Finnforest Modular Office -toimistotalon peruskivi muurattiin Tapiolassa

Finnforest Modular Office -toimistotalon peruskivi muurattiin Tapiolassa Euroopan korkeimman puurakenteisen toimistotalon peruskivi muurattiin 3.9.2004, päämuuraajana toimi Espoon kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen. FMO-hanke on edennyt aikataulussaan - tonttikauppa Espoon kaupungin kanssa allekirjoitettiin 10.6.2004 ja rakentaminen alkoi samana päivänä maa- ja betoniperustustöillä. Finnforest vastaa rakennuttamisesta, puurakenteiden, puuosien sekä julkisivujen toimituksista asennettuina, sekä koko rakennuksen toimivuudesta. Rakennuksen maa- ja betonityöurakoitsija on Peab Seicon, joka toimii myös päätoteuttajana muuraushetkellä. Hankkeen tarkoituksena on edistää ja markkinoida puun käyttöä rakentamisessa ja osoittaa puun kilpailukykyisyys myös toimitilarakentamisessa. Rakennus on valmistuessaan kesällä 2005 Euroopan korkein puurakenteinen toimistotalo. "Asuntorakentamisen osuus on Euroopassa noin puolet uudisrakentamisesta ja toimitilarakentamisen osuus vajaa viidennes. Pientaloissa puulla on rakennusmateriaalina vahva asema, mutta toimistorakennuksissa kilpailevat materiaalit hallitsevat markkinoita. Siksi tarvittiin vahva näyttö puun mahdollisuuksista erityisesti runko- ja julkisivumateriaalina", toteaa Finnforestin rakentamisen johtaja Lauri Palojärvi. Finnforest Oyj:n toimitalohankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota rakentamisen ja rakennuksen energiataloudellisuuteen, jätehuoltoon, vesitalouteen, sisäilman laatuun sekä rakennuksen ja sen osien käyttöikään ja kestävyyteen. Omistajiksi Eläke- ja Vahinko-Tapiola " Keskinäinen Vakuutusyhtiö Tapiola ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Tapiola ovat investoijina syksyllä 2004 aloitetussa Finnforest Oyj:n toimitalohankkeessa. Sen lisäksi että hanke täyttää sijoituskohteena Tapiola-ryhmän vaativat tuottavuuden ja turvaavuuden investointikriteerit, hanke tukee Tapiola-ryhmän ympäristöstrategiaa. Yhdessä talon käyttäjäksi tulevan puualan asiantuntijan kanssa uskomme, että syntyvä toimintaympäristö tarjoaa käyttäjälle uudenlaiset, viihtyisät ja terveelliset toimintapuitteet", sanoo Tapiolan kiinteistöjohtaja Asko Salminen. Rakennuksen on suunnitellut Helin & Co Arkkitehdit -toimisto, jonka Sydänpuu-niminen työ voitti syyskuussa 2003 talosta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun. Toimistotalon rakennuttaa Kiinteistö Oy FMO. Sen koko osakekanta siirtyy investointisopimuksen mukaisesti Finnforestin omistuksesta Tapiola-ryhmän vahinko- ja eläkevakuutusyhtiöille rakennuksen valmistuttua. Finnforest Oyj:stä tulee yksi toimistotalon vuokralaisista. Lisätietoja: Lauri Palojärvi, rakentamisen johtaja, Finnforest Oyj, 0500 507 447 Markko Ihamuotila, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Finnforest Oyj, 050 598 7014 Hannu Ronkainen, toimitusjohtaja, Kiinteistö Oy FMO, 050 5594 797 Asko Salminen, kiinteistöjohtaja, Tapiola-ryhmä, 0400 877 553 Lisätietoja ja kuvia myös: www.finnforest.fi/modularoffice ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT00070/wkr0001.pdf