• Finnfund/

Yhä useampi nainen pääsee rahoituspalveluiden piiriin Intiassa: Finnfund sijoittaa SATYA MicroCapital -yhtiöön

Report this content

Suomalainen kehitysrahoittaja ja vaikuttavuussijoittaja Finnfund myöntää yhdessä hollantilaisen kehityspankki FMO:n kanssa yhteensä 35 miljoonan Yhdysvaltain dollarin lainan intialaiselle SATYA MicroCapital -yhtiölle. SATYAn tarjoamat mikrolainat tekevät pienyrittäjyydestä ja lisätulojen hankkimisesta mahdollista myös matalan tulotason naisille Intian maaseudulla. Mikrolainat ovat edullisempi ja luotettavampi vaihtoehto kuin epäviralliset rahoituskanavat, joiden yhtenä tunnuspiirteenä on korkea korkotaso. Finnfundin osuus lainasta on 10 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

”Finnfundin ja FMO:n rahoituksen avulla pystymme laajentamaan toimintaamme ja tuomaan yhä useammille naisyrittäjille mahdollisuuden elinkeinon harjoittamiseen”, sanoo SATYA MicroCapitalin toimitusjohtaja Vivek Tiwari. "Sijoittajien usko yritykseen on myös meille vahvistus siitä, että liiketoimintamallimme toimii.”

Mikrolainalla taloudellista itsenäisyyttä

Viralliset rahoituspalvelut eivät ole Intiassa kaikkien, etenkään naisten, ulottuvilla. Maailmanpankin mukaan ainoastaan 10 % Intian naisista on saanut lainan virallisesta rahoituslaitoksesta. SATYA toimii erityisesti maaseudulla ja tuo rahoituspalvelut tarjolle naisten kotikyliin. Yhtiön asiakkaat ovat pystyneet kasvattamaan vuositulojaan keskimäärin 11 prosentilla saatuaan lainan SATYAlta. Tällä hetkellä yhtiön asiakkaina on 1,4 miljoonaa naista.

”SATYA on taloudellisen osallisuuden tärkeä mahdollistaja Intiassa, ja olemme iloisia voidessamme tehdä heidän kanssaan yhteistyötä”, sanoo Finnfundin Investment Associate Kyaw Latt. ”Yhtiön kasvu on ollut vaikuttavaa, ja he ovat edelläkävijöitä modernin teknologian hyödyntämisessä. SATYAn sitoutuminen naisten voimaannuttamiseen on hyvin linjassa Finnfundin tavoitteiden kanssa. Haluamme vahvistaa naisten taloudellista itsenäisyyttä erityisesti maaseudulla, jossa virallisia rahoituspalveluita ei aiemmin ole ollut saatavilla.”

Lainoja myönnetään poikkeuksellisesti myös naimattomille naisille ja leskille

SATYA tarjoaa naisille ryhmälainoja, joissa perhe tai ystävät ovat mukana vastaamassa lainan takaisinmaksusta. Monien muiden intialaisten rahoituslaitosten tapaan SATYA on aiemmin vaatinut, että lainanottaja on naimisissa. Leskeksi jääneiden oli saatava poikansa mukaan lainanottajaksi. Nämä vaatimukset poistettiin tänä vuonna ja SATYA vie parhaillaan muutosta läpi koko organisaatiossaan. ”Aiemmin vaille rahoitusmahdollisuuksia jääneiden naisten ottaminen mukaan on valtava askel niin kulttuurillisesti kuin vaikuttavuuden kannalta”, sanoo Latt. ”Sekä SATYA että me rahoittajat näemme tarpeen muutokselle ja uskomme, että asiakaskunnan laajentaminen auttaa yhtiötä saavuttamaan visionsa, jonka mukaan yhtiö vauhdittaa viiden miljoonan kotitalouden sosioekonomista kehitystä vuoteen 2025 mennessä.”

Finnfundin ja FMO:n sijoitus täyttää 2X Challenge -tasa-arvoaloitteen kriteerit. Sijoituksen tavoitteena on naisten voimaannuttaminen ja naisyrittäjien kannustaminen. SATYA työllistää yli 4500 henkilöä ja osana tasa-arvotyötään yhtiö pyrkii myös tarjoamaan naistyöntekijöilleen etenemismahdollisuuksia.

Lisätietoja: Kyaw Latt, Investment Associate, Finnfund, kyaw.latt@finnfund.fi, 040 631 2941

Median yhteydenotot: Valpuri Mäkinen, viestintäpäällikkö, Finnfund, valpuri.makinen@finnfund.fi, 050 384 2105