Finnairin osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotukset 2024 yhtiökokoukselle

Finnair Oyj                    Pörssitiedote                 31.1.2024 klo 20.05

Hallituksen jäsenten lukumäärä

Nimitystoimikunta ehdottaa 18.3.2024 pidettävälle yhtiökokoukselle, että hallituksen jäsenten määräksi vahvistettaisiin kahdeksan (8).

Hallituksen kokoonpano

Finnairin nykyiseen hallitukseen kuuluvat Tiina Alahuhta-Kasko, Montie Brewer, Jukka Erlund, Hannele Jakosuo-Jansson, Henrik Kjellberg, Simon Large, Minna Pajumaa ja Sanna Suvanto-Harsaae. Nimitystoimikunta ehdottaa yhtiökokoukselle, että edellä mainitut jäsenet valittaisiin uudelleen, lukuun ottamatta Minna Pajumaata, joka on ilmoittanut nimitystoimikunnalle, ettei hän ole käytettävissä uudelleenvalintaan tulevassa yhtiökokouksessa. Nimitystoimikunta ehdottaa, että uutena jäsenenä hallitukseen valittaisiin Jussi Siitonen. Tällä hetkellä Siitonen toimii Fiskars Oyj Abp:n talousjohtajana ja toimitusjohtajan sijaisena.

Nimitystoimikunta ehdottaa lisäksi, että Sanna Suvanto-Harsaae valittaisiin hallituksen puheenjohtajaksi.

Kaikilta hallitukseen ehdotettavilta henkilöiltä on saatu suostumus tehtävään. Kaikki ehdokkaat ovat riippumattomia yhtiöstä ja sen merkittävistä omistajista.

Hallituksen jäseniksi ehdotettujen henkilöiden taustatiedot ovat nähtävissä Finnairin verkkosivustolla osoitteessa: investors.finnair.com/fi.

Hallituksen palkkiot

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta toteaa, että sen palkkioehdotus liittyy pitkäjänteiseen ohjelmaan, jolla hallituksen palkkiot saatetaan markkinatasolle vuoteen 2026 mennessä.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa vuoden 2024 varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallituksen jäsenille maksetaan vuosipalkkioita tulevalla toimikaudella seuraavasti:

1. Hallituksen puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja hallituksen muiden jäsenten vuosipalkkio (edellisen kauden palkkiot suluissa):

• puheenjohtaja 72 000 (63 000) euroa vuodessa;
  • varapuheenjohtaja 39 000 (32 700) euroa vuodessa;
  • jäsen 35 000 (30 300) euroa vuodessa

2. Kiinteät palkkiot valiokuntatyöstä (edellisen kauden palkkiot suluissa):

Tarkastusvaliokunnan ja henkilöstö- ja palkitsemisvaliokunnan puheenjohtajalle maksettaisiin 6 000 (2 400) euroa vuodessa ja näiden valiokuntien jäsenelle 3 000 (0) euroa vuodessa. Vastaavat palkkiot maksettaisiin myös hallituksen mahdollisesti perustaman muun pysyvän valiokunnan puheenjohtajalle ja jäsenelle.

3. Kokouspalkkiot (edellisen kauden palkkiot suluissa):

Hallituksen tai valiokunnan kokouksiin osallistumisesta maksettaisiin hallituksen ja valiokuntien jäsenille kokouspalkkiota 800 (600) euroa kokoukselta, mikäli kokous on hallituksen jäsenen kotimaassa. Muista kokouksista maksettaisiin kokouspalkkiota 3 200 (2 400) euroa kokoukselta. Etä- ja puhelinkokouksista maksettaisiin 800 (600) euroa kokoukselta.

Lisäksi hallituksen jäsenille korvattaisiin kohtuulliset matkakustannukset Finnairin yleisen matkustussäännön mukaisesti.

Hallituksen jäsenillä ja heidän puolisoillaan olisi rajoitettu oikeus lentolippuetuun Finnairin henkilöstölippuohjesäännön hallituksen jäseniä koskevan ohjeistuksen mukaisesti.

Kohdassa 1. tarkoitetut palkkiot maksettaisiin yhtiön osakkeina ja rahana siten, että noin 40 %:lla palkkion määrästä hankittaisiin hallituksen jäsenten nimiin ja lukuun yhtiön osakkeita ja loput maksettaisiin rahana. Yhtiö vastaisi yhtiön osakkeiden hankinnasta aiheutuvista kuluista ja varainsiirtoverosta. Osakkeet hankittaisiin suoraan hallituksen jäsenten lukuun kahden viikon kuluessa siitä, kun yhtiön ensimmäisen vuosineljänneksen osavuosikatsaus vuodelta 2024 on julkistettu. Mikäli osakkeiden hankkimista ei voitaisi toteuttaa edellä mainittuna ajankohtana yhtiöön tai hallituksen jäseneen liittyvän syyn vuoksi, osakkeet hankittaisiin myöhemmin. Jos palkkioiden maksaminen osakkeina olisi hallinnollisista tai muista vastaavista syistä epätarkoituksenmukaista, vuosipalkkio voitaisiin maksaa kokonaisuudessaan rahana.

Kohdissa 2. ja 3. tarkoitetut palkkiot maksettaisiin kokonaan rahana.

Nimitystoimikunnan kokoonpano

Osakkeenomistajien nimitystoimikunnan jäsenet ovat finanssineuvos Kimmo Viertola, valtioneuvoston kanslia, omistajaohjausosasto; sijoitusjohtaja Timo Sallinen, Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Varma; ja osakesijoitusjohtaja Jukka Vähäpesola, Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo. Osakkeenomistajien edustajien nimeämisoikeus määräytyi 1.6.2023 omistustilanteesta laaditun osakasluettelon mukaan.

Yllä olevat ehdotukset sisältyvät myös varsinaisen yhtiökokouksen kutsuun, joka julkaistaan myöhemmin.

Lisätietoja antaa:

Nimitystoimikunnan puheenjohtaja, finanssineuvos Kimmo Viertola, valtioneuvoston kanslia, omistajaohjausosasto, puh. 02 9516 0026.

FINNAIR OYJ

Finnair on Aasian, Yhdysvaltojen ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Lennämme yli sataan kohteeseen Suomessa, Euroopassa, Lähi-idässä, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Finnair on ainoa lentoyhtiö, joka operoi lentoja Lappiin vuoden ympäri. Vastuullisuus on Finnairin toiminnan keskiössä – yhtiö aikoo saavuttaa hiilineutraaliuden viimeistään vuoden 2045 loppuun mennessä. Asiakkaat ovat valinneet Finnairin Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi Skytrax-vertailussa 13 kertaa peräkkäin. Finnair on oneworld-allianssin jäsen. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.