Finnairin osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotukset yhtiökokoukselle

Finnair Oyj           Pörssitiedote              5.5.2020 klo 22.00

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta täydentää 27.1.2020 antamaansa ehdotusta Finnair Oyj:n varsinaiselle yhtiökokoukselle.

Hallituksen jäsenten lukumäärä

Nimitystoimikunta ehdottaa 29.5.2020 pidettävälle yhtiökokoukselle, että hallituksen jäsenten määräksi vahvistettaisiin yhdeksän aiemmin esitetyn kahdeksan jäsenen sijaan.

Hallituksen kokoonpano

Finnairin nykyiseen hallitukseen kuuluvat Tiina Alahuhta-Kasko, Colm Barrington, Montie Brewer, Mengmeng Du, Jukka Erlund, Jouko Karvinen, Henrik Kjellberg ja Jaana Tuominen. Nimitystoimikunta ehdottaa yhtiökokoukselle, että kaikki nykyiset hallituksen jäsenet valittaisiin uudelleen ja että sen lisäksi hallitukseen valittaisiin uutena jäsenenä finanssineuvos Maija Strandberg. Ennen nykyistä tehtäväänsä Strandberg on toiminut muun muassa Uponorin talousjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä.

Nimitystoimikunta ehdottaa Maija Strandbergiä Finnairin hallituksen uudeksi jäseneksi, sillä koronatilanteen ja siihen liittyvän uudelleenrakennusvaiheen vuoksi on tarpeen entisestään vahvistaa hallituksen osaamista ehdokkaalla, jolla on vahvaa osaamista pörssiyrityksen taloudellisista kysymyksistä ja laajaa ymmärrystä niiden yhteiskunnallisesta merkityksestä.

Nimitystoimikunta ehdottaa lisäksi, että Jouko Karvinen valittaisiin uudelleen hallituksen puheenjohtajaksi. Karvinen on ollut Finnairin hallituksen jäsen vuodesta 2016 ja hallituksen puheenjohtaja vuodesta 2017.

Kaikilta hallitukseen ehdotettavilta henkilöiltä on saatu suostumus tehtävään. Kaikki ehdokkaat paitsi Jukka Erlund ja Maija Strandberg ovat riippumattomia yhtiöstä ja sen merkittävistä omistajista. Jukka Erlund on riippuvainen yhtiöstä, koska Finnair Oyj:n asiakaskokemuksesta vastaava johtaja ja johtoryhmän jäsen Piia Karhu on Kesko Oyj:n hallituksen jäsen ja Jukka Erlund on Kesko Oyj:n talous- ja rahoitusjohtaja. Maija Strandberg on Suomen valtion virkamies, joten hän on riippuvainen yhtiön merkittävästä osakkeenomistajasta.

Hallituksen jäseniksi ehdotettujen henkilöiden taustatiedot ovat nähtävissä Finnairin verkkosivustolla osoitteessa: investors.finnair.com/fi.

Nimitystoimikunnan kokoonpano

Osakkeenomistajien nimitystoimikunnan jäseniä ovat finanssineuvos Minna Pajumaa, valtioneuvoston kanslia, omistajaohjausosasto, sijoitusjohtaja Timo Sallinen, Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Varma, toimitusjohtaja Mikael Etola, Etola Oy, ja Finnairin hallituksen puheenjohtaja Jouko Karvinen. Osakkeenomistajien edustajien nimeämisoikeus määräytyi 2.9.2019 omistustilanteesta laaditun osakasluettelon mukaan.

Yllä olevat ehdotukset sisältyvät myös varsinaisen yhtiökokouksen kutsuun.

Lisätietoja antaa:
Nimitystoimikunnan puheenjohtaja, finanssineuvos Minna Pajumaa, valtioneuvoston kanslia, omistajaohjausosasto, puh. 02 9516 0147

FINNAIR OYJ

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden verkostolentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2019 Finnairin liikevaihto oli 3 098 milj. euroa ja matkustajamäärä 14,7 miljoonaa. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.