FINNDOMON SONKAJÄRVEN TEHTAALLE LISÄÄ KAPASITEETTIA

FINNDOMON SONKAJÄRVEN TEHTAALLE LISÄÄ KAPASITEETTIA Pientalorakentaminen kasvaa FINNDOMON SONKAJÄRVEN TEHTAALLE LISÄÄ KAPASITEETTIA Finndomo-konsernin Sonkajärven talotehtaalle valmistuu 5 000 neliötä uutta varastotilaa, minkä avulla tehtaan tuotantokapasiteetti kasvaa vastaamaan lisääntyvään kysyntää. Finndomon konsernijohtaja Reijo Svanborg painottaa alan kaipaavan lisää ammattitaitoisia osaajia. Pohjoismaiden suurimman teollisesti valmistettujen pientalojen toimittajan Finndomo-konsernin Sonkajärven talotehtaalla toteutetut uudistukset ovat valmistumassa. Uusien tilojen harjannostajaisia vietetään keskiviikkona 21.4., ja tilat otetaan tuotantokäyttöön vappuna. Uudistusten jälkeen Sonkajärven tehtaan pinta-ala on 23 000 neliömetriä. "Tehtaan varastotilojen kasvaessa saamme lisäkapasiteettia, jonka avulla pystymme vastaamaan markkinoiden lisääntyvään kysyntään. Sonkajärven talomerkit ovat pärjänneet erinomaisesti ja tänä vuonna rikomme varmasti viime vuonna tekemämme myyntiennätyksen", Sonkajärven tehtaanjohtaja Jouko Heiskanen sanoo. Finndomon Sonkajärven tehdas keskittyy strategian mukaisesti pien- ja suurelementtitalojen toimituksiin. Sonkajärvellä valmistettavat Omatalo- ja Puutalo-mallistot ovat suomalaisten suosikkeja jo yli 60 vuoden ajalta ja moninkertaisia messuvoittajia. Vankkaa paikallista osaamista Finndomon konsernijohtaja Reijo Svanborg on tyytyväinen tehtaan laajennuksesta ja näkee Sonkajärven kehityksen hyvin myönteisenä. "Sonkajärvi on erittäin merkittävä yksikkö Finndomon tehtaiden joukossa. Se on hienosti kehittynyt erittäin kilpailukykyiseksi ja kansainväliseksi yritykseksi, ja sillä on tärkeä rooli paikallisena työnantajana. Tehtaalla on hyvin koulutettu ja sitoutunut paikallinen henkilöstö, mikä takaa sen menestymisen jatkossakin", Svanborg sanoo. Svanborg on hyvin tyytyväinen Finndomon paikalliselta TE-keskukselta saamaan tukeen. Hänen mukaansa TE-keskusten tulisikin panostaa enemmän paikallisiin isoihin ja kansainvälisiin yrityksiin. "Tarpeeksi isot yritykset pystyvät etenemään järkevällä aikataululla vientimarkkinoille ja sitä kautta turvaamaan ja lisäämään työpaikkoja paikkakunnallaan." Rakentamisen kasvu jatkuu Finndomon mukaan pientalorakentaminen kasvaa kuluvana vuonna merkittävästi. Asuntolainojen korot näyttävät pysyvän alhaalla ainakin vuoden verran, ja taloteollisuus on valmis vastaamaan lisääntyvään kysyntään. "Finndomossa seurataan rakentamisen trendejä, ja mallistoamme on kehitetty niiden mukaisesti. Kehitys kulkee siihen suuntaan, että talot pyritään tekemään tehtailla aina vain valmiimmiksi. Nyt valmistuva Sonkajärven laajennus seuraa omalta osaltaan tätä kehitystä", Svanborg sanoo. Rakennusalan osaaminen turvattava Konsernijohtaja Svanborg sanoo kantavansa huolta siitä, että Suomessa riittää jatkossa rakentamiseen liittyvää osaamista myös talotehtaiden ulkopuolella. "Vaikka talot tehdään yhä valmiimmiksi tehtailla, tonteilla tarvitaan osaajia saattamaan talot asumiskuntoon. Toivon, että näiden osaajien koulutus turvataan myös jatkossa, jotta rakennusprojektien kokonaislaatu vastaisi nykyajan kasvavaa vaatimustasoa", Svanborg painottaa. Finndomo-konserni keskittyy strategiansa mukaisesti teollisessa pientalorakentamisessa kuluttajille ja aluerakentamisprojekteihin tarkoitettujen asuintalojen valmistamiseen. Lisätietoja: FINNDOMO GROUP Reijo Svanborg Konsernijohtaja Puh. 0207 550 400 GSM 040 530 5533 reijo.svanborg@finndomo.fi Jouko Heiskanen Sonkajärven tehtaanjohtaja Puh. 0207 550 300 GSM 0400 671 526 jouko.heiskanen@finndomo.fi Finndomo Group lyhyesti Finndomo Group on Pohjoismaiden suurin teollisesti valmistettujen pientalojen toimittaja, jonka päämarkkina-alue on Pohjois-Eurooppa. Yhtiö toimittaa myös rakenne-elementtejä. Suomessa Finndomon tuotemerkkejä ovat Omatalo, Puutalo, Vaajatalot ja Finndomo Valmiskoti. Ruotsin tavaramerkit ovat Hjältevadshus ja Modulenthus. Projektimyynnissä käytetään tuotemerkkiä Finndomo. Yhtiö on 60 vuoden aikana rakentanut yli 100 000 pientaloa, ja vuonna 2003 se valmisti 2160 asuntoa. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2003 133 miljoonaa euroa. Finndomolla on Suomessa ja Ruotsissa yhteensä seitsemän tuotantolaitosta. Henkilökuntaa konsernissa on vajaat 800, josta noin puolet Suomessa. Finndomon suurimmat omistajat ovat Suomen johtavan sijoitusyhtiön CapMan Capital Management Oy:n ja johtavan eurooppalaisen sijoitusyhtiön 3i Finland Oy:n hallitsemat investointirahastot. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/21/20041006BIT20430/wkr0001.pdf