Positiivinen tulosvaroitus: Finnair täsmentää vuoden 2023 tulosnäkymiään

Finnair Oyj               Sisäpiiritieto                13.6.2023 klo 12.00

Finnair nostaa vertailukelpoista liiketulosta koskevaa ohjeistustaan koko vuodelle 2023, koska se arvioi matkustuksen kysynnän jatkuvan aiemmin ennakoitua vahvempana, polttoaineen hintakehitys on ollut ennakoitua suotuisampaa ja koska yhtiön strategian toimeenpano on edennyt ennakoitua paremmin.

Aiemmasta ohjeistuksestaan poiketen yhtiö arvioi, että vertailukelpoinen liiketulos todennäköisesti yltää vuoden 2019 tasolle (162,8 miljoonaa euroa) tai jopa ylittää sen. Koko vuoden 2023 liikevaihdon osalta Finnair arvioi edelleen, että se ei vielä yllä vuoden 2019 tasolle (3 097,7 miljoonaa euroa).

Paremman tulosnäkymän myötä Finnairin strategian mukainen vähintään 5 prosentin vertailukelpoinen liikevoittomarginaalitavoite vuoden 2024 puolivälistä lähtien saavutettaisiin 12–18 kuukautta ennakoitua aiemmin. Finnairin toimintaympäristön epävarmuus kuitenkin jatkuu edelleen, koska polttoaineen hinta on yhä korkea, ja Venäjän ilmatilan sulun loppuminen ei ole näköpiirissä. Lisäksi inflaation ja korkotason nousun vaikutusten laajuus kysyntään ja kustannuksiin on epävarmaa.

27.4.2023 julkaisemassaan tulosohjeistuksessa yhtiö arvioi, että sen koko vuoden 2023 liikevaihto kasvaa huomattavasti sekä vertailukelpoinen liiketulos paranee huomattavasti vuodesta 2022 erityisesti siksi, että vuoden 2022 ensimmäinen puolisko oli sekä pandemian että suljetun Venäjän ilmatilan vahvasti rasittama. Yhtiö arvioi tällöin, että liikevaihto ja vertailukelpoinen liiketulos eivät kuitenkaan vielä yltäisi vuoden 2019 tasolle.

Finnair tarkentaa tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan koko vuoden 2023 osalta 21.7.2023 julkaistavan puolivuosikatsauksen yhteydessä.

FINNAIR OYJ

Finnair Media Desk, 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian, Yhdysvaltojen ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on yksi maailman vanhimmista yhä operoivista lentoyhtiöistä ja täyttää 100 vuotta vuonna 2023. Vastuullisuus on Finnairin toiminnan keskiössä – yhtiö aikoo saavuttaa hiilineutraaliuden viimeistään vuoden 2045 loppuun mennessä. Asiakkaat ovat valinneet Finnairin Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi Skytrax-vertailussa 12 kertaa peräkkäin. Finnair on oneworld-allianssin jäsen. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.