Uuden metsärahaston tavoitteena sitoa 20 miljoonaa hiilidioksiditonnia

Kehitysrahoittaja Finnfund on tehnyt 10 miljoonan dollarin sijoituspäätöksen Arbaro-rahastoon, joka keskittyy kestävään metsätalouteen Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa ja Latinalaisessa Afrikassa. Arbaron tavoitteena on sitoa metsiin 20 miljoonaa hiilidioksiditonnia, suojella luontoarvoja ja luoda tuhansia työpaikkoja metsien lähiympäristöön. Kestävä metsätalous on ilmasto-, ympäristö- ja työllisyysvaikutustensa vuoksi yksi Finnfundin painopisteistä.

Arbaro keskittyy hankkeisiin Latinalaisessa Amerikkassa ja Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa, missä metsäkato etenee nopeasti samalla kun puutavaran kysyntä kasvaa. Näillä alueilla metsäalan kasvattamisella on erityisen suuri vaikutus ilmastoon, metsien suojeluun ja paikalliseen työllisyyteen. Arbaron tavoitteena on myös hyvä taloudellinen tuotto, joka perustuu otollisiin metsän kasvuolosuhteisiin ja puun kysynnän kasvuun.

“Kestävä metsätalous on jo pitkään ollut yksi Finnfundin avainsektoreista, koska toimia metsäkadon ja ilmastonmuutoksen torjumiseksi on vahvistettava nopeasti. Näemme, että Arbarolla on merkittävä rooli tässä äärimmäisen tärkeässä työssä”, sanoo Finnfundin toimitusjohtaja Jaakko Kangasniemi.

Finnfund on jo aiemmin sijoittanut kymmeneen metsäyhtiöön etupäässä Afrikassa.

Arbaron tavoitteena on investoida kahteentoista kestävän metsätalouden sijoitusyhtiöön. Arbaron taustalla ovat globaali vaikuttavuusinvestoija Finance in Motion ja metsätalouden neuvonantajayhtiö Unique. Myös Finnfund tuo mukanaan vahvaa kestävän metsätalouden osaamista. Päärahoittajiin kuuluu myös Euroopan investointipankki. Rahasto keräsi ensimmäisellä kierroksella 60,2 miljoonan Yhdysvaltain dollarin rahoituksen ja sen tavoitteena on päästä 200 miljoonaan.

Arbaro on ottanut johtoryhmäänsä vaikuttavuussijoittamisen ja metsänhoidon asiantuntijoita, jotta sen hankkeissa yhdistyvät parhaalla mahdollisella tavalla sekä ympäristölliset ja yhteiskunnalliset vaikutukset että taloudellinen kannattavuus. Kohteiden ja puulajien valinnassa hyödynnetään paikallista osaamista.

Kirsi Pere, viestintäpäällikkö, kirsi.pere@finnfund.fi, p. 040 620 9767

Finnfund (Teollisen yhteistyön rahasto Oy) on suomalainen kehitysrahoittaja, joka edistää kestävää kehitystä tarjoamalla pitkäaikaista riskirahoitusta yksityisiin hankkeisiin kehitysmaissa. Hankkeilta edellytetään kannattavuutta, vastuullisuutta ja myönteisiä kehitysvaikutuksia. Vuodesta 1980 lähtien Finnfund on investoinut lähes 370 hankkeeseen noin 70 eri maassa. Tällä hetkellä sijoitukset ja maksamattomat sijoituspäätökset ovat yhteensä noin 613 miljoonaa euroa 167 hankkeessa 34 maassa. www.finnfund.fi