Finnair Oyj               Pörssitiedote                8.12.2020 klo 13.15

Finnair tiedotti 28.10.2020, että sillä on keskeneräisiä viranomaishyväksyntäprosesseja liittyen Finnairin eläkesäätiön ehtoihin tehtyihin sääntömuutoksiin, joista yhtiö tiedottaa tarvittaessa erikseen.

Finnairin eläkesäätiön ehtoihin on nyt hyväksytty uusia eläkkeiden indeksikorotuksen poistoon liittyviä sääntömuutoksia, joilla on positiivinen kertaluonteinen vaikutus Finnairin vuoden 2020 viimeisen vuosineljänneksen liiketulokseen. Vaikutusta ei kirjata vertailukelpoiseen liiketulokseen, vaan se esitetään vertailukelpoisuuteen vaikuttavana eränä ja kirjataan näin ollen liiketulokseen. Sääntömuutoksilla ei ole välitöntä kassavirtavaikutusta, vaan niiden vaikutus jaksottuu tuleville vuosille. Sääntömuutokset ovat yksi osa Finnairin uudelleenrakennustoimia, joilla pyritään varmistamaan yhtiön kilpailukyky pandemian jälkeisessä markkinassa.

Sääntömuutosten positiivista kertaluonteista vaikutusta vähentää yhtiön lentäjien ilmoitukset tavallista aiemmasta eläköitymisestä, jolla on negatiivinen tulosvaikutus ja joka kirjataan vastaavalla tapaa vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin viimeisellä vuosineljänneksellä. Näiden uusien erien positiivinen yhteenlaskettu nettovaikutus on 48 miljoonaa euroa.

Yhtiö tiedotti 28.10.2020, että aiemmilla Finnairin eläkesäätiön ehtoihin tehdyillä sääntömuutoksilla on 85 miljoonan euron positiivinen kertaluonteinen vaikutus viimeisen neljänneksen liiketulokseen, joten aiempien ja uusien sääntömuutosten sekä lentäjien aiemman eläköitymisen positiivinen kokonaisnettovaikutus viimeisen vuosineljänneksen liiketulokseen on 133 miljoonaa euroa.

FINNAIR OYJ

Finnair Media Desk, 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden verkostolentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2019 Finnairin liikevaihto oli 3 098 milj. euroa ja matkustajamäärä 14,7 miljoonaa. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.