• Fiskars Corporation/

Fiskars-konserni suunnittelee investointeja ja muutoksia lasituotantoon vastatakseen entistä paremmin premium- ja luksustuoteportfolion tarpeisiin

25.4.2024 klo 8.35

Fiskars-konserni vahvistaa strategiansa mukaisesti keskittymistä premium- ja luksustason tuotteisiin ja suunnittelee tekevänsä muutoksia kahdella lasitehtaallaan, Rogaskassa Sloveniassa ja Iittalassa Suomessa. Fiskars-konserni investoi vuosien 2024-2026 aikana 15 miljoonaa euroa Rogaskan lasitehtaaseen, jossa monet luksusbrändi Waterfordin kristallituotteista valmistetaan. Investoinnin tavoitteena on tehtaan modernisointi ja sen ja kilpailukyvyn parantaminen. Investointi vähentää myös huomattavasti tehtaan hiilidioksidipäästöjä, mikä vauhdittaa etenemistä Fiskars-konsernin nettonollapäästötavoitteessa. Aiemmin Fiskars-konserni on kertonut Iittalan lasitehdasta koskevista merkittävistä investoinneista, joista osa on jo toteutettu.

Lasitehtaiden suunniteltujen muutosten tavoitteena on myös optimoida tuotantokapasiteettia ja vastata siten entistä paremmin Fiskars-konsernin premium- ja luksustuoteportfolion tuotannollisiin tarpeisiin.

“Hallinnoimme aktiivisesti brändiportfoliotamme ja kohotamme Fiskars-konsernin profiilia yhä enemmän premium- ja luksusbrändien suuntaan. Keskitymme siihen, minkä osaamme parhaiten: edistykselliseen muotoiluun ja käsityötaitoon. Iittalan ja Rogaskan tehtailla on tärkeä rooli osana konsernin tuotantoa, mikä näkyy näihin tehtaisiin tekemistämme investoinneista. Nyt suunnitelluilla muutoksilla varmistamme lasitehtaiden kilpailukyvyn niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä”, sanoo Fiskars-konsernin toimitusjohtaja Nathalie Ahlström.

Lasitehtaita koskevien suunniteltujen muutosten lisäksi Fiskars-konserni suunnittelee optimoivansa logistiikkaa ja parantavansa asiakaskokemusta keskittämällä jakelutoiminnot Suomessa yhteen paikkaan, Hämeenlinnaan. Tällä hetkellä Fiskars-konsernilla on pieni jakelukeskus myös Billnäsissä, jonka yhtiö suunnittelee sulkevansa. Billnäsissä sijaitseva tehdas jatkaa Fiskars-brändin tuotteiden valmistuksen keskiössä.

Fiskars-konserni aloittaa muutosneuvottelut suunnitelluista muutoksista. Yhtiö arvioi suunniteltujen muutosten johtavan enintään 155 roolin vähennykseen Rogaskan tehtaalla, enintään 19 roolin vähennykseen Iittalan tehtaalla ja 18 roolin vähennykseen Billnäsin jakelukeskuksessa. Lisäksi Fiskars-konserni suunnittelee Iittalan tehtaalla enintään 90 päivän lomautuksia korkealla tasolla olevien varastojen purkamiseksi. Suunnitellut lomautukset koskisivat enintään 137 Iittalan lasitehtaan työntekijää.

Fiskars-konserni työskentelee tiiviisti henkilöstön ja henkilöstön edustajien kanssa suunnitelmien edetessä varmistaakseen, että osapuolilla on saatavilla kaikki tarvittava tieto ja että heidän kanssaan neuvotellaan esitetyistä muutoksista.

Lisätietoja:

Fiskars-konsernin mediasuhteet, press@fiskars.com, puh. 040 553 3151, arkisin klo 8-16

Fiskars-konserni lyhyesti

Fiskars-konserni (FSKRS, Nasdaq Helsinki) on globaali yhtiö, jonka designvetoiset brändit ovat läsnä kodeissa, puutarhoissa ja ulkoillessa. Brändeihimme kuuluvat muun muassa Fiskars, Georg Jensen, Gerber, Iittala, Moomin Arabia, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood. Brändimme ovat läsnä yli 100 maassa, meillä on lähes 450 omaa liikettä ja noin 7 000 työntekijää. Liikevaihtomme oli 1,1 miljardia euroa vuonna 2023.

Meitä yhdistää tavoitteemme luoda edistyksellistä muotoilua, joka tekee arjesta ainutkertaista. Vietämme 375-vuotisjuhlavuottamme vuonna 2024. Vuodesta 1649 lähtien olemme suunnitelleet ajattomia, toimivia ja kauniita tuotteita, edistäen samalla innovaatioita ja kestävää kasvua.

Lue lisää: www.fiskarsgroup.com/fi