Lomailun ympäristövaikutukset askarruttavat matkailijoita

Lomamatkailijat haluavat konkreettisia toimia matkailun ympäristö- ja ilmastohaittojen vähentämiseksi ja toivovat lisää tietoa lomailunsa ympäristövaikutuksista. Tämä käy ilmi tuoreesta kyselystä, johon vastasi 14725 Finnmatkojen asiakasta.

– Vastaajista noin puolet piti tärkeänä tai erittäin tärkeänä, että matkanjärjestäjä huolehtii toimintansa ympäristövaikutusten vähentämisestä. Vain kahta prosenttia asia ei kiinnosta lainkaan. Tämä on selkeä signaali, että olemme oikealla polulla, sanoo Finnmatkojen viestintäpäällikkö Kaisa Mäki-Kullas.

Omista vaikutuskeinoistaan tärkeimpinä matkailijat pitivät suorien lomalentojen valitsemista matkustusmuodoksi, osallistumista lentokenttäkuljetukseen tai muuhun yhteiskuljetukseen sekä asumista ympäristösertifioidussa hotellissa.

– Lennon osuus lomamatkan kuormituksesta onkin ylivoimaisesti suurin. Lomalento on kuitenkin vähiten ympäristöä kuormittava tapa lentää, koska polttoaineen kulutus per matkustaja on pienin, koneet ovat täysiä ja lennot lennetään usein suoraan lomakohteisiin ilman polttoainetta haukkaavia välilaskuja.

Blue Villaget lippulaivana

Kyselyn mukaan ISO 14001 -ympäristösertifiodut Blue Village -lomakylät ovat Finnmatkojen ympäristötyön tunnetuin lippulaiva. Blue Villageissa lomailleista n. 60 prosenttia oli sitä mieltä, että ympäristötoimenpiteet toteutuivat lomakylässä hyvin, ne olivat näkyviä ja tietoa oli tarjolla riittävästi.

Ympäristöasioista tiedottamisessa Finnmatkoilla on asiakkaidensa mielestä kuitenkin vielä parantamisen varaa. Vastaajat halusivat enemmän tietoa lomailunsa ympäristövaikutuksista netissä lomaa suunnitellessaan ja varatessaan, suoraan lomakohteessa esim. oppailta ja kohdemateriaaleista sekä myös mainonnan kautta.

– Tiedostamme matkailuun ja ympäristötyöhön liittyvän perusristiriidan ja siksi olemme olleet ehkä liiankin arkoja puhumaan näistä asioista. Olemme kuitenkin jo vuosia tehneet konkreettista ympäristötyötä, kestävä kehityshän on koko matkailualan jatkuvuuden edellytys, sanoo Mäki-Kullas.

Finnmatkojen Sertifioitu Painonpudottaja -suosittelukampanja käynnistyy netissä osoitteessa www.painonpudottaja.fi tänään tiistaina. Kilpailun ideana ei ole tiputtaa kertyneitä kesäkiloja, vaan pelata virtuaalipeliä, jossa pakataan matkalaukku viisi kiloa kevyemmäksi ja tuodaan samalla esille, kuinka pienillä teoilla jokainen voi pienentää lentämisestä aiheutuvaa hiilijalanjälkeä. Jos kisaan osallistuu 150 000 painonpudottajaa, Finnmatkat lahjoittaa 20 000 euroa Plan Vivo -ympäristöorganisaation puunistutusprojektiin Mosambikiin.

Lisätietoja:

Finnmatkat, viestintäpäällikkö Kaisa Mäki-Kullas, puh. 030360301