• Finndomo/

Valmistalojen markkinat kovassa kasvussa - Finndomon Avainkoti K-rauta-ketjun valikoimaan

K-rauta-ketju laajentaa tarjontaansa pientalorakentajille ja ottaa valikoimaansa Finndomon valmistaman Avainkoti – avaimet käteen -malliston. Avainkodit rakennetaan tilaelementeistä nimensä mukaisesti avaimet käteen -periaatteella täysin valmiiksi.

K-rauta-ketju on jo kymmenien vuosien ajan myynyt Finndomon valmistamia Omatalo- ja Puutalo-mallistoja. Uusi Avainkoti-mallisto täydentää K-raudan valikoimaa, ja on suunnattu asiakkaille, jotka haluavat valmiin kodin. Avainkoteja on 13 eri tyyppiä. Niiden pinta-alat vaihtelevat 79:stä 159 neliömetriin ja hinnat 115.000-180.000 euron välillä. ”Uusi ratkaisu sopii ihmisille, joilla ei ole aikaa, taitoa, halua tai energiaa rakentaa taloa perinteisin keinoin. Avainkoti säästää rakentajan aikaa ja vaivaa. Talon ostaja valitsee ensin talomallin, sitten värit, sisustusmateriaalit ja lisävarusteet. Lopulta talo toimitetaan täysin valmiina sisältäen valitut parketit, tapetit, keittiökaapit, valaistuksen sekä kodinkoneet”, kuvailee Finndomo Oy:n konsernijohtaja Reijo Svanborg. Avainkoti-talot takaavat asiakkaalle pitävän budjetin ja rakennusaikataulun, laadun sekä helppouden. Valmistumispäivä ja kustannukset voidaan määritellä tarkasti jo suunnitteluvaiheessa. Talot rakennetaan hyvin pitkälle tehdastiloissa sääolosuhteilta suojassa, ja valmistuksesta huolehtivat ammattilaiset. Talon ostajan ei näin ollen tarvitse huolehtia eri urakoitsijoiden koordinoinnista tai työvoiman riittävyydestä työmaalla eri rakennusvaiheissa. Avainkotitalot vastaavat kuluttajien tarpeisiin K-rauta-ketjulle Avainkotien vastaanotto on ollut positiivinen yllätys. ”Avainkotien myynti aloitettiin joulukuun lopussa, ja kysyntä on ollut kovaa. Myyntineuvotteluja käydään koko ajan vilkkaasti, mikä on osoitus siitä, että markkinoille todella tarvitaan tämän kaltaisia tuotteita. Avainkodit ovat todellinen lisäys valikoimaamme. Olemme nyt täyden palvelun talokauppa ja voimme tarjota lähes jokaiselle talonhankkijalle sopivan ratkaisun”, kuvailee K-rauta-ketjun talomyynnistä vastaava tavararyhmäpäällikkö Timo Nieminen Rautakeskosta. Nieminen arvioi Avainkotien myynnin olevan aloitusvuonna useita kymmeniä ja seuraavina vuosina satoja. ”Valikoima on kattava ja sopii moneen makuun. Pintamateriaalien valinnalla kukin asiakas saa Avainkodistaan oman näköisen”, Nieminen perustelee. Tilaelementtitalot yleistyvät nopeasti Suomessa Tilaelementteihin perustuvat Avainkodit rakennetaan tehtaalla sisätiloissa valmiiksi moduuleiksi, jotka liitetään toisiinsa asiakkaan tontilla. Talon pystyttämiseen kuluu aikaa vain päivä. Muuttovalmis Avainkoti on 3-4 viikossa. Tilaelementit ovat nousseet nopeimmin yleistyväksi rakennustavaksi. Finndomossa uskotaan, että avaimet käteen -periaatteella rakennettujen talojen kysyntä kasvaa lähivuosina erittäin voimakkaasti. ”Ruotsissa tilaelementtitalojen osuus kaikista talopaketeista on lähes puolet, kun taas Suomessa vuonna 2004 vain 7% talopaketeista oli tilaelementtitaloja. Niiden osuuden arvioidaan kaksinkertaistuvan vuoteen 2007 mennessä, ja vuoteen 2010 mennessä jopa 25% talopakettitoimituksista on tilaelementtitaloja. Finndomon avaimet käteen -talomerkkien myynnin kasvu vuonna 2004 oli 100%”, Svanborg arvioi.