Ensimmäiset finnmatkalaiset saapuvat tänä aamuna satamaan

Ensimmäiset tuhkapilven vuoksi viivästyneet paluumatkalaiset saapuvat tänä aamuna Tukholmasta Silja Linella Helsinkiin klo 9.55. Ryhmä on palaamassa Teneriffalta. Ensimmäinen TUIfly Nordicin lomalento Rodokselta oli jo eilen illalla matkalla Helsinkiin, mutta joutui kääntymään lentokentän aikaisemman sulkemisen vuoksi Arlandaan. Mukana on 235 finnmatkalaista, joiden paluumatkasuunnitelma muuttui viime hetkellä maakuljetuksesta lentoon.

Matkustajat olivat jo valmistautuneet paluukuljetukseen laivalla ja edelleen Italiasta bussikuljetuksin kohti pohjolaa, kun tieto muutamien lentokenttien avaamisesta peruutti suunnitelman takaisin lentomatkaan. - Tämä oli luonnollisesti iloinen uutinen, sillä 2-3 matka laivalla ja bussilla on erittäin rankka. Asiakkaamme suhtautuvat tilanteeseen erittäin rauhallisesti ja olemme saaneet kiitosta kotiuttamispäätösten ja tiedottamisen suhteen vaikka bussimatkalaisille matkanteko on ollut raskasta, sanoo Finnmatkojen toimitusjohtaja Peik Martin. Yhtiö pyrkii välittömästi kotiuttamaan asiakkaitaan lentämällä, kun ilmatila avautuu sekä operoimaan myös lähteviä lentoja heti kuin mahdollista. Finnmatkatkat on saanut lukuisia yhteydenottoja ihmisiltä, joiden reitti- tai halpalento on peruttu ja he ovat jääneet oman onnensa nojaan. ”Paluulennoilla ja busseissa on tilaa ainoastaan Finnmatkojen omille asiakkaille”, sanoo Peik Martin. Finnmatkoilla paluumatkaa eri puolella Eurooppaa odottaa tiistain jälkeen vielä yli 1500. Niistä noin 450 saapuu Arlandaan tänään. Yhtiö on maksanut paluumatkallaan viivästyneiden asiakkaiden hotelli- ja ateriakulut vaikka matkanjärjestäjällä ei valmismatkaehtojen mukaan tätä vastuuta ole. Matkoja myydään viimevuotista paremmin Ensi kesän ja talven lomamatkoja varaustahti on jopa 20 % vuodentakaista suurempaa. ”Tuhkapilvi ei näytä vaikuttavan valmismatkojen kysyntään, sillä asiakkaat tietävät saavansa rahansa takaisin, jos matkoja jouduttaisiin vaikka tuhkapilven takia perumaan”, sanoo Finnmatkojen toimitusjohtaja Peik Martin.