Tekoälyä käyttävä Finn-chatbot auttaa Finnairin asiakkaita Facebookissa

Finnair on ottanut käyttöönsä tekoälyä käyttävän chatbotin Facebookin Messengerissä. Finn auttaa asiakkaita englanniksi Finnairin kansainvälisellä Facebook-sivulla ja myöhemmin tänä vuonna myös Suomen Facebookissa.

Finn kehittyy jatkuvasti ja Finnairin asiakkailla on aktiivinen rooli sen opettamisessa. Finn osaa muun muassa varata lennon, kertoa onko lento ajoissa, osaa auttaa laskemaan lisämatkatavaran määrän ja ohjata asiakkaan Varaukseni-sivulle, mikäli asiakas haluaa lisäpalveluja varaukseensa. Finn osaa vastata usein kysyttyihin kysymyksiin, ja ellei se osaa, ohjaa se keskustelun asiakaspalvelijalle.

“Tekoälyn hyödyntäminen on olennainen osa digitaalisen transformaation strategiaamme. Kasvamme kovaa vauhtia ja etsimme jatkuvasti uusia tapoja kehittää asiakaspalvelua ja myyntikanavia hyödyntämällä uutta New Distribution Capability -standardiin perustuvaa teknologiaa”, kertoo Rogier van Enk, Finnairin myyntijakelusta, kaupallisista kehitysprojekteista ja analytiikasta vastaava johtaja.

“Uskon, että nopeasti kehittyvät digitaaliset työkalut tuovat etuja asiakkaillemme. Finn oppii ja kehittyy koko ajan. Finn osaa nyt englantia, mutta tulevaisuudessa se viestii myös muilla kielillä, kuten suomeksi ja kiinaksi. Alkuvaiheen jälkeen tarkoituksemme on integroida Finn osaksi WeChatiä Kiinassa.

Chatbot on yksi esimerkki IATA:n New Distribution Capability -standardiin perustuvasta jakelukanavateknologiasta. Finnairin Finn on teknologialtaan edistynein NDC-ratkaisu toimialalla, koska se tarjoaa ensimmäisenä mahdollisuuden varata lentoja koko Finnairin reittiverkostosta sekä tuo rikasta tuotesisältöä, kuten kuvia ja videoita, pikaviestintään. Finnair on korkeimman tason sertifioitu lentoyhtiö IATA:n NDC-ohjelmassa.

Chatbot on rakennettu yhdessä lentoyhtiöille teknologiaratkaisuja kehittävän Caravelon kanssa.

“Olemme ylpeitä Finn-chatbotin kehitystyöstä ja kumppanuudesta Finnairin kanssa. Finn edustaa isoa kehitysaskelta chatbot-teknologiassa ilmailun alalla, kun Messenger-alusta etenee myynti- ja palvelukanavaksi,” sanoo Jonathan Newman, Caravelon kaupallinen johtaja.

www.finnair.fi, www.finnairgroup.com
www.twitter.com/Finnair, www.twitter.com/FinnairSuomi