Yhden euron ilmastotuesta kertyy iso virta

Suurin osa Finnmatkojen asiakkaista haluaa kompensoida lentomatkansa aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä. Vapaaehtoisen 1 + 1 € -ilmastotuen avulla kertyy vuodessa noin 150 000 euroa. Summa ohjataan päästökauppaan erikoistuneelle Atmosfairille, joka on määrittänyt rahoille omat projektit.

Yli 60 prosenttia Finnmatkojen asiakkaista valitsee vapaaehtoisen 1 + 1 -ilmastotuen. Kun asiakas matkan varaamisen yhteydessä maksaa yhden euron ilmastotukea, Finnmatkat lahjoittaa tukeen toisen euron. Talkoohengellä saadaan enemmän euroja kasaan kuin yksittäisistä lentopäästömaksuista.

Vuoden 2008 ilmastotuet Kiinaan ja Intiaan

Finnmatkojen keräämät vuoden 2008 tukirahat ohjataan kahteen projektiin Kiinassa ja Intiassa.

Kiinan tukikohde sijaitsee Zheijangin provinssissa. Mekaaninen kastelujärjestelmä on pelloilla välttämätön, koska viljelykset ovat usein pieniä ja sijaitsevat eri tasoissa vuorenrinteillä. Tukirahoilla provinssiin saadaan vesikäyttöisiä hydraulisia pumppuja dieselkäyttöisten pumppujen sijasta.

Intiassa asiakkaiden ja Finnmatkojen antama tuki kanavoidaan biomassapohjaisen sähköntuotannon tukemiseen Rajasthanin osavaltiossa. Maanviljelijöillä oli aikaisemmin tapana polttaa sinappisadon jäännökset, koska niille ei ollut mitään käyttötarkoitusta. Nykyisin sinappisadon jäännökset käytetään sähköntuotantoon biomassatehtaassa.

”Mielestämme on tärkeää tehdä konkreettisia tekoja. Finnmatkat on Suomessa ainoa matkanjärjestäjä, joka tarjoaa asiakkailleen helpon mahdollisuuden osallistua talkoohengellä lentopäästöjen kompensointiin, kunnes lentoliikenne liitetään päästökauppaan vuonna 2012”, painottaa Finnmatkojen toimitusjohtaja Peik Martin.

1 + 1 -ilmastotukea voi maksaa Finnmatkojen netissä, lomamyymälöissä tai puhelinmyynnissä tehdyissä matkavarauksissa. 1 + 1 -ilmastotuki tulee automaattisena lisävalintana jokaiseen Finnmatkojen matkavaraukseen ja asiakas päättää haluaako maksaa sen vai ei.

Finnmatkojen keräämä ja maksama tuki ohjataan voittoa tavoittelemattoman Atmosfairin kautta konkreettisiin projekteihin. Atmosfair investoi ns. Gold Standard -vaatimukset täyttäviin projekteihin. Gold Standard -merkinnän saa ainoastaan sellaiset projektit, jotka sisältyvät uudistuvan energian ja energiaa tehokkaammin tuottaviin tekniikoihin. Gold Standard
-projekteista raportoidaan YK:n alaisen ilmastosopimuksen sihteeristölle.

Lisätietoja: www.atmosfair.de, www.finnmatkat.fi ja viestintäpäällikkö Anu-Eveliina Mattila, puh. 0303 60 358.