Finnvera ja Keski-Amerikan kehityspankki CABEI syventävät yhteistyötä

Finnvera ja Keski-Amerikan alueellinen kehityspankki CABEI (Central American Bank for Economic Integration) allekirjoittivat 15.6.2007 Helsingissä keskinäistä yhteistyötä laajentavan Memorandum of Understanding -pöytäkirjan.

Yhteistyön tavoitteena on edistää rahoituksen keinoin suomalaisten yritysten vientiä Keski-Amerikan maihin. Tähän asti CABEI on ollut Finnveran vientitakuilla tuetuissa hankkeissa luotonsaajana tai takaajana. Jatkossa Finnvera voi myöntää vientitakuun myös suoraan CABEIn myöntämälle ostajaluotolle, jolloin Finnvera ja CABEI jakavat vientihankkeisiin liittyvää maksuriskiä.

Finnvera on jo taannut CABEIn vastatakuilla rahoituksen 130 milj. euron arvoisille vientikaupoille Keski-Amerikkaan. Uusia rahoitettavia vientikauppoja on nyt suunnitteilla yli 30 milj. euron arvosta.

Finnvera on Suomen valtion omistama erityisrahoituslaitos. CABEI on pääasiallisesti Keski-Amerikan maiden omistama kehityspankki.

Lisätietoja:
tutkimuspäällikkö Raija Rissanen, puh. 020 460 7276