Norran pääomistajaksi tulee Danish Air Transport

Tanskalainen lentoyhtiö Danish Air Transport (DAT) hankkii 60 prosenttia Nordic Regional Airlines AB:n (Norra) osakkeista Finnairilta, josta tuli marraskuussa 2017 Norran väliaikainen omistaja sen jälkeen, kun edelliset 60 prosentin osakkaat vetäytyivät yhtiön omistuksesta. Finnair omistaa Norrasta edelleen 40 prosenttia. Omistusmuutoksella ei sellaisenaan ole vaikutusta Norran toimintaan, henkilöstöön eikä Norran ja Finnairin väliseen ostoliikennesopimukseen.

Norra operoi Finnairille kotimaan- ja Euroopan-reittejä 24:lla ATR- ja Embraer-lentokoneella.

”Finnairin ja Norran kotimaan- ja lähiliikenteen kumppanuusmalli on toiminut kannaltamme hyvin, ja Danish Air Transport vahvistaa entisestään kumppanuutta. Heillä on vahvaa kokemusta alueellisesta lentämisestä ATR-laivastolla”, sanoo Finnairin operatiivisen toiminnan johtaja Jaakko Schildt.

”Tämä strateginen kumppanuus sisältää paljon mahdollisuuksia. Pystymme näin vahvistamaan niin teknistä kuin operatiivista osaamistamme. Yhtiömme ovat samaa kokoluokkaa ja hyödyntävät samoja konetyyppejä ja voimme yhdessä viedä liiketoimintaamme eteenpäin”, sanoo DAT:n toimitusjohtaja Jesper Rungholm.

Kaupan toteutuminen edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää.

Finnair media desk, 358 9 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair: http://www.finnair.com