MARIMEKKO JA FINNAIR JATKAVAT YHTEISTYÖTÄÄN UUDELLA UNIKKO-LENTOKONEELLA

Finnairin ja Marimekon designyhteistyö saa jatkoa, kun Finnairin Airbus 330 -lentokone verhoillaan Marimekon klassiseen Unikko-kuvioon uudessa, aiemmin ennennäkemättömässä sinisävyisessä värissä. Kone lentää Helsingistä Finnairin kaikkiin kaukoliikennekohteisiin, ja liittyy siten vuonna 2012 maalatun Unikko-kuosisen Airbus 340-koneen seuraan. Uuden Unikko-koneen lennot alkavat vuoden 2014 lopussa.

”Olemme juhlineet tänä vuonna kaikkien aikojen suosituimman kuviomme, Unikon 50-vuotisjuhlaa eri puolilla maailmaa. Samalla olemme halunneet kertoa Unikon syntytarinaa, joka on voimallaan innoittanut ihmisiä ympäri maailman kulkemaan rohkeasti omia polkujaan. Olemme innoissamme siitä, että designyhteistyömme Finnairin kanssa jatkuu nyt Anniversary Unikko -nimityksen saaneella kuosilla, joka koristaa Finnairin Airbus 330 -lentokonetta, tuoden iloa ihmisille ympäri maailmaa”, kertoo Marimekon operatiivinen johtaja Tiina Alahuhta-Kasko. ”Juhlavuoden ja yhteistyömme kunniaksi Unikko nähdään nyt uudessa sinisävyisessä värityksessä, joka on saanut inspiraationsa Suomen tuhansista järvistä ja kauniista, puhtaasta luonnosta.”

“Olemme iloisia yhteistyömme laajenemisesta Marimekon kanssa", sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo. "Kaksi Unikko-kuosista laajarunkokonettamme lentävät suomalaisen osaamisen, positiivisuuden ja luovuuden lähettiläinä maailmalla ja erityisesti Aasiassa, jossa sekä Finnairilla että Marimekolla on vahva kasvustrategia."

Marimekon ja Finnairin yhteistyö alkoi vuonna 2012, ja Marimekko for Finnair -astiat ja tekstiilit otettiin käyttöön kaikissa Finnairin lentokoneissa vuonna 2013. Marimekon suunnittelijan Sami Ruotsalaisen erityisesti lentokoneympäristöön suunnittelemassa mallistossa näkyvät Maija Isolan klassikkokuosit. Malliston siniset, vihreät ja harmaat värit sekä klassikkokuviot kertovat tarinaa suomalaisesta luonnosta ja näkymästä, joka avautuu lentokoneen ikkunasta.

Tietoa Unikko-kuviosta: Unikko on yksi Marimekon rakastetuimmista klassikkokuvioista. Se syntyi vuonna 1964 vastalauseena Marimekon perustajalle Armi Ratialle, joka oli ilmoittanut, ettei Marimekko paina kukkakuvioita, koska kukat ovat luonnossa kauniimpia kuin kankaalla. Suunnittelija Maija Isola kuitenkin piti päänsä ja loi kokonaisen sarjan erilaisia kukkakuvioita. Yksi näistä oli Unikko, josta tuli nopeasti suosittu, ja se on ollut osa Marimekon mallistoa jo 50 vuotta. Tämän juhlavuoden sekä Marimekon ja Finnairin designyhteistyön kunniaksi Unikko-kuvio tulee koristamaan Finnairin Airbus 330 -konetta uudessa, tätä tarkoitusta varten suunnitellussa värissä.

Finnair Media Desk, puh. (09) 818 4020, comms(a)finnair.com
Marimekko, puh. (09) 758 7473, merja.paulamaki(a)marimekko.fi

Kuvia yhteistyöstä: https://gallery.finnair.com/section/images/marimekko_for_finnair/
Video yhteistyöstä: http://www.youtube.com/watch?v=2OSIw8MMNCo&list=PLxCenwGBVdej-bHWP7_9gh9FFJQWIqn3i