15.1.2019 klo 12.30 (EET)

Fiskars on vastaanottanut sitovan ostotarjouksen MOB MONDELIN:lta Leborgne-liiketoiminnan ostamisesta. Leborgne valmistaa ja myy rakennus- ja puutarhanhoitoon suunnattuja työkaluja Ranskassa. Kauppa on tarkoitus toteuttaa liiketoimintakauppana ja sen mukana siirtyisi Leborgne-brändi, varasto, käyttöomaisuushyödykkeet sekä liiketoimintaan liittyvä henkilöstö.

”Fiskars tekee arjesta ainutkertaista, ja globaali strategiamme on keskittyä kuluttajatuotteisiin ja rakentaa ikonisia lifestyle-brändejä. Rakennusteollisuuden ammattilaiskäyttöön tarkoitetut työkalut eivät kuulu ydinliiketoimintaamme. Uskon, että uuden omistajan myötä Leborgne voisi hyödyntää täyttä potentiaaliaan ja edelleen kehittää tuotteita muurareille, käsityöläisille ja muille ammattilaisille”, kertoo Fiskarsin toimitusjohtaja Jaana Tuominen.

”Leborgne on kahden vuosisadan historiallaan johtava brändi Ranskan ammattilaiskäyttöön suunnattujen käsityökalujen markkinoilla. Brändi tunnetaan laadustaan sekä visionäärisistä innovaatioistaan, jotka pohjautuvat paikallisesta tehtaasta löytyvään osaamiseen. Nämä ominaisuudet vastaavat täysin arvojamme” sanoi Thibault Moulin, MOB MONDELINin toimitusjohtaja.

Leborgne-liiketoiminta työllistää noin 70 henkilöä ja sen liikevaihto oli vuonna 2018 noin 12 miljoonaa euroa. Suunnitellulla myynnillä ei odoteta olevan merkittävää vaikutusta Fiskarsin liikevaihtoon tai EBITAan vuonna 2019.

Fiskars on käynnistänyt yhteistoimintaneuvottelut henkilöstön kanssa paikallisen lainsäädännön mukaisesti.

MOB MONDELIN
MOB MONDELIN hallinnoi ammattilaiskäyttöön tarkoitettujen käsityökalujen premiumbrändejä. Yhtiöllä on tuotantolaitoksia Ranskassa, Saksassa ja Romaniassa, noin 400 työntekijää ja liikevaihtoa noin 60 miljoonaa euroa.

Leborgne
Vuonna 1829 perustettu ranskalainen Leborgne on erikoistunut ammattilaiskäyttöön tarkoitettuihin käsityökaluihin. Tuotteisiin lukeutuu rakentamiseen ja muuraamiseen käytettäviä työkaluja, puurakentamiseen, teiden ja perustusten rakentamiseen, metsätöihin ja puun pilkkomiseen. Fiskars osti Leborgnen vuonna 2007, ja se on raportoitu osana Fiskarsin Functional-liiketoimintaa.

Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Maija Taimi, puh. 020 439 5031, communications@fiskars.com

Fiskars Group tekee arjesta ainutkertaista. Yhdessä brändiperheeseemme kuuluvien brändien, kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood kanssa haluamme vaikuttaa positiivisella ja kestävällä tavalla ihmisten elämään. Tuotteitamme on saatavilla yli 100 maassa ja työllistämme noin 7 900 henkilöä yli 30 maassa. Lisätietoja meistä löydät osoitteesta www.fiskarsgroup.com.