• Business Finland/

Saksalainen kauppaketju juhlii 100-vuotiasta Suomea esittelemällä sata suomalaista elintarviketta sekä Suomea luontomatkailukohteena

Saksalainen CITTI-myymäläketju on listannut sata suomalaista elintarviketta vähittäismyymälöihinsä Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi. Finpron Food from Finland -ohjelman ja Visit Finland -yksikön yhteinen ”Enjoy Finland – Reinste Natur” -kampanja CITTI-myymälöissä 19.-25.4.2017 tukee Saksaan suuntautuvaa elintarvikevientiä ja Suomeen suuntautuvan luontomatkailun edistämistä. Ruokaviennin ja matkailun yhdistäminen tuo luontaista synergiaetua vientiin.

Saksalainen CITTI-myymäläketju on listannut sata suomalaista ruoka- ja juomatuotetta valikoimiinsa Kielissä, Lyypekissä ja Flensburgissa. Suurin osa tuotteista on myynnissä myös koko Saksan kattavassa Lieferello-verkkokaupassa. Food from Finland ja Visit Finland tuovat suomalaisia tuotteita ja Suomea luontomatkailumaana tutuksi saksalaisille kuluttajille myymäläkampanjalla 19.-25.4.2017 ja myymäläkampanjaa tukevalla verkkokampanjoinnilla. Sadan tuotteen valikoima on CITTIn valikoimissa vähintään vuoden ajan.

Saksassa elintarvikkeiden puhtaus, turvallisuus ja ekologisuus ovat tärkeitä arvoja. Saksa on Food from Finland -elintarvikevientiohjelman yksi tärkeimmistä kohdemaista.

- Suomalaisilla luomu- ja terveysvaikutteisilla tuotteilla, erityisesti marjoilla, kauralla ja maitotuotteilla, ja premium-alkoholeilla on todella hyvät markkinamahdollisuudet Saksassa. Markkina on kuitenkin hyvin kilpailtu eikä suomalaisilla PK-yrityksillä useinkaan ole riittäviä resursseja tuotteidensa tehokkaaseen markkinoimiseen. Suomalaisen luonnon puhtauden ja elintarvikkeiden ainutlaatuisen alkuperän esiin tuominen yhteistyössä Visit Finlandin kanssa ja pääsy CITTIn ja Lieferellon valikoimiiin on merkittävä tuki yrityksille, toteaa Finpron elintarviketoimialan johtaja Esa Wrang.

Visit Finlandin markkinointijohtaja Heli Jimenez näkee yhteistyössä paljon uusia mahdollisuuksia.

- Visit Finlandin yksi pääviesteistä Saksassa on suomalainen ruoka ja sen puhtaus. Näemme, että yhteinen kampanja Food From Finland -ohjelman kanssa on luonteva tapa yhdistää voimamme ja saada laajempaa näkyvyyttä Saksan markkinoilla. Tavoitteenamme on myös ollut yhdessä mainostoimiston kanssa luoda markkinointiviestinnän konsepti, jota voidaan hyödyntää muillakin markkinoilla kampanjoidessamme Suomen matkailun ja suomalaisten ruokatuotteiden tunnettuuden ja myynnin edistämiseksi, Jimenez kertoo.

Taustalla Finpron pitkäjänteinen työ

Yhteistyö CITTI-ketjun kanssa juontaa juurensa Finpron Saksan toimiston tekemään markkinamahdollisuustyöhön. Finpro julkaisee ulkomaanverkostonsa, ja muiden Team Finland -kumppaniensa kartoittamia konkreettisia vientimahdollisuuksia suomalaisyrityksille marketopportunities.fi-sivustolla. CITTIn tapauksessa kyseessä oli alun perin keväällä 2016 julkaistu myyntiliidi, jossa CITTI etsi laadukkaita suomalaisia tuotteita.

Myyntiliidistä alkunsa saanut yhteistyö johti siihen, että CITTI halusi nostaa sata suomalaista tuotetta valikoimiinsa ja myös panostaa niiden markkinointiin.

- Saksalaisissa vähittäiskaupoissa ei juurikaan ole ollut tarjolla suomalaisia elintarvikkeita. Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi halusimme listata sata laadukasta, suomalaista ruokakulttuuria edustavaa, tuotetta CITTIn valikoimiin. Näin laajennamme asiakkaidemme valinnanvaraa ja tarjoamme uudenlaisia elämyksiä, kertoo CITTIn myyntijohtaja Matthias Diehl.

CITTI-kampanjasivusto

Englanniksi: www.visitfinland.com/food-from-finland/

Saksaksi: www.visitfinland.com/de/food-from-finland/

Esa Wrang, toimialajohtaja, elintarvikkeet, Finpro, 0400 243 076, esa.wrang@finpro.fi