Etelä-Afrikan Nokia-johtaja Toni Pellegrino: Suomalainen teknologia ja osaaminen on käännekohta koko Afrikan yhdistämiselle verkkoon

Finnfund sijoitti 2 miljoonaa euroa Fibertime-yhtiöön, joka tarjoaa korkealaatuista verkkoyhteyttä ja teknologiaa Etelä-Afrikan köyhimmille paikkakunnille ja alueille. Innovoinnin ytimessä on sekä edullinen hinnoittelumalli, pay-as-you-go, että käytetty teknologia.

Suomalaisen Nokian rooli hankkeessa on auttaa Fibertimea edistyksellisen teknologiansa avulla luomaan nopeita ja edullisia kuituverkkoyhteyksiä.  Digitaalinen osallistaminen on yhteinen arvo sekä Nokialle, Finnfundille että Fibertimelle. Matka on ollut arvokas oppimisprosessi kaikille kumppaneille.

"On erittäin tärkeää ymmärtää sitä, miten ihmiset arjessaan toimivat ja käyttävät rahaa, jotta voimme varmistaa, että tuotteemme mukautuvat paikalliseen ympäristöön", sanoo Nokian Etelä-Afrikan toimitusjohtaja Toni Pellegrino.

”Alun perin kuvittelimme, että matkapuhelinverkko yhdistäisi Afrikan mantereen langattomasti.  Nyt ymmärryksemme on syventynyt siitä, että yksi tapa ei riitä, vaan on hyödynnettävä useita eri teknologioita jotta ketään ei jätetä yhteyksien ulkopuolelle digitaalisessa vallankumouksessa. Sekä Fibertimen tarjoama kuituyhteys että ei-maanpäälliset ratkaisut kuten satelliitit palvelevat erilaisia tarpeita Afrikan maaseudulla.  Kattavuus vaatii lukuisia eri teknologioita."

Finnfund liittyi matkaan jo varhaisessa vaiheessa.

"Monet eurooppalaiset sijoittajat suhtautuvat skeptisesti Afrikkaan sijoittamiseen. Finnfund sen sijaan näki jo alusta asti tämän hankkeen merkittävän kehitysvaikutuksen sekä sen, että se täyttää hyvin vaatimukset kestävälle ja kannattavalle sijoitukselle. Toivon hankkeen näyttävän tietä sille, miten Suomi ja suomalainen teknologia vaikuttavat merkittävästi yhteyksien rakentamiseen Afrikassa, ja että mallia voidaan skaalata useisiin maihin", painottaa Pellegrino.

Internetillä on vahvat kehitysvaikutukset. Sen käytön lisääminen auttaa luomaan työpaikkoja,  ja avaa mahdollisuuksia opiskella, viestiä, hankkia tietoa sekä reitin taloudelliseen osallisuuteen.

Nokialle paikallisen yhteisön sitoutuminen ja paikallinen osaaminen ovat tärkeitä menestystekijöitä.

”Kehittyvillä markkinoilla olemme aina sitoutuneet toimimaan paikallisesti ja palkanneet paikallisia ihmisiä työskentelemään projekteissamme. Esimerkiksi Etelä-Afrikassa 90 % asiantuntijoistamme on paikallisia. Menestys vaatii lahjakkaita osaajia, jotka ymmärtävät paikallisia markkinoita, ja joilla on samat arvot ja kieli.”

Fibertimen visiona on yhdistää seuraava miljardi afrikkalaista verkkoon. ”Olemme pioneereja kuituyhteyden tarjoamisessa pieni- ja keskituloisissa yhteisöissä. Asennamme jokaiseen kotiin ilmaisen Wifi-reitittimen, ja asukkaat voivat sitten aikaperusteisesti ostaa edullista ja erittäin korkealaatuista nettiyhteyttä, ilman kallista sitoutumista sopimuksiin”, sanoo Rich Henn, Fibertimen toimitusjohtaja ja perustajaosakas.
 ”Meillä on ollut erinomainen yhteistyö Finnfundin kanssa. Meillä on yhteinen näky siitä, että liiketoiminnan on oltava kannattavaa, jotta se olisi kestävää.  Ja samalla kun toiminta tuottaa voittoa, on se myös oltava eettistä ja vastuullista.  Finnfundin sijoitus Kayamandin yhteisöön on hyvin vaikuttava.”

Viestintäjohtaja Unna Lehtipuu, Finnfund, unna.lehtipuu@finnfund.fi, puh. 040 624 0896