• Finnair/

Perjantain mielenilmaus vaikuttaa lentoliikenteeseen, Finnair tarjoaa asiakkaille mahdollisuutta siirtää lentojaan

Ammattiyhdistysliikkeet ovat ilmoittaneet järjestävänsä Suomessa laajan, valtakunnallisen mielenilmauksen perjantaina 18.9.2015. Mielenilmauksella odotetaan olevan laajoja vaikutuksia myös lentoliikenteessä.

Finnair arvioi mielenilmauksen vaikuttavan perjantaina merkittävästi Finnairin asiakaspalveluun, matkatavarapalveluihin ja erilaisiin lentokoneiden lähtemiseen liittyviin prosesseihin ja palveluihin. Näihin palveluihin vaikutus kohdistuu pääasiassa kello 11-13, mutta vaikutukset voivat näkyä asiakkaille sekä ennen että jälkeen tämän varsinaisen mielenilmausajan. Mielenilmaus vaikuttaa muun muassa lentoasemilla tapahtuviin kuljetuspalveluihin kello 06-22.

- Olemme äärettömän pahoillamme tämän mielenilmauksen vaikutuksista asiakkaidemme matkasuunnitelmiin. Teemme parhaamme, jotta tässä vaikeassa tilanteessa voisimme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin. Siksi tarjoamme asiakkaillemme mahdollisuutta siirtää lentoaan, toteaa Finnairin operatiivisen keskuksen johtaja Janne Tarvainen. - Toivomme tietysti, että tästä meistä riippumattomasta mielenilmauksesta huolimatta mahdollisimman moni matkustaja pääsisi määränpäähänsä toiveidensa mukaisesti.

Perjantai on Finnairin vilkkain päivä matkustajamäärin mitattuna ja vaikutukset kohdistuvat useisiin tuhansiin matkustajiin. Mielenilmauksen arvioidaan aiheuttavan lentojen viivästyksiä, aikataulumuutoksia ja mahdollisesti myös lentojen peruutuksia perjantain aikana. Vaikka mielenilmaus kohdistuu perjantaihin, joitain vaikutuksia voi näkyä lentoliikenteessä vielä viikonloppuna.

Finnair on aloittanut valmistelut minimoidakseen tästä mielenilmauksesta asiakkaille aiheutuvat haitat. Yhtiö tarjoaa asiakkaille, joilla on varaus Finnairin lennoille 17.9.-19.9.2015, mahdollisuuden siirtää lentoaan toiseen ajankohtaan ja näin välttää mielenilmauksen aiheuttamat viivästykset ja muut haitat.

Finnair jatkaa mielenilmauksen vaikutusten yksityiskohtaista arvioimista. Mahdollisista aikataulumuutoksista ja/tai peruutuksista viestitään keskiviikosta 16.9 alkaen.

Finnair neuvoo asiakkaita toimimaan seuraavasti:

• Ne asiakkaat, joiden matkapäivä osuu ajalle 17.9.-19.9.2015, voivat jo nyt siirtää maksutta matkaansa osoitteesta http://www.finnair.fi/info löytyvän ohjeen mukaisesti.
  • Huolehdi, että matkapuhelinnumero ja muut yhteystiedot ovat ajan tasalla matkavarauksessasi.
  • Päätöksiä lentojen aikataulumuutoksista ja/tai peruutuksista tehdään 16.9. alkaen, ja viestimme peruutuksista suoraan asiakkaille ja myös Twitterissä ja nettisivuillamme http://www.finnair.com/FI/FI/flights/flightlist
  • Mikäli lento peruutetaan, asiakkaalla on mahdollisuus siirtää matkan ajankohtaa aikaisemmaksi tai myöhemmäksi, saada mahdollisuuksien mukaan korvaava reitti tai hakea lipun hinnan palautusta.
  • Asiakkaita kehotetaan varaamaan riittävästi aikaa lennolle saapumiseen, sillä mielenilmauksella arvioidaan olevan vaikutuksia mm. julkiseen liikenteeseen, turvatarkastuksiin ja myös lentoaseman lähellä tapahtuviin kuljetuksiin.

Pahoittelemme asiakaspalvelumme mahdollista ruuhkautumista. Finnairin asiakkaat saavat ajantasaista tietoa Finnairin toiminnasta ja tilanteen kehittymisestä parhaiten seuraavista kanavista:

Infosivut: http://www.finnair.fi/info

Tietoja lennoista: http://www.finnair.com/FI/FI/flights/flightlist