Finpro vie suomalaiset digi-tv -yritykset Italian valloitukseen

Digitaalisen television katselu ja katsojille suunnattu interaktiivinen palveluntarjonta kasvavat kovaa vauhtia koko maailmassa. Euroopassa digi-tv:n käytön kärkimaiden joukossa on Italia. Finpro ja DoorStories Oy käynnistivät Suomen liikenne- ja viestintäministeriön ArviD-ohjelman puitteissa Digitalia 2005 -projektin viemään alan yritykset suoraan tiedon, käyttäjien ja markkinoiden äärelle Italiaan.

ArviD loi digi-tv:n toimijoiden yhteistyöverkoston Suomen liikenne- ja viestintäministeriö edistää digi-tv-kanavan käyttöä ArviD -klusteriohjelman avulla. Ohjelman tarkoituksena on tukea alan helppokäyttöisten ja innovatiivisten palveluiden kehittymistä niin viihteen kuin asioinninkin osalla. Osana ArviD ohjelmaa luotiin myös alan suomalaisten yritysten kansainvälistymistä kartoittava ja edistävä suunnitelma, jonka pohjalta syntyi Digitalia 2005 vientiprojekti. – Erinomaista, että digi-tv -klusterin vientisuunnitelma sai näin nopeasti konkreettista jatkoa. Yritysten ja osaajien kannattaa todella tarttua tähän tarjoukseen ja ottaa osansa Italian kasvavista markkinoista, toteaa neuvotteleva virkamies Marjukka Saarijärvi liikenne- ja viestintäministeriöstä. Finpron konsultin Karri Hautasen mielestä on selvää, että yritysten Suomessa hankkima kokemus sekä teknologian, että palvelupuolen osalta on huomattava valttikortti kansainvälisillä markkinoilla. Digitaalisen television tulevaisuus näyttää koko Euroopassa hyvältä, joten sen takia markkinoille pitää mennä nyt. Jahkailun aika on ohi. Italia sopiva kohdemarkkina suomalaisille Suomalaisten digi-tv -yritysten kannalta Italia on Euroopan kiinnostavimpia – ja sopivimpia – markkinoita. Italiassa on 2005 huhtikuuhun mennessä myyty yli 1.5 miljoonaa interaktiiviseen palveluntarjontaan soveltuvaa digilaitetta pelkästään maanpäällisiä lähetyksiä varten. Myös Italian valtio panostaa televisiolähetysten digitalisoitumiseen mm. subventoimalla digivastaanottimien hankintahintaa ja kannustamalla kuluttajia käyttämään myös digi-tv:n avulla välitettyjä valtiollisia että kunnallisia palveluita. Myös sama teknologiapohja (DVB & MHP) helpottaa suomalaisten teknologioiden ja palveluiden vientiä Italiaan. Valmennus – tutustuminen markkinaan – vientisuunnitelma Digitalia 2005 on Finpron ja DoorStories Oy:n kokoama valmennusprojekti, johon haetaan mukaan digi-tv -klusterin suomalaisyrityksiä. Digitalia tuo ajankohtaista, kiinnostavaa tietoa alasta, mahdollistaa kumppanuuksia suomalaisten ja italialaisten yritysten välillä ja – ennen kaikkea – suunnittelee kullekin yritykselle toimenpide-ehdotuksen saatujen kokemusten perusteella, jonka avulla markkinalle pääsy helpottuu. Projekti koostuu kolmesta osasta: Yrityskohtainen valmennus, yhteinen tutustumismatka Italiaan ja ”Smart Entry” -suunnitelma. – Digitalia vientimatka vastaa toimijoilta tulleisiin selkeisiin vientitarpeisiin ja matkan aikana osallistujille muodostuu kattava kokonaiskäsitys Italian vientimahdollisuuksista, toteaa DoorStories:n toimitusjohtaja Timo Tuovinen. – Digitalia 2005 tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden luoda suoria kontakteja maailman nopeimmin kehittyvillä interaktiivisen television markkinoilla ja tukee näin loistavasti Infocast Systemsin kansainvälistymispyrkimyksiä, kommentoi hallituksen puheenjohtaja Lari Aho ohjelmaan osallistuvasta, Infocast Systems Oy:stä. – Digitalia 2005 on jo nyt herättänyt kiinnostusta yritysten parissa. Tarkoitus on saada mukaan yrityksiä, jotka edustavat alan osaamisen, innovaation ja tuotekehittelyn huippua Suomessa Tavoitteenamme on myös saada markkinoilta suoraa palautetta suomalaisten yritysten tuotteista ja siten vaikuttaa tuotekehitykseen, toteaa Karri Hautanen, joka vastaa hankkeesta Finprossa. Uusiakin yrityksiä ehtii vielä mukaan, hän toteaa.