Rakennukset – hyödyntämätön potentiaali varmistaa Euroopan energiansaanti

Report this content

FINNISOLry:n kannanotto 8.3. julkaistuun Euroopan komission strategiaan kestävän, kilpailukykyisen ja varman energiahuollon turvaamiseksi

Rakennukset kuluttavat Euroopassa 40 prosenttia energiasta. Eurooppalaiset käyttävät vuorokaudessa yli 6 miljoonaa barrelia* öljyä vastaavan määrän energiaa asuntojen ja työpaikkojen lämmittämiseen. Yksinkertaisilla toimenpiteillä, kuten kattojen ja seinien eristämisellä, energiankulutusta voitaisiin vähentää 3,3 miljoonaa öljybarrelia vastaava määrä – eli 700 000 barrelia enemmän kuin EU:n päivittäinen öljyntuonti Venäjältä. EU:n tulisi yhdessä pyrkiä vähentämään rakennusten energiankulutusta. Tällöin EU:n alueella säästyisi vuoteen 2015 mennessä vuosittain jopa 14,5 miljardia euroa. Samalla syntyisi jopa 530 000 työpaikkaa. FINNISOL ry:n hallituksen puheenjohtaja Eerik Lundmark esittää 8.3. julkaistun komission energiastrategian johdosta seuraavaa: “Rakennusten energiatehokkuudesta voi muodostua Euroopalle ’uusi polttoaine’, jonka avulla maanosamme on mahdollista nousta energiatehokkuuden suhteen johtavaan asemaan maailmassa. FINNISOL ry:n mielestä lisäenergiaa ei pidä etsiä maapallon poliittisesti epävakailta alueilta. Sen sijaan on ryhdyttävä hyödyntämään rakennuskantaan kaikkialla Euroopassa sisältyviä resursseja. Energiatehokkuus voi mahdollistaa talouskasvun ja työllisyyden parantamisen. Samalla ympäristöön kohdistuva kuormitus vähenee tuntuvasti.” Lundmark toteaa edelleen: “FINNISOL ry:ssä on pantu tyytyväisenä merkille, että energiatehokkuus on keskeinen asia energiastrategiassa. Tällä pyritään turvaamaan Euroopan energiansaanti tähänastista tehokkaammin. Sanoista on kuitenkin ryhdyttävä tekoihin. Tämä edellyttää Euroopan rakennuskantaan sisältyvien resurssien hyödyntämistä, mikäli rakennusten energiatehokkuudesta halutaan saada Euroopalle uusin ja puhtain polttoaine.” *(Huom.: 1 barreli = 159 litraa) Finnisol ry Eerik Lundmark Puheenjohtaja Lisätietoa: Finnisol ry, hallituksen puheenjohtaja Eerik Lundmark, puh. 040 031 0592.