Fiskars Oyj Abp:n puolivuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2024

Puolivuosikatsaus
18.7.2024 klo 08.30

Fiskars Oyj Abp:n puolivuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2024

Jälleen vankka vuosineljännes haastavissa markkinaolosuhteissa – kiihdytämme tehokkuuden parantamista

Tämä on tiivistelmä Fiskars Oyj Abp:n tänään julkistetusta tammi-kesäkuun 2024 puolivuosikatsauksesta. Täydellinen puolivuosikatsaus taulukoineen on saatavilla tämän tiedotteen liitteenä. Se on saatavilla myös osoitteessa https://fiskarsgroup.com/fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/vuosikertomukset-ja-osavuosikatsaukset/ ja yhtiön internetsivuilla www.fiskarsgroup.com/fi. Kehotamme sijoittajia perehtymään tiivistelmän lisäksi taulukot sisältävään täydelliseen puolivuosikatsaukseen.

Huhti-kesäkuu 2024 lyhyesti:

• Vertailukelpoinen liikevaihto1 laski 5,3 % ja oli 252,9 milj. euroa (4-6/2023: 267,3). Raportoitu liikevaihto kasvoi 4,9 % ja oli 281,0 milj. euroa (267,9).
  • Vertailukelpoinen EBIT2 laski 19,2 milj. euroon (23,4), ja oli 6,8 % (8,7 %) liikevaihdosta. EBIT laski 0,3 milj. euroon (22,2).
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja nousi 64,5 milj. euroon (56,1).
  • Vapaa rahavirta nousi ja oli 49,3 milj. euroa (41,6).
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,10 euroa (0,17). Osakekohtainen tulos oli -0,08 euroa (0,16).

Tammi-kesäkuu 2024 lyhyesti:

• Vertailukelpoinen liikevaihto1 laski 5,5 % ja oli 508,4 milj. euroa (1-6/2023: 538,5). Raportoitu liikevaihto kasvoi 3,9 % ja oli 564,0 milj. euroa (542,8).
  • Vertailukelpoinen EBIT2 laski 44,2 milj. euroon (54,7), ja oli 7,8 % (10,1 %) liikevaihdosta. EBIT laski 6,7 milj. euroon (51,2).
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja laski 59,0 milj. euroon (78,2).
  • Vapaa rahavirta laski ja oli 29,2 milj. euroa (54,5).
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,35 euroa (0,44). Osakekohtainen tulos oli -0,05 euroa (0,41).

1) Vertailukelpoinen liikevaihto ei sisällä valuuttakurssien eikä ostettujen ja myytyjen liiketoimintojen vaikutusta.

2) EBITin vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät esimerkiksi uudelleenjärjestelykuluja, arvonalentumisia tai varauksia ja varausten purkamisia, yritysostoihin liittyviä kuluja sekä liiketoimintojen myyntien tulosvaikutusta. Vertailukelpoista EBITiä ei ole oikaistu hankittujen ja luovutettujen liiketoimintojen EBIT-vaikutuksen osalta.

Tulosohjeistus vuodelle 2024 (ennallaan)

Fiskars Oyj Abp odottaa vertailukelpoisen EBITin olevan hieman yli vuoden 2023 tason (2023: 110,3 milj. euroa).

Tulosohjeistuksen taustaoletukset

Toimintaympäristön odotetaan pysyvän haastavana ja vaikuttavan kysyntään myös vuoden 2024 toisella vuosipuoliskolla. Näkyvyys markkinoilla on edelleen rajallinen, sillä maailmantalouden epävarmuus jatkuu.

Tehdyistä tehostamisohjelmista saatavien säästöjen odotetaan tukevan EBITiä, vaikka palkkainflaatio tulee osittain kumoamaan niiden vaikutusta. Lisäksi Fiskars-konserni jatkaa yksinkertaistetun toimintatavan edistämistä, mikä mahdollistaa lisää kustannustehokkuusparannuksia.

Georg Jensenin hankinnan seurauksena yhä suurempi osa konsernin EBITistä tulee loppuvuonna, minkä vuoksi vuoden jälkipuolisko ja etenkin neljäs vuosineljännes ovat tärkeitä. Tällä ajanjaksolla Vita-liiketoiminta-alueen myyntivolyymien kehitys on merkittävässä roolissa.

Fiskars-konsernin toimitusjohtaja Nathalie Ahlström:

”Saavutimme jälleen vankan vuosineljänneksen haastaviin markkinaolosuhteisiin nähden. Vertailukelpoinen liikevaihtomme laski 5 % toisella vuosineljänneksellä, kun taas raportoitu liikevaihto, joka sisältää Georg Jensenin, kasvoi 5 %. Pystyimme suojaamaan kannattavuutta Fiskars-konsernin kaikkien aikojen korkeimmalla bruttokatemarginaalilla, jonka kehitystä ajoi Vita, sekä viime vuoden kustannustehokkuusohjelmista saaduilla säästöillä. Myyntivolyymien laskun seurauksena vertailukelpoinen EBIT kuitenkin laski 19 miljoonaan euroon. Olen erityisen tyytyväinen siitä, että vapaa rahavirta toipui ennätyksellisen korkealle toisen neljänneksen tasolle vaisun alkuvuoden jälkeen.

Jatkamme edelleen määrätietoisesti yksinkertaistetun toimintatapamme edistämistä. Tämä tapa toimia perustuu vahvoihin, läpinäkyviin ja kokonaisvastuullisiin liiketoiminta-alueisiin, joita tukee tehokas konserniorganisaatio. Aiemmin ilmoitetut muutokset toimitusketjuorganisaatiossa ovat muutosprosessimme 2021–2025 viimeinen vaihe, ja ne johtavat merkittäviin tehokkuusparannuksiin. Yksinkertaistettu toimintatapa luo vahvan pohjan kasvulle sekä ajaa samalla jatkuvan parantamisen mallia ja lisää kustannussäästöjä.

Pidämme ennallaan tulosohjeistuksemme vuodelle 2024 ja odotamme vertailukelpoisen EBITin olevan hieman yli viime vuoden tason (110 milj. euroa). Kuten olemme jo aiemmin ohjeistaneet, myyntivolyymien kehitys toisella vuosipuoliskolla ja etenkin neljännellä vuosineljänneksellä vaikuttaa merkittävästi koko vuoden EBIT-kehitykseen.

Georg Jensen on nyt ollut osa Fiskars-konsernia kolmen vuosineljänneksen ajan, ja integraatio on saatu lähes kokonaan päätökseen. Vain IT-integraatio on edelleen käynnissä. Odotamme yritysoston tuovan 18 miljoonan euron vuotuiset kustannussynergiat, joista valtaosan odotetaan toteutuvan vuoden 2025 loppuun mennessä. Olemme aikataulussa, sillä noin 75 % synergioista on nyt toteutuksessa ja ne ovat alkaneet näkyä jo toisella vuosineljänneksellä.

Seuraamme kasvustrategiamme toteutusta neljän kasvuajurin kautta. Nämä ovat kaupallinen erinomaisuus, suora kuluttajamyynti, Yhdysvallat ja Kiina. Ensimmäisen vuosipuoliskon kehitystä katsottaessa bruttokatemarginaali, joka on kaupallisen erinomaisuuden keskeinen suorituskykymittarimme, parani 210 peruspistettä ja oli 48,7 %. Vertailukelpoinen suora kuluttajamyynti laski 3 %, mikä johtui pääasiassa myymälöiden sulkemisista sekä Kiinan verkkokaupan hidastumisesta toisella vuosineljänneksellä. Kokonaisuudessaan vertailukelpoinen liikevaihto Kiinassa kasvoi kuitenkin 10 % ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Yhdysvalloissa vertailukelpoinen liikevaihto laski 4 % ensimmäisellä vuosipuoliskolla, kun jälleenmyyntiasiakkaiden harkitsevaisuus varastojen suhteen vaikutti edelleen kysyntään.

Kutsuimme toisella vuosineljänneksellä tiimimme osallistumaan Fiskars-konsernin henkilöstön osakesäästöohjelman, MyFiskarsin, toiselle jaksolle. Olen erittäin iloinen siitä, että tällä hetkellä yli 10 % työntekijöistämme on Fiskars Oyj Abp:n osakkeenomistajia. Työntekijämme ovat menestyksemme avain – on tärkeää, että he voivat kokea omistajuutta ja tuntevat tulevansa kuulluiksi. Toukokuussa toteutimme kaikille työntekijöille tarkoitetun henkilöstökyselyn, jossa osallistumisaste oli 73 %. Kysely mittaa osallisuuden kokemusta, joka on yksi keskeisistä ESG-suorituskykymittareistamme. Tulokset osoittavat, että olemme edistyneet hyvin tämän mittarin osalta parantaen viime vuodesta ja lähestyen tavoitettamme olla yrityksenä maailman parhaan 10 %:n joukossa.

Saimme vuosineljänneksen aikana myös useita ESG-tunnustuksia. Kohokohtana Fiskars-konserni sai EcoVadisin platinaluokituksen ja sijoittuu siten toimialallaan arvioitujen yritysten parhaan prosentin joukkoon. Lisäksi pääsimme Time Magazinen ja Financial Timesin ESG-johtajien listoille.

Vaikka emme odota välitöntä parannusta markkinaolosuhteisiin, jatkamme yhtiötä muovaavia toimia, jotka tukevat meitä tavoitteidemme saavuttamisessa lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.”

Konsernin avainluvut

Milj. euroa (ellei muuta mainittu) 4-6 2024 4-6 2023 Muutos 1-6 2024 1-6 2023 Muutos 2023
Liikevaihto 281,0 267,9 4,9 % 564,0 542,8 3,9 % 1 129,8
Vertailukelpoinen liikevaihto1) 252,9 267,3 -5,3 % 508,4 538,5 -5,5 % 1 071,5
EBIT 0,3 22,2 -98,7 % 6,7 51,2 -87,0 % 98,9
EBIT:n vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät2) 18,9 1,2 37,6 3,5 11,4
Vertailukelpoinen EBIT3) 19,2 23,4 -18,2 % 44,2 54,7 -19,1 % 110,3
Vertailukelpoinen EBIT-marginaali 6,8 % 8,7 % 7,8 % 10,1 % 9,8 %
EBITDA 21,5 37,1 -42,1 % 47,9 81,1 -40,9 % 164,9
Vertailukelpoinen EBITDA4) 40,5 38,1 6,4 % 85,5 84,1 1,6 % 175,8
Tulos ennen veroja -7,7 16,6 -4,1 42,9 79,7
Tilikauden tulos -6,0 12,6 -3,6 33,1 70,0
Osakekohtainen tulos, euroa -0,08 0,16 -0,05 0,41 0,86
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, euroa 0,10 0,17 -37,9 % 0,35 0,44 -19,6 % 0,99
Rahavirta/osake, euroa 0,69 0,57 21,8 % 0,52 0,82 -36,5 % 2,68
Oma pääoma/osake, euroa 9,32 9,71 -4,1 % 10,15
Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja 64,5 56,1 15,1 % 59,0 78,2 -24,5 % 247,5
Vapaa rahavirta 49,3 41,6 18,5 % 29,2 54,5 -46,4 % 184,9
Vapaa rahavirta/ vertailukelpoinen tilikauden tulos (liukuva 12kk), % 235,1 % 34,2 % 231,0 %
Nettovelka 477,5 342,2 39,5 % 446,7
Nettovelka/vertailukelpoinen EBITDA (liukuva 12kk), suhdeluku 2,70 1,94 39,1 % 2,54
Omavaraisuusaste, % 45 % 53 % 47 %
Nettovelkaantumisaste, % 63 % 43 % 54 %
Investoinnit 13,0 10,2 27,7 % 23,8 20,3 17,5 % 50,8
Henkilöstö (FTE), keskimäärin 6 525 5 945 9,7 % 6 530 5 985 9,1 % 6 133

2) Vuoden 2024 toisella neljänneksellä vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liittyivät pääasiassa Georg Jensenin hankintaan ja organisaatiomuutoksiin.

3) EBIT ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä. Vertailukelpoista EBITiä ei ole oikaistu hankittujen ja luovutettujen liiketoimintojen EBIT-vaikutuksen osalta.

4) EBITDA ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä. Vertailukelpoista EBITDAa ei ole oikaistu hankittujen ja luovutettujen liiketoimintojen EBIT-vaikutuksen osalta.

IFRS:n määrittelemien taloudellisten tunnuslukujen lisäksi Fiskars-konserni julkaisee tiettyjä vaihtoehtoisia tunnuslukuja kuvaamaan paremmin operatiivista liiketoimintaa ja helpottamaan vertailua tilikausien välillä. Näiden laskenta löytyy Fiskarsin-konsernin verkkosivujen sijoittajaosiosta (Sijoittajat -> Taloustieto -> Tunnuslukujen laskentakaavat).

Nathalie Ahlström

Webcast

Tulokseen liittyvä webcast pidetään 18. heinäkuuta 2024 klo 13.00 (EEST). Englanninkielistä suoraa lähetystä voi seurata osoitteessa https://fiskars.videosync.fi/q2-2024.

Tilaisuuden esitys on saatavilla yhtiön internetsivuilla www.fiskarsgroup.com.

Tilaisuuden tallenne on saatavilla myöhemmin yhtiön internetsivuilla. Rekisteröitymisen yhteydessä kerättyjä yhteystietoja ei käytetä mihinkään muihin tarkoituksiin.

Essi Lipponen, Sijoittajasuhdejohtaja, puh. +358 40 829 1192

Fiskars-konserni lyhyesti

Fiskars-konserni (FSKRS, Nasdaq Helsinki) on globaali yhtiö, jonka designvetoiset brändit ovat läsnä kodeissa, puutarhoissa ja ulkoillessa. Brändeihimme kuuluvat muun muassa Fiskars, Georg Jensen, Gerber, Iittala, Moomin Arabia, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood. Brändimme ovat läsnä yli 100 maassa, meillä on lähes 450 omaa liikettä ja noin 7 000 työntekijää. Liikevaihtomme oli 1,1 miljardia euroa vuonna 2023.

Meitä yhdistää tavoitteemme luoda edistyksellistä muotoilua, joka tekee arjesta ainutkertaista. Vietämme 375-vuotisjuhlavuottamme vuonna 2024. Vuodesta 1649 lähtien olemme suunnitelleet ajattomia, toimivia ja kauniita tuotteita, edistäen samalla innovaatioita ja kestävää kasvua.

Lue lisää: www.fiskarsgroup.com/fi