Finnairilta täysin uudenlainen istuin kaukolentojen businessluokkaan: lisää tilaa ja liikkumisvapautta

Finnair nostaa businessluokan matkustuksen uudelle tasolle täysin uudistetun matkustamon ja Collins Aerospace AirLounge™ -istuimen myötä. Finnair on ensimmäinen lentoyhtiö, jolla innovatiivinen istuinkonsepti on käytössä. Uudistettu businessluokka tulee vaiheittain Finnairin koko kaukolentolaivastoon eli A330 ja A350 –koneisiin.

Uusi AirLounge-istuin on kuin mukava nojatuoli, ei perinteinen lentokoneen istuin. Istuin on suunniteltu viihtyvyyttä, tilan tuntua ja liikkumavapautta silmällä pitäen. Sen puhtaat linjat ja tumma, lämmin värimaailma mukailevat tyyliä, joka on entuudestaan tuttu myös Finnairin non-Schengen loungeista Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

“Halusimme määritellä businessluokan uudelleen ja luoda kodinomaisemman ympäristön lennolle. Vältimme monimutkaisia mekanismeja ja hyödynsimme kaarevaa 3D-pintaa, jotta matkustaja saa enemmän tilaa omaan käyttöönsä. Uudessa istuimessa on mahdollista liikkua vapaammin ja rentoutua useammissa asennoissa kuin perinteisissä lentokoneen istuimissa”, kertoo David Kondo Finnairin asiakaskokemustiimistä.

Istuimen konseptin muotoili alun perin lontoolainen PriestmanGoode, minkä jälkeen Collins Aerospace jatkokehitti istuinta. Finnair viimeisteli istuimen lopullisen toteutuksen yhdessä Collins Aerospacen ja design-kumppaninsa Tangerinen kanssa.

“Loimme tämän innovatiivisen istuimen yhteistyössä Finnairin kanssa ja onnistuimme toteuttamaan todella ainutlaatuisen matkustamokokemuksen”, sanoo Collins Aerospacen sisätilojen istuimista vastaava johtaja Mark Vaughan. “Uskon, että pystyimme yhdessä nostamaan matkustusmukavuuden rimaa.”

Yksityinen tila, jonka voi tehdä omakseen

Istuimen kiinteärakenteinen runko mahdollistaa useita eri istuma- ja nukkuma-asentoja. Jalkoja voi lepuuttaa jalkatuella, tai ottaa käyttöön liikkuvan väliosan, jolla saa luotua laajan tasaisen tilan, jossa voi oikaista jalkansa. Tila muuttuu mukavaksi sängyksi patjan ja peiton avulla, ja pehmeät tyynyt mahdollistavat useita eri istuma-asentoja. Istuimen pesämäinen muoto luo yksityisen tilan, ja istuinten välissä olevan väliseinän voi halutessaan laskea, jos haluaa jutella matkakumppaninsa kanssa.

Monipuolisilla valaistusratkaisuilla istuimen tunnelmaa voi muuttaa mieleisekseen. Lukuvalon lisäksi istuimen yhteydessä on ”älä häiritse”- valo, jolla voi viestiä haluavansa olla omassa rauhassaan. Istuimen omat valaisimet täydentävät matkustamon tunnelmavalaistusta, joka on suunniteltu yhdessä Jetliten kanssa vähentämään jetlagin tunnetta. Pohjoinen luonto on toiminut inspiraation lähteenä, ja matkustamo hämärretään nukkumista varten revontulien loisteessa.

Istuimessa on omat säilytystilat henkilökohtaisille tavaroille, tietokoneelle sekä peitolle ja tyynyille. Kaikkia niitä voi käyttää lennon jokaisessa vaiheessa, joten tavarat ovat helposti ulottuvilla koko lennon ajan.

Kääntyvää pöytää voi käyttää lukemiseen, ruokailuun tai työskentelyyn. Jokaisessa istuimessa on USB A ja USB C -liitännät, tietokoneen latauspaikka sekä langaton matkapuhelinlaturi. Kaikissa Finnairin kaukolentokoneissa on langaton verkkoyhteys.

Lentokoneiden viihdejärjestelmässä on aiempaa suurempi 18-tuumainen näyttö sekä uusi, helppokäyttöinen käyttöliittymä, jonka myötä aika lennolla sujuu rattoisasti.

Design-yhteistyöt, baarialue ja uusi pohjoismainen ateriakonsepti

Olennainen osa matkustamon tunnelmaa ovat uudet tekstiilit ja astiasto, jotka on pitkän perinteen mukaisesti luotu yhdessä Iittalan ja Marimekon kanssa.

Ateriat tarjoillaan uusilla Harri Koskisen Finnairille suunnittelemilla Iittalan Kuulas-astioilla, joiden inspiraationa on ollut moderni koti. Jokainen astiaston osa on suunniteltu lentokoneympäristöön, ja astioiden keveys tukee Finnairin päästövähennystavoitteita.

Businessluokan asiakkaille on tarjolla uudistettu ateria- ja juomakokonaisuus, johon kuuluu jopa kuuden ruokalajin moderni bistroateria sekä toinen, kevyempi ateria. Aterioiden välillä voi pistäytyä hakemassa juomia tai välipalaa tyylikkäästä virvokealueesta, joka sijaitsee lentokoneen pääsisäänkäynnin luona.

Businessluokan omaleimaiset tyynyt ja peitto ovat Marimekon käsialaa, ja niissä on Maija Isolan rakastetut kuviot rauhoittavissa tummissa sävyissä.

Kuvia ja videoita uudistetusta matkustamosta löytyy osoitteesta https://gallery.finnair.com/l/xFjrGDTrp_w

www.finnair.fi, www.company.finnair.com
www.twitter.com/Finnair, www.twitter.com/FinnairSuomi