Finnairin osakkeenomistajien nimitystoimikunta muuttaa hallituksen puheenjohtajan ja jäsenten valintaa koskevaa ehdotustaan 2022 varsinaiselle yhtiökokoukselle

Finnair Oyj                Pörssitiedote                  4.3.2022 klo 9.00

Finnair Oyj:n osakkeenomistajien nimitystoimikunta on päättänyt muuttaa hallituksen puheenjohtajan ja jäsenten valintaa koskevaa ehdotustaan 2022 varsinaiselle yhtiökokoukselle. Nimitystoimikunta, hallituksen nykyinen puheenjohtaja Jouko Karvinen ja hallituksen puheenjohtajaksi ehdolla ollut Kari Stadigh ovat yhdessä todenneet, että yhtiön toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten vuoksi on tärkeää varmistaa hallitustyön jatkuvuus, eikä hallituksen puheenjohtajan muutosta pidetä näissä olosuhteissa tarkoituksenmukaisena.

Aiemmin tiedotetusta poiketen nimitystoimikunta ehdottaa, että Jouko Karvinen valittaisiin uudelleen hallituksen jäseneksi ja hallituksen puheenjohtajaksi. Karvinen on ollut Finnairin hallituksen jäsen vuodesta 2016 ja hallituksen puheenjohtaja vuodesta 2017.

Muilta osin nimitystoimikunnan ehdotukset säilyvät ennallaan. Nimitystoimikunta ehdottaa, että hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistetaan kahdeksan (8) ja että Finnairin nykyiseen hallitukseen kuuluvat Tiina Alahuhta-Kasko, Montie Brewer, Jukka Erlund, Hannele Jakosuo-Jansson, Jouko Karvinen, Henrik Kjellberg ja Maija Strandberg valitaan uudelleen hallituksen jäseniksi. Lisäksi ehdotetaan, että Colm Barringtonin tilalle valitaan uutena hallituksen jäsenenä hallitusammattilainen Simon Large. Colm Barrington on ilmoittanut, että hän ei ole käytettävissä hallituksen valinnassa. Uudeksi jäseneksi ehdotettu Simon Large on toiminut muun muassa Cathay Pacificin johtotehtävissä 12 vuotta.

Muuttuneen ehdotuksen vuoksi Finnair tulee peruuttamaan torstaiksi 24.3.2022 koolle kutsutun yhtiökokouksen ja toimittamaan uuden yhtiökokouskutsun myöhemmin tänään. Yhtiökokoukselle tehtäviin ehdotuksiin ei tule muita muutoksia kuin edellä kuvattu hallituksen puheenjohtajan ja jäsenten valintaa koskeva ehdotus.

Helsingissä, 4.3.2022

FINNAIR OYJ

Nimitystoimikunnan puheenjohtaja, finanssineuvos Minna Pajumaa, valtioneuvoston kanslia, omistajaohjausosasto, puh. 02 9516 0147

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Vastuullisuus on Finnairin toiminnan keskiössä – yhtiö aikoo puolittaa nettopäästönsä vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019 tasosta, ja saavuttaa hiilineutraaliuden viimeistään vuoden 2045 loppuun mennessä. Finnair on oneworld-allianssin jäsen. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.