Kansainväliset sijoittajat uskovat ukrainalaisyhtiöihin: 350 miljoonan dollarin rahastossa mukana myös suomalainen Finnfund

Ukrainalainen rahastoyhtiö Horizon Capital keräsi vastikään yli 300 miljoonan dollarin rahoituksen kansainvälisiltä sijoittajilta keskellä sotaa. Growth Fund IV-niminen rahasto sijoittaa erityisesti teknologia- ja vientiteollisuuden aloilla toimiviin ukrainalaisyhtiöihin. Myös suomalainen kehitysrahoittaja ja vaikuttavuussijoittaja Finnfund sijoitti Horizonin kasvurahastoon 15 miljoonaa dollaria viime vuonna.

Horizonin henkilöstö matkasi turvaan Länsi-Ukrainaan helmikuun 2022 puolivälissä. Kaksi vuotta sodan alun jälkeen lähes koko henkilöstö on palannut Kiovaan. ”Meidän on oltava lähellä yrityksiämme”, sanoo Horizon Capitalin perustajaosakas ja toimitusjohtaja Lenna Koszarny. ”Emme voi antaa tämän pysäyttää meitä.” Koszarnyn mukaan harva asia Ukrainassa on pysähtynyt sodan vuoksi. Esimerkiksi vientiin menee yhtä paljon tuotteita ja palveluita kuin ennen sotaa. Naisten johtamien yritysten ja it-yhtiöiden osuus on moninkertaistanut. ”Digitalisaatio on ottanut huiman loikan. Teknologiasektori on keskeisen tärkeä Ukrainalle”, Koszarny sanoo. Rahaston tavoitteena on, että vähintään puolet sijoituksista menee nimenomaan naisten johtamiin ja perustamiin yrityksiin.

Koszarny muistuttaa, että maa tarvitsee pääomia ja muita resursseja juuri nyt. ”Tämä on se hetki, kun ukrainalaiset tarvitsevat muuan maailman apua kaikkein eniten. Laittakaa raha liikkeelle nyt”, hän kehottaa.

Finnfundin salkunhallintapäällikkö Sarita Bartlettin mukaan suomalaisen kehitysrahoittajan 15 miljoonan dollarin sijoitus toimii osaltaan katalysaattorina ja vauhdittaa Ukrainan talouden rattaita. Sijoituspäätöstä tukivat Horizonin onnistunut sijoitushistoria ja Koszarnyn erittäin kokenut tiimi. ”Uskomme, että rahaston sijoituksissa yhdistyy vaikuttavuus ja taloudellinen kannattavuus”, sanoo Bartlett.

Lisätietoja: Sarita Bartlett, salkunhallintapäällikkö, Finnfund, sarita.bartlett@finnfund.fi, p. 040 665 4989

Median yhteydenotot: Valpuri Mäkinen, viestintä- ja markkinointipäällikkö, Finnfund, valpuri.makinen@finnfund.fi, p. 050 3842105