Sijoittajien verkkopalvelu käynnistyi

Finnveran pääomasijoituksia tekevän tytäryhtiö Veraventure Oy:n verkkosivuille on helmikuun alussa avattu yksityissijoittajille tarkoitettu verkkopalvelu. SijoittajaExtra -verkkopalvelu esittelee palveluun rekisteröityneille yksityisille sijoittajille potentiaalisia sijoituskohteita.

Verkkopalvelu on tarkoitettu yksityishenkilöille, jotka ovat kiinnostuneita tekemään sijoituksia kasvaviin ja kansainvälistymistä tavoitteleviin, aikaisen vaiheen teknologiapainotteisiin yrityksiin. Palvelussa esitellään Aloitusrahasto Vera Oy:n hankevirrasta niitä yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneita yksityisestä pääomasta ja mahdollisuudesta saada sijoituksen lisäksi yksityissijoittajien osaamista esimerkiksi hallitustyöskentelyyn.
– Yksityisille sijoittajille tarjoutuu verkkopalvelun kautta erinomainen näköalapaikka alkavaan innovatiiviseen ja kansainvälisyyttä hakevaan yrityskenttään. Esittelemme palvelussamme kuukausittain uusia yrityksiä ja julkaisemme sijoittajille suunnattuja uutisia. Lisäksi järjestämme palveluun rekisteröityneille sijoittajille kaksi - neljä kertaa vuodessa myös yritysten esittelytilaisuuksia, kertoo Veraventure Oy:n toimitusjohtaja Leo Houtsonen.

Osakeannilla lisää pääomia

Aloitusrahasto Vera Oy:n institutionaalisille sijoittajille suuntaama osakeanti päättyy 15.5.2008. Annin tavoitteena on hankkia rahastolle tässä vaiheessa lisäpääomaa 15–20 miljoonaa euroa vahvistamaan alkuvaiheen pääomasijoitustoimintaa. Rahastoon sijoitettu pääoma on tällä hetkellä 59,1 miljoonaa euroa ja tavoitekoko kaikkiaan 100 miljoonaa euroa.

Rahaston nykyiset sijoittajat ovat Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, Tekniikan Akateemisten liitto TEK, Suomen itsenäisyyden Juhlarahasto Sitra sekä Finnvera Oyj.
Aloitusrahasto Veran tavoitteena on sijoitustoiminnallaan mahdollistaa, käynnistää ja nopeuttaa sijoituskohteen kasvua, sekä kehittää sijoituskohteita kiinnostaviksi jatkorahoituksessa muille rahoittajille ja teollisille partnereille. Yhteissijoitukset muiden rahastojen tai yksityisten sijoittajien kanssa ovat mahdollisia.
Alkaville yrityksille tarkoitettu alkuvaiheen pääomasijoitustoiminta on keskitetty Finnveraan tämän vuoden alusta alkaen. Tehtävää hoitaa Finnveran tytäryhtiö Veraventure Oy, jonka hallinnoima Aloitusrahasto Vera Oy tekee sijoituksia alkaviin innovatiivisiin yrityksiin.

toimitusjohtaja Leo Houtsonen, puh. 020 460 3980 tai 0400 379 252(Veraventure Oy ja Aloitusrahasto Vera Oy)
varatoimitusjohtaja Veijo Ojala, puh. 020 460 7405 tai 0400 672 401 (Finnvera Oyj)