Finnairin yhtiökokous 2016: hallituksen puheenjohtajan ja toimitusjohtajan puheet

Hallituksen puheenjohtaja Klaus Heinemann: Menestys vaatii Helsinki-Vantaan kehittämistä yhteistyössä Finavian kanssa

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo: Nostimme asiakkaan strategiamme keskiöön

– Vuosi 2015 oli Finnairille käännevuosi, totesi Finnairin hallituksen puheenjohtaja Klaus Heinemann avatessaan vuoden 2016 yhtiökokouksen. – Useamman tappiollisen vuoden jälkeen saavutimme positiivisen tuloksen. Se osoittaa, että tehdyt säästötoimet ovat tuottaneet tulosta ja että toimintamme kehittyy oikeaan suuntaan.

– Nyt rakennamme pohjaa Finnairin tulevaisuudelle. Olemme pohtineet strategiaa määritellessämme sitä, millainen lentoyhtiö Finnair haluaa olla. Päätöksemme on ollut panostaa asiakaskokemukseen. Haluamme tarjota asiakkaalle ainutlaatuisen pohjoismaisen kokemuksen, joka on kilpailukykyinen ja erottuva, korosti Heinemann.

Hän kertoi Finnairin uudistaneen tämän kuun alussa organisaatiotaan juuri saavuttaakseen asiakaskokemus- ja kasvutavoitteensa.

Heinemann nosti esiin myös sujuvan vaihtokokemuksen osana kokonaislaatua: – Asiakas muodostaa lentoyhtiön palvelusta kuvan koko asiakkaan polun sujuvuuden pohjalta. Siksi yhteistyömme hubikenttämme Helsingin kanssa on keskeisessä roolissa. Helsinki-Vantaan kenttä on aiemmin ollut varsin sujuva. Nyt se on kuitenkin myllerrysten kohteena, kun kenttää laajennetaan hubinkin valmistautuessa kasvuun.

Heinemannin mukaan on tärkeää, että Finnairin ja kentästä vastaavan Finavian yhteistyö sujuu muutosvuosinakin: – Meidän on löydettävä yhdessä kentän kanssa ne keinot, joilla murrosvaiheesta selvitään voittajana. Helsinki-Vantaalla on kriittinen rooli Finnairin asiakaskokemuksessa ja siten siis yhtiön menestyksessä. Meidän molempien on onnistuttava, sillä ilman toista ei ole toistakaan – ainakaan siinä laajuudessa kuin nykyisin. Laajennus on toteutettava niin, että kentän maine sujuvana vaihtokenttänä säilyy.

Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo kävi esityksessään läpi Finnairin viime vuoden päätapahtumia ja yhtiön strategisia päätöksiä: – Saavutimme vuonna 2015 positiivisen tuloksen ja otimme käyttöön uudet A350-koneet, mikä oli sykähdyttävä kokemus koko henkilöstöllemme.

– Sanoisinkin, että viime vuoden suurin muutos oli lopulta ilmapiirin muutos, meillä on nyt hyvä vire, mikä heijastuu kaikkeen tekemiseemme. Tästä on hyvä jatkaa.

– Viime vuosi oli sarja pieniä onnistumisia, joiden pohjalle lähdemme nyt rakentamaan kannattavaa kasvua, korosti Vauramo. – Vaikka kustannustehokkuus on edelleen tärkeää, fokuksemme on nyt siirtynyt asiakkaaseen. Asiakaskokemus ja yhtiön digitaalinen transformaatio ovat nyt toimintamme keskiössä. Tavoitteemme on tarjota asiakkaallemme pohjoismainen asiakaskokemus, jolla erotumme eduksemme kilpailujoista. Tavoitteemme on, että kahdessa vuodessa nostamme asiakaskokemuksen uudelle tasolle. Siksi uudessa organisaatiossa panostamme niin kasvokkain tapahtuvan palvelun kehittämiseen kuin sujuvien digipalvelujenkin kehittämiseen. Haluamme tehdä matkustamisesta helppoa ja miellyttävää.

– Uskon, että innostunut henkilöstö, kehittävä asiakaspalvelu ja kasvumme kantavat kaikki myös taloudellista hedelmää. Emme vielä tee riittävästi tulosta, jotta voisimme kattaa laivasto- ja palveluinvestointimme. Uskon kuitenkin, että asiakaskeskeinen kasvustrategiamme auttaa meitä parantamaan myös taloudellista tulostamme. Tavoitteemme ovat korkealla, linjasi Pekka Vauramo. – Kasvu on kilpailukykymme elinehto. Kasvu alentaa suhteellisia kustannuksiamme ja parantaa kilpailukykyämme. Uusien lisäpalvelujen kehittäminen ja myynti säilyvät myös tärkeinä strategiassamme.

Teemme Finnairissa kovasti työtä kaikilla osa-alueilla tulevaisuuden eteen. Tämän työn hedelmiä tulemme näkemään toiminnassamme asteittain. Olemme päättäneet erottautua asiakaskokemuksella, joka on säväyttävä mutta samalla mahdollisimman monen ihmisen saavutettavissa. Uskon vahvasti, että panostamalla strategiamme mukaisesti asiakaskokemukseen, kasvuun, liiketoiminnan kehittämiseen ja henkilöstökokemukseen voimme olla muuttua kilpailijoitamme nopeammin ja nousta voittajajoukkueeksi, totesi Vauramo puheensa lopuksi.

www.finnair.fi, www.finnairgroup.com
www.twitter.com/Finnair, www.twitter.com/FinnairSuomi