• Finnfoam Oy/

Muovieristeiden kierrätyksen suosio räjähti - Finnfoam ja Lassila & Tikanoja kiertotalousyhteistyöhön

Report this content

Finnfoamin keväällä aloittama muovieristeiden kierrätys on otettu kentällä erittäin innostuneesti vastaan. Nyt Finnfoam ja Lassila & Tikanoja ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jolla muovieristeet saadaan kustannustehokkaasti kiertoon.

Johtava muovieristevalmistaja Finnfoam lanseerasi keväällä 2019 muovieristejätteen kierrätysjärjestelmän, jossa esimerkiksi työmailta ja rautakaupoista kerätään eristeiden ylijäämäpalat talteen erityisiin FF-kierrätyssäkkeihin ja palautetaan Finnfoamille.

”Kierrätyksen suosio on ylittänyt kaikki odotuksemme: Ensimmäisen neljän kuukauden aikana säkkejä on lähtenyt kiertoon noin 600 kappaletta”, kertoo Finnfoamin toimitusjohtaja Henri Nieminen.

Kerätty muovieriste käytetään Salossa Finnfoamin palo- ja ääneneristystuotteen FF-Silentin raaka-aineeksi.

Yhteistyökumppaniksi Lassila & Tikanoja

Alun perin oli ajatus, että Finnfoam olisi hoitanut kierrätyssäkkien edestakaisin kuljetuksen muun logistiikkansa ohessa. Kierrätyssäkkien suuri suosio vaati käytännössä hankkimaan niiden kuljetuksiin kumppanin. Vastaisuudessa Lassila & Tikanoja kerää muovieristejätteet ensi alkuun omien valtakunnallisten rakennuttajaliikeasiakkaidensa työmailta ja toimittaa ne sitten Finnfoamille.

”Jotta kierrätys työmailla onnistuu, syntypaikkalajittelun täytyy olla helppoa. Finnfoamin kehittämä muovieristeiden kierrätysjärjestelmä on kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvin toimiva”, sanoo projektipäällikkö Janne Hannula Lassila & Tikanojan ympäristöpalveluista.

”Tuomme tähän yhteistyöhön valtakunnallisen verkostomme lisäksi oman rautaisen osaamisemme työmaajätteiden käsittelyssä ja hallinnassa.”

Kaikki voittavat

Finnfoamin kierrätysjärjestelmä auttaa yrityksiä pienentämään hiilijalanjälkeään sekä toteuttamaan omia ympäristöjärjestelmiään ja vastuullisuustavoitteitaan.  Yksi kierrätyksestä innostuneista tahoista on kuluttaja-asiakkaiden lisäksi yritysasiakkaita palveleva K-Rauta.

”Suhtaudumme erittäin positiivisesti Finnfoamin kierrätyspalveluun. Meillä on rautakaupan markkinajohtajana Suomen laajin myymäläverkosto ja sen kautta haluamme tukea rakentaja-asiakkaitamme täyttämään EU:n jätedirektiivin vaatimukset, eli kierrättämään 70 % rakennus-ja purkujätteistä materiaalina”, kertoo Keskon Työvälineet ja rakennustarvikkeet -tuotelinjajohtaja Jaakko-Pekka Vehmas.

Aiemmin arviolta 10 % käytetyistä muovieristeestä on päätynyt ylijäämäpaloina energiajätteeksi eli polttoon. Kierrätyksen ansiosta eristeet voidaan kierrättää materiaalina, jolloin sen jalostusarvo säilyy. Kierrätys aloitetaan ensin Turussa, Tampereella ja pääkaupunkiseudulla.

Henri Nieminen, henri.nieminen@finnfoam.fi, puh. 0400 636 992

Janne Hannula, janne.hannula@lassila-tikanoja.fi, puh. 050 385 0944

Jaakko-Pekka Vehmas, jaakko-pekka.vehmas@kesko.fi

Finnfoam Oy
Kotimainen perheyritys, jonka juuret ovat syvällä suomalaisessa roudassa. Vankka yli 35 vuoden kokemus ja uudenlainen kehityshakuinen ajattelu ovat nostaneet yrityksen yhdeksi johtavista muovipohjaisten lämmöneristeiden valmistajista Itämeren ympärille rakentuvalla markkina-alueella. Kasvava ja kehittyvä Finnfoam on kasvattanut koko 2000-luvun tuotantokapasiteettiaan sekä tuotevalikoimaansa. Finnfoam Oy kykenee tarjoamaan asiakkailleen patentoituja ratkaisuja, joiden eristyskyky, luotettavuus ja asentamisen helppous ovat vertaansa vailla. Nykyään yrityksen tuotevalikoimiin kuuluvat kaikki maailmalla yleisesti käytössä olevat kovat ja homehtumattomat lämmöneristeet (FINNFOAM, FF-EPS ja FF-PIR) sekä Tulppa-märkätilalevyt. Vuonna 2018 Finnfoam-konsernin liikevaihto oli noin 95 miljoonaa euroa ja henkilökuntaa yli 200 henkilöä. Finnfoamin tehtaat sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Liettuassa ja Espanjassa. Kotimaassa Salossa sijaitsee myös yrityksen pääkonttori ja tuotekehitysyksikkö.