• Finnfund/

Finnfundin rahoittama Proximity Finance räätälöi pienviljelijöille lainoja satokausien mukaan Myanmarissa

Report this content

Myanmarin ensimmäinen pienviljelijöihin keskittyvä rahoituslaitos Proximity Finance kasvattaa toimintaansa yhteensä 14 miljoonan Yhdysvaltain dollarin pääomasijoituksen turvin. Sijoittajina ovat Finnfundin lisäksi ranskalainen Proparco ja pohjoismainen Nordic Microfinance Initiative (NMI).

Useimmat mikrorahoitusta tarjoavat yhtiöt edellyttävät lainan kuukausittaista takaisinmaksua. Proximity Financen lainanlyhennykset ajoittuvat siihen aikaan, jolloin viljelijät saavat sadostaan tuloja. ”Maatalouden rahoittaminen on haastavaa toimialan sesonkiluonteisuuden vuoksi, mutta asiakaslähtöinen lähestymistapamme tekee lainatuotteistamme viljelijöiden tarpeisiin räätälöityjä”, kertoo Hedvig Sundberg, Proximity Financen toimitusjohtaja. ”Olemme sitoutuneita parantamaan pienituloisten viljelijäperheiden tuloja. Tähän saamme nyt tukea sijoittajilta, jotka haluavat investoinniltaan vaikuttavuutta. Pääomasijoitus kertoo sijoittajien halusta rakentaa tasa-arvoista yhteiskuntaa ja viestii myös kansainvälisestä tuesta Myanmarin maaseudulle ja siellä asuville ihmisille.”

Myanmarissa 39 % maaseudun asukkaista elää köyhyydessä. Maanviljelijät ovat rahoituksen saannin osalta vaikeassa asemassa. Proximity Finance kuroo rahoitusvajetta umpeen ja vaikuttaa positiivisesti yli 30 miljoonan maaseudulla asuvan ihmisen taloudellisiin mahdollisuuksiin. Yhtiö tuntee maataloussektoria erittäin hyvin ja pystyy siten räätälöimään lainatuotteet pienviljelijöitä parhaalla mahdollisella tavalla palveleviksi.

Vuonna 2010 perustettu Proximity Finance pystyy pääomasijoituksen avulla kolminkertaistamaan asiakaskuntansa, joka käsittää nyt 130 000 taloutta. Yhtiön tavoitteena on myöntää 1,5 miljoonaa lainaa seuraavien neljän vuoden aikana. Jatkossa yhtiön on myös mahdollista kasvattaa myöntämiensä lainojen keskikokoa ja jatkaa lainatuotteiden kehittämistä entistäkin monipuolisemmiksi.

”Sijoituksemme kohdistuu kestävän kehityksen eri tavoitteisiin: se edistää taloudellista osallisuutta, ihmisten mahdollisuutta harjoittaa maataloutta elinkeinona ja sukupuolten välistä tasa-arvoa”, sanoo Finnfundin rahoituspäällikkö Ulla Huotari. ”Jaamme Proximity Financen mission Myanmarin maaseudun elinkeinon kehittämisestä ja uskomme nyt alkavan kumppanuuden vaikuttavuuteen.”

Sijoitus lasketaan mukaan G7-maiden 2X Challenge -aloitteeseen, jonka tarkoituksena on saada liikkeelle naisten voimaannuttamiseen tähtääviä sijoituksia. 2X Challenge on vuodesta 2018 tukenut naisten omistamien, naisten johtamien ja naisia työllistävien yritysten rahoitusmahdollisuuksia kehittyvissä maissa. Yli 60 % Proximity Financen asiakkaista on naisia. Yrityksessä on hyvä sukupuolten välinen tasapaino: 50 % johtajista on naisia, mukaan lukien toimitusjohtaja ja talousjohtaja. Proximity Finance kehittää toimintaansa jatkuvasti voidakseen tarjota mahdollisuuksia naisille niin asiakkaina kuin työntekijöinäkin.

Lisätietoja:
Ulla Huotari, rahoituspäällikkö, Finnfund, p 050 594 2296, ulla.huotari(a)finnfund.fi