Fiskars järjestää toimintonsa Italiassa uudelleen

Fiskars Oyj Abp       Lehdistötiedote   26.3.2014 klo 11.00

Fiskars suunnittelee järjestävänsä toimintonsa Italiassa uudelleen. Yhtiön tavoitteena on parantaa kilpailukykyään ja kustannusrakenteitaan uudistamalla paikallisen veitsiliiketoiminnan toimitusketju sekä yksinkertaistamalla liiketoimintaansa. Suunniteltu rakennemuutos kattaa Italian tuotantoyksiköiden sekä varaston sulkemisen sekä myyntiorganisaation uudistamisen yhtiön liiketoimintamallin mukaiseksi. Fiskarsin strategiana on rakentaa kuhunkin maahan vahva myyntiyksikkö, joka myy yhtiön koko brändivalikoimaa.

Toimitusketjun uudistaminen Italian markkinoilla sekä panostaminen eurooppalaiseen valikoimaan on osa Fiskarsin EMEA 2015 –rakennemuutosohjelmaa, joka julkistettiin kesäkuussa 2013. Keskeinen syy kilpailukyvyn ja kustannustason parantamistoimille Italiassa on vaikea markkinatilanne, joka on vaikuttanut merkittävästi paikalliseen kuluttajatuotteiden kysyntään.

Fiskarsin kaksi tuotantoyksikköä Pohjois-Italiassa valmistavat veitsiä Kaimano- ja Montana-tuotemerkeille, jotka ovat Italian johtavia tuotemerkkejä kotitalous- ja ammattilaiskäyttöön. Fiskars suunnittelee kohentavansa kilpailukykyään siirtämällä Kaimano-pöytäveitsien tuotannon ja paikallisen varastotoiminnan ulkoisille kumppaneille. Fiskars aikoo lisäksi luopua ammattilaisveitsitoiminnasta Italiassa.

“Kaimano-brändillä on vahva paikallinen perintö ja tunnettuus Italiassa, ja sillä on edelleen tärkeä rooli Italian-strategiassamme. Jatkamme Kaimano-brändin rakentamista samalla kun kehitämme keittiöliiketoimintaamme Italiassa edelleen. Toimitusketjun yksinkertaistaminen antaa meille mahdollisuuden varmistaa edellytykset investoida kansainvälisten brändiemme kasvuun Italiassa”, sanoo Teemu Kangas-Kärki, Fiskarsin kodinliiketoiminnan johtaja.

Suunnitelmat tuotantoyksiköiden sulkemisesta ja organisaation yksinkertaistamisesta Italiassa voivat johtaa enintään 58 työpaikan vähentymiseen. Koko Fiskars Italian henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut on aloitettu.

Lisätietoja:
Viestintäjohtaja Anu Ilvonen, puh. 0204 39 5446

Fiskars 365 – vuosisatojen ylpeys ja innostus muotoilusta. Joka päivä.
Fiskarsin Ruukissa vuonna 1649 alkunsa saanut Fiskars on kasvanut kansainväliseksi yhtiöksi, joka tarjoaa johtavia kuluttajatuotteita kotiin, puutarhaan ja ulkoiluun. Fiskarsin tuotteita myydään yli 60 maassa, ja erinomaisen suorituskykynsä ja muotoilunsa ansiosta ne tekevät kotitöistä ja ulkoilusta hauskempaa ja ratkovat arjen ongelmia ympäri maailman. Fiskars on listattu NASDAQ OMX Helsingissä, ja yhtiön liikevaihto oli 799 miljoonaa euroa vuonna 2013. Konsernin kansainväliset pääbrändit ovat Fiskars, Iittala ja Gerber. www.fiskarsgroup.com/365