Fiskars myy kaksi liiketoimintaansa keskittyäkseen globaaleihin brändeihin

16.9.2016 klo 8.30 EET

Fiskars myy kaksi liiketoimintaansa keskittyäkseen globaaleihin brändeihin

Fiskars on myynyt Spring USA:n, yhdysvaltalaisen hotelli- ja ravintola-alan laitteistoja toimittavan yhtiönsä, ShoreView Industriesin tytäryhtiölle.

Lisäksi yhtiö kertoi 13.9.2016 allekirjoittaneensa sopimuksen Euroopan Ebertsankey-ruukkuliiketoiminnan myymisestä Good(s) Factory BV:lle, joka on osa Elho Groupia. Elho Group on Euroopan markkinajohtaja synteettisissä ruukuissa ja niihin liittyvissä tuotteissa.

“Fiskars-konserni jatkaa rakenteidensa yksinkertaistamista ja keskittyy valittuihin liiketoimintoihin ja tuotemerkkeihin. Osana tätä strategiaa yhtiö on päättänyt myydä kaksi liiketoimintaansa vahvistaakseen asemaansa ja jatkaakseen keskittymistään kansainvälisiin kuluttajatuotebrändeihin, joihin kuuluvat Fiskars, Iittala, Gerber, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood”, sanoo Fiskars-konsernin toimitusjohtaja Kari Kauniskangas.

Vuonna 2015 Spring USA:n ja Ebertsankeyn liikevaihdot olivat yhteensä 26 milj. euroa ja liiketulos 3 milj. euroa.

Myynneillä on positiivinen vaikutus rahavirtaan vuoden 2016 toisella puoliskolla, mutta niillä ei odoteta olevan merkittävää vaikutusta Fiskars-konsernin taloudelliseen asemaan tai vuoden 2016 tulokseen.

Spring USA

Spring USA tuli osaksi Fiskarsia WWRD-yhtiöiden kaupan yhteydessä heinäkuussa 2015. Spring USA suunnittelee ja toimittaa suurkeittiölaitteistoja hotelli- ja ravintolasektorille, kuten noutopöytiä, ruoanvalmistusasemia ja lämpölamppuja. Fiskars Oyj Abp:llä on ollut Spring USA:sta enemmistöosuus (60 %) ja paikallisella johdolla vähemmistöosuus. Liiketoiminta on raportoitu osana Amerikka-segmenttiä.

Ebertsankey

Saksalainen Ebertsankey toimii Euroopan alueella ja on erikoistunut ulkona ja sisällä käytettäviin kasvatus- ja puutarharuukkuihin. Elho Group on perheomisteinen yhtiö, jolla on kokemusta synteettisten ruukkujen ja ruukkuviljelyyn liittyvien tuotteiden valmistuksesta jo yli 50 vuoden ajan. Elholla on hyvät edellytykset investoida Ebertsankeyyn ja tuoda lisäarvoa asiakkaille ja kuluttajille. Fiskars Oyj Abp:n ja Elho Groupin tavoitteena on saattaa kauppa päätökseen ja siirtää liiketoiminta Elho Groupille ennen vuoden 2016 loppua. Ebertsankey on raportoitu osana Eurooppa & Aasia-Tyynimeri -segmenttiä.

Median ja sijoittajien yhteydenotot:
Maija Taimi, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 0204 39 5031, communications@fiskars.com

Fiskars vuosisatojen ylpeys ja innostus muotoilusta. Joka päivä.
Fiskarsin Ruukissa vuonna 1649 alkunsa saanut Fiskars on kasvanut kansainväliseksi yhtiöksi, joka tarjoaa johtavia kuluttajatuotteita ja jonka brändejä ovat mm. Fiskars, Iittala, Gerber, Royal Copenhagen, Wedgwood ja Waterford. Fiskarsilla on ikonisia tuotteita, vahvoja tuotemerkkejä ja maailmanlaajuinen tavoite rikastuttaa ihmisten elämää niin kotona, puutarhassa kuin ulkoillessa. Fiskarsin tuotteita on saatavilla yli 100 maassa ja yritys työllistää noin 8 700 henkilöä 30 maassa. Fiskars on listattu Nasdaq Helsingissä. www.fiskarsgroup.com