• Finnfund/

Finnfundin myöntämä 15 miljoonan Yhdysvaltain dollarin laina parantaa Uzbekistanin pk-yritysten rahoituspalveluita

Report this content

Uzbekistanin pk-yrityksillä on rajalliset mahdollisuudet saada rahoitusta ja itsensä työllistävät yrittäjät ovat usein jääneet virallisten pankkipalveluiden ulkopuolelle. Ipak Yuli keskittyy rahoituspalveluiden tarjoamiseen yksityisen sektorin toimijoille ja on yksi Uzbekistanin johtavista yksityisomisteisista pankeista. Finnfundin myöntämä 15 miljoonan Yhdysvaltain dollarin laina mahdollistaa erityisesti mikro- ja pk-yrityksille kohdistuvien palveluiden kehittämisen.

”Pk-yritysten pääsy rahoituspalveluiden piiriin on edellytys yksityisen sektorin kehitykselle Uzbekistanissa” sanoo Finnfundin toimitusjohtaja Jaakko Kangasniemi. ”Ipak Yulilla on kunnianhimoiset suunnitelmat lainasalkkunsa kasvattamiseksi ja pankki on kehittänyt palveluitaan niin verkossa kuin toimipisteissäänkin. Olemme vakuuttuneita siitä, että Uzbekistanin yrittäjät tarvitsevat juuri tällaisia palveluita oman liiketoimintansa kehittämiseen.”

“Lainasopimuksen tavoitteena on pitkäaikainen kumppanuus, jonka avulla voimme tukea ja kasvattaa Uzbekistanin yksityisen sektorin roolia maan taloudessa parantamalla yrityksille tarjottavan rahoituksen mahdollisuuksia. Saamamme laina mahdollistaa yhä useamman pk-yrityksen tukemisen”, sanoo Ipak Yulin toimitusjohtaja Saidabror Saydakhmedov.

Ipak Yuli oli Uzbekistanissa ensimmäisten joukossa tuomassa markkinoille mobiili- ja verkkopankkipalveluita. Pankki tavoittelee sukupuolten välistä tasapainoa henkilöstön ja johtoasemassa olevien henkilöiden osalta. Tällä hetkellä 46 % henkilöstöstä ja viisi yhdeksästä yhtiön hallituksen jäsenestä on naisia. Ipak Yuli kehittää myös pankkipalveluita erityisesti naisyrittäjille.

Median yhteydenotot:
Valpuri Mäkinen, viestintä- ja markkinointipäällikkö, valpuri.makinen@finnfund.fi, +358 503842105