Finnair vahvistaa: ilmaliikennejuopumuksesta epäilty lentokapteeni on Finnairin työntekijä

Poliisi on tänään kertonut medialle epäilevänsä lentokapteenin syyllistyneen ilmaliikennejuopumukseen keskiviikkona 15.8. Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Kyseessä oli Finnairin lentokapteeni. Finnairin henkilökunta teki ilmoituksen päihde-epäilystä, ja poliisipartio kutsuttiin puhalluttamaan miehistö. Puhalluskoe todensi epäilyn.

”Suhtaudumme turvallisuuteen äärimmäisen vakavasti, ja ryhdyimme ohjeistuksiemme mukaisiin toimiin välittömästi päihde-epäilyn jälkeen”, sanoo Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt. ”Meillä on nollatoleranssi päihteisiin, ja kaikki prosessimme ja käytäntömme perustuvat siihen, että jokainen lento operoidaan turvallisesti. Vaikka tapaus on surullinen, se osoittaa kuitenkin, että prosessimme toimivat."

Jokaisella finnairilaisella on oikeus ja velvollisuus tehdä ilmoitus, mikäli epäilee jonkun olevan päihteiden vaikutuksen alaisena työpaikalla. Lentävä henkilöstö ei saa käyttää alkoholia 12 tuntia ennen työvuoroa.

”Mikäli turvallisuuskriittisessä tehtävässä työskentelevä henkilö on työssä alkoholin vaikutuksen alaisena, sen seurauksena on työsuhteen purku. Ilmoitamme asiasta aina myös viranomaisille”, Schildt sanoo.

Lisätietoja 16.8. kello 23.00 asti: Päivyt Tallqvist, Finnairin viestintä, puh 040 528 9092