OP Finnfund Global Impact Fund I sijoittaa TerraPayhin, joka mahdollistaa edullisemmat kansainväliset rahalähetykset 40 Afrikan maahan

Suomen ensimmäinen kehittyville markkinoille sijoittava vaikuttavuusrahasto OP Finnfund Global Impact Fund I vauhdittaa teknologiayritys TerraPayn toiminnan laajentamista 20 miljoonan Yhdysvaltain dollarin lainalla. Sijoitus tukee etenkin vähiten ansaitsevien taloudellista osallisuutta ja kehittyvien maiden talouksien kehitystä.

Kansainväliset rahalähetykset ovat monen kehittyvissä maissa asuvan pääasiallinen tulonlähde – etenkin vähiten ansaitsevilla ihmisillä. Rahalähetykset ovat kuitenkin perinteisesti kalliita ja hitaita ja keskittyneet pitkälti käteiseen rahaan. Näihin haasteisiin vastaa B2B-teknologiayritys TerraPay, joka mahdollistaa digitaaliset reaaliaikaiset rahalähetykset 40 maahan Afrikassa.

Suomen ensimmäinen kehittyville markkinoille sijoittava vaikuttavuusrahasto, OP Finnfund Global Impact Fund I, myöntää 20 miljoonan Yhdysvaltain dollarin lainan TerraPaylle osana Maailmanpankkiryhmään kuuluvan IFC:n kokoamaa 75 miljoonan dollarin rahoituspakettia.

"Olemme erittäin iloisia tästä sijoituksesta, joka on OP Finnfund Global Impact Fund I:n ensimmäinen sijoitus Afrikan nopeasti kasvavalle fintech-sektorille. Sijoitus mahdollistaa pienikokoisten maksujen toteuttamisen reaaliajassa Afrikan matalan ja keskitulon maihin", kertoo OP Varainhoidon johtaja Tuomas Virtala.

TerraPay on monen suuren rahanlähetysyhtiön (Western Union, WorldRemit) taustalla toimiva infrastruktuuri. Käteisen sijaan TerraPay mahdollistaa rahalähetykset pankkitileiltä ja luottokorteilta suoraan vastaanottajan mobiililompakkoon mobiilirahassa, mikä tuo merkittäviä kustannussäästöjä ja alentaa asiakkailta veloitettavia siirtomaksuja.

Rahoituspaketin avulla TerraPay pystyy laajentamaan toimintaansa solmimalla kumppanuuksia yhä useampien kansainvälisten rahanlähetysyhtiöiden kanssa. ”Maksuliikenteen infrastruktuurin parantaminen on yksi tärkeimmistä tavoitteistamme, koska kehittyviin maihin suuntautuvien rahalähetysten hinta on edelleen liian korkea ja kaukana YK:n kestävän kehityksen tavoitteissa määritellystä kolmesta prosentista”, sanoo Kuutti Kilpeläinen, Finnfundin rahoituspäällikkö sekä digitaaliset ratkaisut ja infrastruktuuri -investointien salkkuvastaava.

”Rahalähetysten digitalisointi on keskeinen ajuri hinnan laskemisessa. Sijoittamalla TerraPayhin tuemme taloudellista osallisuutta ja kehittyvien maiden talouksien kehitystä”, lisää Kilpeläinen.

Median yhteydenotot:
viestinta@op.fi, p. 010 252 8719

Muut yhteydenotot:
Kuutti Kilpeläinen, rahoituspäällikkö, salkkuvastaava, digitaaliset ratkaisut ja infrastruktuuri, Finnfund, kuutti.kilpelainen@finnfund.fi, 044 013 1291

OP Finnfund Global Impact Fund I
OP Finnfund Global Impact Fund I on Suomen ensimmäinen kehittyville markkinoille sijoittava vaikuttavuusrahasto, joka tavoittelee tuoton ohella merkittäviä myönteisiä kehitysvaikutuksia. Rahasto on kerännyt yhteensä 135 miljoonaa euroa. OP Varainhoito Oy toimii rahaston salkunhoitajana ja OP-Rahastoyhtiö Oy toimii rahaston vaihtoehtorahaston hoitajana. Finnfund, suomalainen kehitysrahoittaja ja vaikuttavuussijoittaja, toimii rahaston neuvonantajana ja ankkurisijoittajana.