Finnairin toukokuun 2021 liikennetiedot

Finnair Oyj                           Sijoittajauutinen                                          8.6.2021 klo 9.00

COVID-19-pandemia näkyi edelleen toukokuun matkustajaliikenneluvuissa, rahdilla jälleen vahva kuukausi

Finnair kuljetti toukokuussa 82 800 matkustajaa eli 210,4 % enemmän kuin vuoden 2020 toukokuussa, jolloin Finnair operoi minimiverkostoa COVID-19-pandemian aiheuttamien tiukkojen ja laajojen matkustusrajoitusten vuoksi. Toukokuun 2021 matkustajamäärä oli 2,3 % enemmän kuin huhtikuussa 2021 (vertailu edeltäneeseen kuukauteen ei ole täysin vertailukelpoinen, koska huhtikuussa on yksi päivä vähemmän kuin toukokuussa).

COVID-19:n vaikutukset, mukaan lukien useiden valtioiden asettamat poikkeuksellisen tiukat matkustusrajoitukset, vaikuttivat edelleen kaikkiin matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin, mikä näkyi erityisesti Pohjois-Amerikan sekä Aasian luvuissa. Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi toukokuussa 318,3 % vertailukaudesta, mutta laski 0,6 % edeltäneestä kuukaudesta. Finnair operoi päivittäin keskimäärin 65 lentoa (pelkkää rahtia kuljettaneet lennot mukaan lukien), mikä oli 80,6 % enemmän verrattuna vuoden 2020 toukokuuhun, mutta 3,0 % vähemmän kuin huhtikuussa 2021. Erot kapasiteettilukujen välillä verrattuna vuoden 2020 toukokuuhun selittyvät keskimäärin pidemmillä operoiduilla lennoilla sekä suuremmilla operoiduilla lentokoneilla. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 305,9 % vertailukaudesta ja 9,1 % edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste laski 0,9 %-yksikköä 29,0 %:iin vertailukaudesta, mutta kasvoi 2,6 %-yksikköä edeltäneestä kuukaudesta.

Aasian- sekä Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta (ASK) kasvoi vertailukaudesta 100,0 %, koska vertailukaudella Aasiaan tai Pohjois-Amerikkaan ei ollut lentoja. Euroopan-liikenteen tarjonta kasvoi 67,6 % ja kotimaanliikenteen kapasiteetti kasvoi 141,7 %.

Myydyt henkilökilometrit kasvoivat vertailukaudesta 100,0 % Aasian- sekä Pohjois-Amerikan-liikenteessä, 193,8 % Euroopan-liikenteessä ja 257,8 % kotimaanliikenteessä.

Aasian-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 11,8 %, mutta sitä tukivat vahvat rahtioperaatiot ja korkea rahdin käyttöaste. Pohjois-Amerikan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 22,7 %, Euroopan-liikenteen 49,6 % ja kotimaanliikenteen 69,9 %.

Matkustajamäärät kasvoivat vertailukaudesta Aasian- sekä Pohjois-Amerikan-liikenteessä 100,0 %, Euroopan-liikenteessä 179,2 % ja kotimaanliikenteessä 239,6 %.

Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat toukokuussa 2 736,6 % vertailukaudesta (laskivat 4,6 % edeltäneestä kuukaudesta). Vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 6 145,3 % (laskivat 7,7 % edeltäneestä kuukaudesta). Molempien lukujen kasvu johtui COVID-19-pandemian vaikutuksesta reittiliikenteeseen erityisesti Aasian ja Pohjois-Amerikan osalta toukokuussa 2020. Tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat kuitenkin vain 43,4 % vertailukaudesta (laskivat 15,3 % edeltäneestä kuukaudesta) ja myydyt rahtitonnikilometrit kasvoivat 62,3 % (laskivat 16,2 % edeltäneestä kuukaudesta), sillä ne sisältävät myös pelkät rahtilennot, joita lennettiin pääasiassa Euroopan ja Aasian sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä. Pelkkää rahtia kuljettaneiden lentojen tonnit laskivat vertailukaudesta 1,4 % ja edeltäneestä kuukaudesta 19,0 %. Kokonaisrahti- ja postitonnit kasvoivat 53,6 % vertailukaudesta, mutta laskivat edeltäneestä kuukaudesta 14,6 %. Rahdin kysyntä pysyi edelleen vahvana erityisesti Aasian-liikenteessä. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli sen vuoksi vertailukautta korkeampi.

Finnairin lennoista 94,9 % (96,5 %) saapui toukokuussa aikataulussa.

Kesäkuun 2021 liikennetiedote julkaistaan keskiviikkona 7.7.2021.

Finnairin lentoliikenteen suoritteet toukokuu 2021

- Pohjois-Amerikan rahtiliikenteen käyttöaste* % 78,9 N/A 81,1 15,0p
- Aasian rahtiliikenteen käyttöaste* % 85,3 N/A 86,0 30,1p
Reittiliikenteen rahdin kokonaiskäyttöaste* % 81,8 44,6p 82,8 30,7p