Latinalainen Amerikka tarjoaa rajattomat mahdollisuudet mobiilialan sisällöntuottajille

Latinalaisen Amerikan tietoliikennemarkkinat kasvavat räjähdysmäisesti. Tietoliikennemarkkinoiden toimijoiden kannattaakin iskeä nimenomaan Latinalaisen Amerikan markkinoille juuri nyt, kun kilpailu on vielä suhteellisen vaisua. Vuositasolla Latinalaisen Amerikan sisältöbisneksessä liikkuu jo nyt yli sata miljoonaa dollaria, ja lähivuosina kasvuvauhdin ennustetaan olevan huikeat kaksisataa prosenttia.

Manauksen kautta menestykseen Finpro järjestää Latinalaisen Amerikan kännykkäteollisuuden sisällöntuottajille tarkoitetun seminaarin Aika: keskiviikkona 23. maaliskuuta 2005 klo 8.30 - 13.00 Paikka: Finpro, Porkkalankatu 1, Helsinki. Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan seminaaria ja haastattelemaan alan asiantuntijoita, mm. Finpron Latinalaisen Amerikan asiantuntijoita Sami Nurmea ja Juhani Väkipartaa sekä Kirsti Kotilaista, joka vastaa Nokian tuotekehityssuhteista Latinalaisessa Amerikassa. Brasilia vetää koko maanosaa kasvuun Viimeksi kuluneen vuoden aikana maanosan telemarkkinat ovat paisuneet yli kaksinkertaisiksi, ja odotukset tuleville vuosille ovat kovat. Argentiinan kriisin jälkeen alueen talousnäkymät ovat olleet yleisestikin hyvät, ja osakemarkkinoiden indeksikurssit ovat kasvaneet voimakkaasti – useilla markkinoilla jopa kahdensadan prosentin vuosivauhtia. Etenkin valtavat Brasilian markkinat vetävät koko maanosaa tuntuvaan kasvuun. Viime vuonna maan talous kasvoi reippaat viisi prosenttia, ja ennusteet ensi vuodelle lupaavat saman menon jatkuvan. Kansainvälisten arvioiden mukaan Brasilia tuleekin kirimään tämänhetkiseltä 11. sijaltaan nopeasti maailman viiden suurimman talousmahdin joukkoon. Manaus on Pohjois-Brasiliassa sijaitseva vapaakauppa-alue, johon on keskittynyt paljon innovatiivista teollisuutta. Telealalla tunnustettu tosiasia on, että yhdelläkään varteenotettavalla yrityksellä ei ole varaa sivuuttaa BRIC-maiden (Brasilia, Russia, India, China) tarjoamia rajattomia mahdollisuuksia. – Vilkkaat latinot ovat kiinnostuneita mm. peleistä, logoista ja soittoäänistä, joita halutaan nykyisin vielä tyhjähkön kännykkäkuoren sisällöksi. Mitä enemmän toimintoja ja modernia teknologiaa kännykässäsi on, sitä tärkeämpi kundi olet, toteaa Sami Nurmi, Finpron Latinalaisen Amerikan ICT-toimialatiimin johtaja. – Vielä pari vuotta sitten esim. Chilessä monet puhuivat leikkikännyköihin vaikuttaakseen tärkeiltä ja varakkailta. Tällä hetkellä Chilessä on 9,5 miljoonaa käyttäjää eli 54 % väestöstä, Brasiliassa 66 miljoonaa käyttäjää, Meksikossa 34 miljoonaa ja Argentiinassa 13,5 miljoonaa käyttäjää. – Suomalaiset sisällöntuottajat ovat huippuluokkaa maailmalla, joten ne ovat hyvissä kilpailuasemissa, Nurmi toteaa. Kumppanina Nokian Latinalaisen Amerikan teknologiainstituutti Finpron Latinalaisen Amerikan vientikeskusten ”Manauksen kautta menestykseen” – seminaarissa tarkastellaan suomalaisten mobiilisisältöpalveluja tuottavien yritysten tulevaisuudennäkymiä Latinalaisen Amerikan yhä kiivaammin kasvavilla tietoliikennemarkkinoilla. Finpron omien asiantuntijoiden lisäksi seminaarissa kuullaan alueella jo liiketoimintakokemusta hankkineiden suomalaisyritysten edustajia. Seminaarin keskeisenä tavoitteena on tarjota Latinalaisessa Amerikassa toiminnan aloittamista harkitseville pk-yrityksille perustietoa alueen markkinamahdollisuuksista ja esitellä Finpron ”Latin America Content Program (LCP)”-ohjelman, kertoo Finpron johtava konsultti Juhani Väkiparta. – LCP-projektin tavoitteena on auttaa kansainvälistyviä, sisältöalalla toimivia suomalaisyrityksiä ankkuroitumaan Latinalaisen Amerikan markkinoille. LCP-projektissa Finpron ja yritysten potentiaalisena yhteistyökumppanina on Nokian Latinalaisen Amerikan teknologiainstituutti INdT, joka tutkimus- ja kehityslaboratoriona on perehtynyt syvällisesti Latinalaisen Amerikan teknologiamahdollisuuksiin, Väkiparta kertoo. – LCP ottaa myös huomioon alueen arvoketjujen, liiketoimintamallien, kulttuurin ja kielen erityispiirteet. Tavoitteena on analyysien ja yritysten tutustumis- ja verkottumismatkan avulla etsiä liiketoimintakumppaneita ja bisnesmahdollisuuksia yrityksille etenkin Brasiliassa, Chilessä, Argentiinassa ja Meksikossa. Seminaari on maksuton, ja se järjestetään suomeksi. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Järjestämme toiveittenne mukaisesti haastattelumahdollisuuksia. Tervetuloa! Eeva Artimo Seminaarin ohjelma (seminaarin tarkka ohjelma: www.finpro.fi / Palvelut / Tapahtumat Suomessa) 08.30 Ilmoittautuminen 09.00 Avaus: Latinalainen Amerikka liiketoimintaympäristönä, Sami Nurmi 09.15 Tilannekatsaus Latinalaisen Amerikan ICT-markkinaan, Sami Nurmi ja Juhani Väkiparta 09.30 Latinalaisen Amerikan mobiilisisältömarkkinat ja Latin American Content Project, Sami Nurmi ja Juhani Väkiparta 10.15 Liiketoimintamahdollisuudet Nokian kanssa maailmanlaajuisesti ja Latinalaisessa Amerikassa, Kirsi Kotilainen, Head of Developer Relations, Nokia 11.00 Kokemuksia liiketoiminnasta Latinalaisessa Amerikassa, Kim Lindholm, toimitusjohtaja, Fun to Phone Solutions Ltd. 11.30 Katsaus avainmarkkinoihin, Brasilia, Meksiko, Chile ja Argentiina, Sami Nurmi ja Juhani Väkiparta 12.15 Rahoitusmahdollisuudet Latinalaisen Amerikan sisältöprojektille Jarmo Karesto, projektijohtaja, Innovaatiohankkeet, Finpro 12.35 Yhteenveto ja seuraavat askeleet 12.50 Buffet-lounas, verkottumista, mahdollisuus kahdenkeskisiin tapaamisiin