Euroopan rakennukset tuhlaavat 270 miljardin euron arvosta energiaa joka vuosi.

Report this content

Euroopan eristevalmistajien yhdistys EURIMA kehottaa EU:n poliittisia päättäjiä yhteistyöhön ja määrätietoiseen toimintaan energian säästämiseksi. Aihe on ajankohtainen myös Suomessa rakennusten energiatehokkuustodistusta koskevan lain valmisteluprosessin vuoksi.

Euroopassa käytetyn energian kokonaismäärästä rakennukset kuluttavat 40 prosenttia. Euroopan eristevalmistajien yhdistys EURIMA:n tänään Brysselissä julkaiseman raportin mukaan nykyisten energiahintojen vuoksi EU:ssa ei ole varaa olla ryhtymättä säästötavoitteiden edellyttämiin toimenpiteisiin. Energianhintojen voimakkaan nousun seurauksena kiinnostuksen kohteena on entistä enemmän se, kuinka paljon voidaan säästää rakennusten energiatehokkuutta parantamalla. Raportin mukaan Euroopassa voitaisiin vuositasolla säästää jopa 270 miljardia euroa nykyisillä energiahinnoilla. Summalla voitaisiin esimerkiksi maksaa vuosittain jokaiselle EU-kansalaiselle 640 euron veronpalautus. Selvityksen toteutti Euroopan johtava energiakonsulttiyritys Ecofys. Energiatehokkaissa rakennuksissa ratkaisu Kioton tavoitteiden saavuttamiseen Euroopassa käytetään tällä hetkellä päivittäin yli kuutta miljoonaa öljytynnyriä vastaava määrä energiaa kotien ja toimistojen lämmitykseen, mikä selittää säästöjen suuruusluokan. Päivittäistä energiankulutusta voitaisiin vähentää yksinkertaisilla keinoilla, kuten kattojen ja seinien eristämisellä, puolet. Energiankulutuksen vähentäminen johtaisi myös hiilidioksidipäästöjen vähenemiseen 460 miljoonalla tonnilla vuodessa, mikä ylittäisi Kioton sopimuksessa määritetyn EU:n kokonaistavoitteen, ja loisi yhteensä jopa 530 000* uutta kokopäiväistä työpaikkaa. - Tämän raportin pitäisi havahduttaa Euroopan energia- ja talousministerit. Heidän on korkea aika ryhtyä sanoista tekoihin. Yhteistyö ja päättäväisyys ovat avainasemassa Euroopan energiatehokkuuspolitiikan toteuttamisessa, kommentoi EURIMA:n pääjohtaja Horst Biedermann tuoretta raporttia. Päättäväistä toimintaa tarvitaan EURIMA pitää hyvänä merkkinä sitä, että EU:n energiakomissaari Andris Piebalgs ja Itävallan talous- ja työministeri Martin Bartenstein vaativat, että rakennusten energiatehokkuuteen panostetaan tulevaisuudessa enemmän. - Nyt on aika ryhtyä parantamaan rakennustemme energiatehokkuutta tositoimin. Euroopan energiaministerien on vaadittava Euroopan komissiolta käytännön toimintasuunnitelmaa. Suunnitelman tulisi sisältää ainakin ehdotus rakennusten energiatehokkuusdirektiivin laajentamisesta sekä selkeä ohjelma olemassa olevien rakennusten potentiaalisen energiatehokkuuden saavuttamiseksi. Antamalla hyväksyntänsä sekä direktiivin laajentamiselle että strategiselle ohjelmalle, ministerit voivat tehdä Euroopasta energiatehokkuuden edelläkävijäalueen ja Euroopan unionista maailmanmarkkinoiden kilpailukykyisimmän toimijan. Euroopan päiväkoti-ikäisten ykkössankari Puuha-Pete, on valittu energiatehokkuusasioiden viestinviejäksi. Suomalaisillekin tuttu hahmo vieraili tänään Luxemburgissa kannustamassa eurooppalaisia valtionpäämiehiä ottamaan tomeran asenteen rakennusten energiatehokkuuden parantamiseksi rakennusten paremman energiatehokkuuden mahdollistamaa energiansäästöpotentiaalia käsittelevän raportin julkaisutilaisuudessa. * EURIMA:n arvio Lisätietoja: Paroc Oy Ab, kehityspäällikkö Pekka Haikonen, gsm 040 505 0704, pekka.haikonen@paroc.com Raportti löytyy osoitteesta www.eurima.org Valokuvatiedustelut Paroc Group Oy Ab, viestintäjohtaja Katiye Vuorela, gsm 040-587 4140, katiye.vuorela@paroc.com Editoitu video julkaisutilaisuudesta nähtävillä 8.6. alkaen klo 12.15 osoitteesta http://europa.eu.int/comm/avservices/ (Europe by Satellite) TAUSTAA RAKENNUSTEN ENERGIANKULUTUS ·Rakennusten tämänhetkinen osuus Euroopan energiankulutuksen kokonaismäärästä on yli 40 prosenttia, mikä on suurempi kuin liikenteen ja teollisuuden osuus. Suomessa vastaava prosenttimäärä on yli 30%. ·Kotiemme ja toimistojemme lämmittämiseen käytetään päivittäin kuutta miljoonaa öljytynnyriä vastaava määrä energiaa. ·Esimerkiksi katto- ja seinäeristyksen avulla energiankulutus voitaisiin puolittaa, jolloin Euroopan unionin kokonaisenergiankulutus pienenisi 20 prosentilla. SÄÄSTÖJÄ PÄÄTTÄVÄISELLÄ TOIMINNALLA ·Tehotoimet rakennusten energiankulutuksen vähentämiseksi Euroopan unionin 25 jäsenmaassa voisivat johtaa noin 270 miljardin euron vuosisäästöihin nykyisillä energiahinnoilla. ·Tässä lehdistötiedotteessa esitetyt säästöarviot perustuvat Ecofys VI (2006) –tutkimuksen skenaarioon numero 5, jossa esitetyt tulevaisuuden energiahintojen arviot perustuvat tämänhetkisiin energiakustannuksiin. ·Ecofys VI (2006) –tutkimuksessa on hahmoteltu useampi skenaario. Esimerkiksi skenaario numero 4 pohjautuu kansainvälisen energiajärjestön IEA:n näkemykseen investointikustannusten muutoksesta. Kyseisen skenaarion mukaisesti säästöt olisivat 151 miljardin euron vuosiluokkaa. Säästöjen pienempi määrä johtuu IEA:n oletuksesta, jonka mukaan öljyn hinta tulee laskemaan. Jos hinnat putoavat vuoden 2002 tasolle, kuten esitetään skenaariossa numero 1, säästöt olisivat 115 miljardia euroa vuodessa. ·Tässä lehdistötiedotteessa esitetyt luvut kuvaavat ainoastaan energiankulutuksen vähentämisen kautta saavutettavissa olevia säästöjä, eivätkä ota huomioon kustannuksia korjaustöistä, jotka tulisi toteuttaa säästöjen mahdollistamiseksi. Jos sekä työvoimakustannukset että korjausmateriaaleista koituvat kulut otetaan huomioon, on vuosisäästö silti useampia miljardeja euroja. Kaaviossa 1 on esitetty vuosittaiset korjauskulut ja energian säästö, jotka korjaustoimenpiteiden avulla voidaan saavuttaa normaalin peruskorjausjakson aikana. EDUT YMPÄRISTÖLLE ·Tärkein rakennusten energiankulutuksen vähentämisestä seuraava hyöty ympäristön kannalta on hiilidioksidipäästöjen väheneminen. ·Euroopan unionin rakennusten tekninen hiilidioksidipäästöjen säästöpotentiaali on 460 miljoonaa tonnia vuodessa, joka ylittää Kioton sopimuksessa asetetun EU:n kokonaistavoitteen. ·Jos rakennusten energiatehokkuutta lähdettäisiin parantamaan tosissaan, voitaisiin vuoteen 2010 mennessä saavuttaa 83 miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöjen vuosivähennys ja vuoteen 2015 mennessä 144 miljoonan tonnin vuosivähennys. Edellämainittu 460 miljoonan tonnin tekninen potentiaali voitaisiin saavuttaa vuoteen 2032 mennessä. TYÖLLISYYS ·Rakennusten energiatehokkuuden parantaminen vaatii olemassa olevien rakennusten perusteellista peruskorjaamista, josta voi mahdollisesti seurata huomattava lisäys Euroopan unionin työpaikkojen määrässä. ·Jos rakennusten energiatehokkuutta lähdetään parantamaan tosissaan, voisi Euroopan unionin alueelle syntyä arviolta jopa 530 000* uutta kokopäiväistä työpaikkaa. ·Näihin tehtäviin tarvittaisiin työvoimaa koko 30 vuoden peruskorjausjakson ajan. TARVITTAVAT TOIMENPITEET ·EURIMA peräänkuuluttaa komissiolta rakennusten energiatehokkuusdirektiivin laajentamista ja nykyisen direktiivin toimeenpanon kunnollista valvontaa. ·Erityisesti rakennusten energiatehokkuusdirektiiviä tulisi laajentaa käsittämään kaikki rakennukset kokonaisvaltaisesti ja varsinkin olemassa olevat alle tuhannen neliömetrin asuinrakennukset. Myös näiden rakennusten osalta pitäisi vaatia energiatehokkuuskomponenttien (kuten kattoeristyksen ja ikkunoiden) saattamista yhdenmukaisiksi nykyisten rakennusstandardien kanssa peruskorjauksen yhteydessä. [Tällä hetkellä direktiivi koskee ainoastaan yli tuhannen neliömetrin rakennuksia. Kuitenkin 90 % potentiaalisesta energiankulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vähennyksestä sekä kustannussäästöistä syntyisi nimenomaan alle tuhannen neliömetrin rakennusten energiatehokkuuden parantamisesta]. *EURIMA:n arvio EURIMA (European Insulation Manufacturers Association) on Euroopan eristevalmistajien yhdistys, joka edustaa kaikkia suuria eurooppalaisia mineraalivillaeristevalmistajia. EURIMAn jäsenyritykset työllistävät yli 20 000 ihmistä eri puolilla Eurooppaa, ja niiden toimittamien eristetuotteiden asentamisen tuottama työmäärä vastaa 300 000 miestyövuotta. FINNISOL ry on Suomen Lämmöneristevalmistajien Yhdistys. Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on edistää lämmöneristeiden tarkoituksenmukaista käyttöä Suomessa. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys jakaa tietoa oikeaoppisesta lämmöneristämisestä ja sen merkityksestä rakennusten energiankulutukseen. Finnisol ry:n jäsenyritykset valmistavat lämmöneristeitä, joita käytetään rakennusten, teollisuuden laitteiden ja laivojen lämmön-, äänen- ja paloneristämiseen. Finnisol ry on EURIMAn jäsen. PUUHA-PETE on valittu energiatehokkuusasioiden viestinviejäksi. Puuha-Pete esiintyi Ison-Britannian televisiossa ensimmäisen kerran vuonna 1999 ja on sen jälkeen valloittanut jo lähes 200 maata sekä mm. palkittu parhaana lastenanimaationa Britannian elokuva-alan BAFTA-gaalassa. Ihastuttavan energinen Puuha-Pete on erinomainen roolimalli 2-5-vuotiaille. Petestä on tullut päiväkoti-ikäisten johtava brändi, joka opettaa pikkuisille tiimityötä, ongelmanratkaisua ja pulmista selviytymistä rakentavan leikin avulla.