• Finnpartnership/

Suomalaiset talonrakennus- ja infra-alan yritykset menestyvät Afrikan maissa ja Intiassa osaamisella ja innovaatioillaan

Report this content

Yhä useammat suomalaisyritykset ovat kiinnostuneita tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja kehittyvien maiden infrastruktuurin ja teollisuuden kestävään rakentamiseen. Viisi Finnpartnershipin tukea saanutta yritystä kertoo, miten he ovat onnistuneet ja mitä työ on käytännössä.

YK:n jäsenmaat ovat sopineet kestävän kehityksen tavoitteista, jotka ohjaavat äärimmäisen köyhyyden poistamiseen ja kestävään kehitykseen liittyviä ponnisteluja vuoteen 2030. Yhdeksänneksi tavoitteeksi on nostettu kestävän infrastruktuurin rakentaminen sekä kestävän teollisuuden ja innovaatioiden edistäminen. Finnpartnershipin liikekumppanuustukea hankkeisiinsa saaneet yritykset kertovat, mitä yritykset voivat tehdä näiden tavoitteiden edistämiseksi ja tehdä samalla kannattavaa liiketoimintaa.Ylöjärveläinen Block Solutions Oy tarjoaa helpotusta kehitysmaiden asuntopulaan kehittämällään kevyisiin pienmoduuleihin perustuvalla rakennusmenetelmällä.  Suuria lego-palikoita muistuttavat moduulit valmistetaan biokuidusta ja kierrätysmuovista. Yrityksen painopiste on Afrikassa, ja moduulien valmistus on tarkoitus käynnistää ensin Nigeriassa ja Kongon demokraattisessa tasavallassa.

Somalimaassa toimiva BlueWhite Primos Oy on puolestaan kehittänyt betonielementtitalojen rakentamiseen valmistusmenetelmän, joka sopii paikallisiin oloihin Somalimaassa. Elementit valmistetaan työasemalla, jota voidaan siirtää helposti paikasta toiseen. Elementeissä on otettu huomioon paikalliset sääolosuhteet, joka säästää huomattavia määriä energiaa.

Janne Nielsen Oy taas vie rakennusalan osaamista Ugandaan, jossa yritys paikallisten kumppaniensa kanssa rakentaa ja myy asuinkiinteistöjä maan pääkaupungissa Kampalassa. Yritys on rakentanut Kampalaan neljän asunnon rivitalon, ja jatkossa on tarkoitus tehdä asuntotuotantoa Ugandan kasvavalle ja vaurastuvalle keskiluokalle.

Reaaliaikaiseen mittausteknologiaan ja tietoverkkojen suunnitteluun erikoistunut BaseN Oy on puolestaan toimittanut Ruandaan järjestelmän, joka tehostaa sähkönsiirtoverkkojen rakennushankkeita. Ratkaisu antaa mahdollisuuden seurata infrahanketta reaaliaikaisesti, mikä parantaa tiedonkulkua eri osapuolten välillä. BaseN on perustamassa Ruandaan tytäryhtiön, ja tavoitteena on saada uusia asiakkaita.

Temet Oy taas tekee väestönsuojelua tunnetuksi Intiassa kehittämillään suojaratkaisuilla. Jo toistakymmentä vuotta Intiaan kauppaa tehneen yrityksen asiakkaat ovat toistaiseksi olleet Intian puolustushallinnossa, mutta yritys lähtee hakemaan asiakkaita petrokemian tuotantolaitoksista ja ydinvoimaloista. Tuotteet soveltuvat myös esimerkiksi datakeskusten suojaamiseen.

Juttu kokonaisuudessaan on luettavissa oheisesta liitteestä.

Jutun kirjoittaja: Matti Remes, Mangomedia Oy

Tiedotteen yhteyshenkilö: Kaisa Arkkila, Collaboration Coordinator, Finnpartnership

kaisa.arkkila (a) finnpartnership.fi, puh. 040 634 2075 (ma-pe klo 10-14)