FINNDOMON SONKAJÄRVEN TEHTAAN TUOTTEILLE OIKEUS CE-MERKINTÄÄN

FINNDOMON SONKAJÄRVEN TEHTAAN TUOTTEILLE OIKEUS CE-MERKINTÄÄN Ensimmäisenä alallaan Euroopassa FINNDOMON SONKAJÄRVEN TEHTAAN TUOTTEILLE OIKEUS CE-MERKINTÄÄN Pohjoismaiden suurimman tehdasvalmisteisten pientalojen toimittajan Finndomon Sonkajärven talotehtaalle on myönnetty oikeus käyttää rakennustuotteiden CE-merkintää. CE-merkintä osoittaa, että Sonkajärven tehtaan valmistamat Omatalo- ja Puutalo-talopaketit täyttävät Euroopan unionin rakennustuotedirektiivin vaatimukset. Sonkajärven talotehdas on EU-alueella ensimmäinen runkorakenteisten pientalojen tuotantolaitos, jonka tuotteet ovat saaneet CE-hyväksynnän. Saavutus korostaa Finndomon roolia pientalorakentamisen pohjoismaisena edelläkävijänä. - Saamamme CE-merkintäoikeus tuotteillemme on todiste siitä, että olemme tehneet pitkäjänteisesti työtä toimintamme laadun kehittämiseksi ja varmistamiseksi. Merkintä koskee kokonaisia vakiorakenteisia talopakettejamme - ei vain yksittäisiä materiaaleja tai komponentteja, Sonkajärven tehtaanjohtaja Jouko Heiskanen sanoo. CE-merkittyjen talopakettien tulee täyttää rakennustuotedirektiivin olennaiset vaatimukset, jotka liittyvät pääosin tuotteiden terveellisyyteen ja turvallisuuteen. Vaatimukset voidaan jakaa kuuteen luokkaan: - Mekaaninen kestävyys ja vakavuus - Paloturvallisuus - Hygienia, terveys ja ympäristö - Käyttöturvallisuus - Suojaaminen melulta - Energian ja lämmön säätö Tuotteille asetettujen vaatimusten lisäksi edellytetään, että niiden laatu varmistetaan sekä sisäisesti että ulkoisesti. Tehtaan sisäisen varmistusjärjestelmä on direktiivin mukainen, ja ulkoisesti laadun varmistuksen ja vaatimustenmukaisuuden on arvioinut riippumaton laitos. CE-merkinnän myöntämisen jälkeen tarkastuksia tehdään tehtaalla vähintään kerran vuodessa. CE-merkintä on uusittava viiden vuoden välein. CE-merkittyjä tuotteita voi markkinoida Euroopassa vapaasti, ilman että jokaisessa maassa täytyisi erikseen todentaa niiden täyttävän lakienmukaiset vaatimukset. - Sonkajärven saama CE-merkintä tukee Finndomon tavoitetta olla alansa edelläkävijä kaikessa, mikä liittyy rakentamiseen. Markkinajohtajana Finndomo näyttää muille mallia uudistumalla ja kehittämällä materiaalejaan, tuotteitaan sekä palvelukonseptejaan jatkuvasti, konsernijohtaja Reijo Svanborg sanoo. Finndomon Sonkajärven tehdas keskittyy strategiansa mukaisesti pien- ja suurelementtitalojen toimituksiin. Sonkajärvellä valmistettavat Omatalo- ja Puutalo-mallistot ovat suomalaisten suosikkeja jo yli 65 vuoden ajalta ja moninkertaisia messuvoittajia. Keväällä tehtaalle rakennettiin uusia tiloja, minkä ansiosta tehtaan pinta-ala kasvoi 23 000 neliömetriin. Lisätietoja: FINNDOMO Jouko Heiskanen Sonkajärven tehtaanjohtaja Puh. 0207 550 300 GSM 0400 671 526 jouko.heiskanen@finndomo.fi Reijo Svanborg Konsernijohtaja Puh. 0207 550 400 GSM 040 530 5533 reijo.svanborg@finndomo.fi Finndomo lyhyesti Finndomo-konserni on Pohjoismaiden suurin teollisesti valmistettujen pientalojen toimittaja, jonka päämarkkina-alue on Pohjois-Eurooppa. Yhtiö toimittaa myös rakenne-elementtejä. Suomessa Finndomon tuotemerkkejä ovat Omatalo, Puutalo, Vaajatalot ja Finndomo Valmiskoti. Ruotsin tavaramerkit ovat Hjältevadshus ja Modulenthus. Projektimyynnissä käytetään tuotemerkkiä Finndomo. Yhtiö on 60 vuoden aikana rakentanut yli 100 000 pientaloa, ja vuonna 2003 se valmisti 2160 asuntoa. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2003 133 miljoonaa euroa. Finndomolla on Suomessa ja Ruotsissa yhteensä seitsemän tuotantolaitosta. Henkilökuntaa konsernissa on vajaat 800, josta noin puolet Suomessa. Finndomon suurimmat omistajat ovat Suomen johtavan sijoitusyhtiön CapMan Capital Management Oy:n ja johtavan eurooppalaisen sijoitusyhtiön 3i Finland Oy:n hallitsemat investointirahastot. www.finndomo.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/28/20041006BIT20440/wkr0001.pdf