Ensimmäiset lomalennot matkalla etelään

Finnmatkat aloitti tänään ensimmäisenä matkanjärjestäjänä jälleen valmismatkat Suomesta etelän rantalomakohteisiin. TUIfly Nordicin lento BLX471 nousi Tallinnasta Rodokselle klo 16.28. Asiakkaat siirrettiin Helsinki-Vantaalta aamulla busseilla Tallinnan-laivaan ja edelleen lentokentälle. - Tuhkatilanteen jo helpotuttua pyrimme pikimmiten aloittamaan lomalennot normaalin aikataulun mukaisesti ja samalla kotiuttamaan viimeisetkin viivästyneet finnmatkalaiset, sanoo Finnmatkojen toimitusjohtaja Peik Martin. Myös Oulussa on joukko finnmatkalaisia lähtövalmiudessa Kreetalle. Tällä hetkellä arvioitu lähtöaika on 23.4. klo 8.00. Perjantaina 23.4. Finnmatkoilla on TUIfly Nordicin lennot Kyproselle ja Marllorcalle. Mikäli Helsinki-Vantaa on avoinna, lentoyhtiö on jo valmiudessa toteuttamaan lennot suunnitellun aikataulun mukaisesti. Tuhkapilvi on tähän mennessä vaikuttanut lähes 5500 finnmatkalaisen lomasuunnitelmiin. Finnmatkat on keskiviikko-iltaan mennessä kotiuttanut lähes 2700 matkustajaansa pääasiallisesti Ruotsin kautta lentäen ja laivalla. 300 asiakasta tuli lentäen ensin Eurooppaan mantereelle ja edelleen bussikuljetuksilla ja lentäen tai laivalla Suomeen. - Tuhkapilvioperaatiomme on ollut massiivinen. Henkilökuntamme on taipunut uskomattomiin suorituksiin tiedottamalla 5500 asiakastamme jatkuvasti muuttuvista lentoaikatauluista, vastaanottamalla satoja asiakkaitamme satamissa Helsingissä ja Turussa ja jopa hakenut heitä Luulajasta bussilla, kertoo Peik Martin. Keskiviikko-iltana Finmatkojen kohteissa odottaa Finnairin paluulentoa vajaat 500 matkustajaa. Peruutetut matkat aiheuttavat kysyntäpainetta kesään Pelkästään Finnmatkat joutui perumaan yli 2800 matkaa tuhkapilven vuoksi. Se aiheuttaa kysyntäpainetta etenkin toukokuun lopulle, joka on normaalisti halpojen äkkilähtöjen aikaa. Tuhkakriisi on nyt käytännössä osoittanut suomalaisille valmismatkan tuoman taloudellisen turvan ja käytännön avustamisvelvollisuuden poikkeustilanteissa.