• Finnair/

Finnairin yhtiökokous 2019: hallituksen puheenjohtajan ja toimitusjohtajan puheet

Hallituksen puheenjohtaja Jouko Karvinen: Vastuullisuus ja aktiivinen toiminta päästöjen vähentämiseksi ovat Finnairille tärkeitä

Toimitusjohtaja Topi Manner: Tavoitteenamme on kestävä, kannattava kasvu

Finnairin hallituksen puheenjohtaja Jouko Karvinen kertoi tänään pidetyn yhtiökokouksen avauspuheenvuorossaan yhtiön osakkeenomistajien määrän kasvaneen vuoden takaisesta noin 8000 osakkeenomistajalla. ”Se kertoo, että lentoyhtiömme ja sen tulevaisuus ovat tärkeitä sekä taloudellisesti että kansallisesti koko Suomelle”, totesi Karvinen.

Karvinen korosti puheenvuorossaan erityisesti vastuullisuuden merkitystä Finnairin toimintaa kehitettäessä.

”Tärkeämpää kuin koskaan aiemmin on meidän kaikkien vastuu yhteisestä maapallostamme. Meidän sukupolvemme ja monet ennen meitä saivat vanhemmiltaan paremman maailman, joka oli turvallisempi, terveempi ja meille parempia vaihtoehtoja tarjoava. Nyt tämän positiivisen perintöketjun jatkuminen on vaarassa. Yhteinen kotimme on uhattuna, ja meidän kaikkien on tehtävä osamme päästöjen vähentämiseksi”, Jouko Karvinen sanoi.

”Lentoyhtiöt ovat ensimmäisenä toimialana maailmassa sopineet globaalit päästövähennystavoitteet. Ensi vuodesta alkaen lentoliikenne on sitoutunut hiilineutraaliin kasvuun, vaikka lentoliikenne edelleen kasvaa”, muistutti puheenjohtaja Karvinen. ”Olemme tehneet jo paljon, mutta me voimme tehdä enemmän. On aika näyttää esimerkkiä, tehdä ja saada aikaan enemmän, yhdessä.”

Toimitusjohtaja Topi Manner kertoi käyttäneensä ensimmäiset kuukaudet tutustuakseen perusteellisesti Finnairiin ja tavanneensa satoja nykyisiä ja entisiä finnairilaisia. ”Iso kiitos kuuluu koko Finnair-tiimille viime vuoden saavutuksista. Finnairissa on osaava, sitoutunut sekä yhtiöstä ja toisistaan välittävä henkilökunta. Yhteisöllinen kulttuurimme on vahva valtti palveluyrityksessä”, Manner sanoi.

Manner jatkoi puheessaan vastuullisuusteemaa ja kertoi Finnairin tavoittelevan kestävää, kannattavaa kasvua. Yhteistyön kehittämisessä digitaalisten toimijoiden kanssa hän näkee jännittäviä mahdollisuuksia.

Vastuullisuus on ollut ja on Finnairille tärkeää, ja siihen panostamme jatkossakin. Finnairin tavoitteena on kestävä, kannattava kasvu. Siihen Aasian strategiamme antaa hyvän perustan, jolle rakentaa tulevaisuuttamme”, Manner sanoi.

”Finnair on kasvuyhtiö ja näen Aasian ohella uusia, jännittäviä mahdollisuuksia, kun kehitämme yhteistyötä muun muassa digitaalisten toimijoiden kanssa. Finnair on globaalissa mittakaavassa pieni lentoyhtiö, ja yhteistyö tekemällä meidän on mahdollisuus olla kokoamme isompi. Erityisesti digitaalisessa maailmassa pienen toimijan vikkelyys on etu.”

Puheiden videotallenne julkaistaan myöhemmin Finnairin YouTube-kanavalla.

www.finnair.fi, www.company.finnair.com
www.twitter.com/Finnair, www.twitter.com/FinnairSuomi