Kesämatkojen myynti elpymässä

Tulevana kesänä uudet suosikkikohteet Kesämatkojen myynti elpymässä Italia, Mallorca, Algarve, Gran Canaria ovat uusia suosikkikohteita tulevana kesäkautena. Irakin tilanteen selkeytyminen on palauttanut suomalaisten matkustushalut etelän aurinkorannoille. "Voimme nähdä selkeästi kesän matkustustrendin kääntyneen läntisen Välimeren suuntaan. Matkoja Espanjaan, Italiaan ja Portugaliin on varattu viimevuotista enemmän", sanoo Finnmatkojen myyntijohtaja Jukka Mustila. Pian Irakin selkkauksen päättymisen jälkeen oli selkeästi nähtävissä kesämatkojen varaamistahdin vilkastuminen. "Monet tekevät matkapäätöksensä tänä keväänä myöhemmin maailmantilanteesta johtuen. Pääsiäinen on aina vilkasta kesämatkojen varausaikaa ja kesämatkoja varattiin nyt jo viimevuotiseen tahtiin", sanoo Jukka Mustila. Sodan päättymisen jälkeen matkojen kysyntä alkaa palamaan myös Turkkiin. "Turkki yhtenä Välimeren edellisimmista maista houkuttelee uudelleen suomalaisia, kun alue koetaan taas turvallisena", lisää Mustila. Vanhat klassikot houkuttelee sekä omatoimiset autoilupaketit Klassiset lomakohteet kuten Mallorca, Italia ja Portugali läntisellä Välimerellä ovat hyötyneet kevään epävakaasta tilanteesta. Lapsiystävällinen Kypros on perheiden suosikki ja suomalaiset tietävät sen olevan turvallinen ja edelleen edullinen matkakohde. "Kypros on Finnmatkoilla Kreetan ja Bulgarian jälkeen kolmantena listalla varattujen matkojen määrässä. Se osoittaa vahvasti sen, että kysyntää saaren perhehotelleihin ja lasten klubeihin riittää", lisää Mustila. Kanariansaaret on vahvistanut asemaansa yhä suositumpana matkakohteena myös kesällä. Tällä hetkellä kesäkanarian myynti on kasvanut +28 % viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Omatoimisten autoilupakettien (lento+auto+matkareitti+hotellit) myynti on Finnmatkoissa nelinkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Listan kärjessä on Italian autoilupaketti, toisena Andalusian autoilupaketti Espanjassa. Kesämatkojen Top 5 (Lähde: Finnmatkat) 1. Kreeta 2. Bulgaria 3. Kypros 4. Costa del Sol 5. Mallorca Oy Finnmatkat Ab järjestää vuosittain noin 265 000 valmismatkaa ja sen osuus Suomen valmismatkamarkkinoista on yli 30 prosenttia. Oy Finnmatkat Ab on osa maailman suurinta World of TUI -matkailumaailmaa, jonka omistaja on saksalainen TUI AG. "World of TUI" -kattonimen alla matkustaa yli 22 miljoonaa lomailijaa vuosittain ja ryhmällä on noin 37 % markkinaosuus Euroopassa. Lisätietoja: Myyntijohtaja Jukka Mustila, puh. (09) 6166 1228, gsm 050 555 6182 tai viestintäpäällikkö Anu-Eveliina Mattila, puh. (09) 6166 1125, gsm 050 555 6183 anu.mattila@finnmatkat.fi. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00670/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00670/wkr0002.pdf