FINNVERA AVAA UUSIA MAITA REMBURSSITAKUILLE

Finnvera laajentaa remburssitakuiden kohdemaiden valikoimaa lähes neljälläkymmenellä maalla. Uusiin remburssitakuun kohdemaihin kuuluu mm. Euroopan itäosien, Keski-Aasian ja Afrikan maita. Näihin valtioihin ei aiemmin ole myönnetty vientitakuita. Muutos lisää rembursseja vahvistavien pankkien mahdollisuuksia tarjota rahoitusvaihtoehtoja suomalaiselle viennille yhä riskipitoisempiin maihin.

Korkean riskin maihin suuntautuvaa vientiä voidaan kattaa lyhyellä maksuajalla, kun remburssinavaajana toimii Finnveran hyväksymä paikallinen pankki tai esimerkiksi länsimaisessa omistuksessa oleva tytärpankki. Remburssitakuu myönnetään vahvistavalle pankille.

Finnvera seuraa jatkuvasti kohdemaiden poliittisen ja taloudellisen tilanteen kehittymistä, ns. maariskiä sekä remburssin avaajapankkien riskiasemaa. Riskitasojen heilahtelut vaikuttavat maa- ja pankkikohtaisen riskinoton kokonaismäärään ja voimassaoloaikaan.

Remburssitakuu on vakuutus remburssin vahvistajapankille. Remburssitakuu kattaa avaajapankin maasta johtuvat poliittiset riskit ja avaajapankista johtuvat kaupalliset riskit. Remburssin edellytetään olevan peruuttamaton ja Kansainvälisen Kauppakamarin (ICC) sääntöjen mukainen.

Lyhyen maksuajan remburssitakuita voidaan myöntää tapauskohtaisesti seuraaviin maihin:

Albania
Togo
Tshad
Turkmenistan

Lisätietoja yksittäisistä kohdemaista Finnveran aluepäälliköiltä, puh. 0204 6011 tai sähköposti etunimi.sukunimi@finnvera.fi:

Outi Homanen Etelä-Aasia ja Afrikka
Rami Karimeri IVY