Fiskarsin tammi–maaliskuu 2016: Liikevaihto ja liiketulos kasvoivat vaihtelevassa markkinaympäristössä

Osavuosikatsaus
4.5.2016 klo 8.30 EET

Tämä on tiivistelmä Fiskars Oyj Abp:n tänään julkistetusta vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen ja tammi-maaliskuun 2016 osavuosikatsauksesta. Vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen ja tammi-maaliskuun 2016 täydellinen osavuosikatsaustiedote taulukoineen on saatavilla tämän tiedotteen liitteenä, osoitteessa http://fiskarsgroup.com/fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/osavuosikatsaukset ja yhtiön internetsivuilla www.fiskarsgroup.com/fi. Kehotamme sijoittajia perehtymään tiivistelmän lisäksi taulukot sisältävään täydelliseen tilinpäätöstiedotteeseen.

Vuoden 2016 ensimmäinen neljännes lyhyesti:

• Liikevaihto kasvoi 29 % ja oli 296,2 milj. euroa (1–3/2015: 230,1).
  • Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 1,5 % 1).
  • Liiketulos kasvoi 23,7 milj. euroon (15,7).
  • Oikaistu liiketulos2) kasvoi 29 % ja oli 21,9 milj. euroa (17,0).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,01 euroa (0,95). Operatiivinen osakekohtainen tulos3) oli 0,10 euroa (0,14).
  • Näkymät vuodelle 2016 ennallaan: Fiskars odottaa konsernin liikevaihdon ja oikaistun liiketuloksen kasvavan vuonna 2016 edellisvuoteen verrattuna.

1) Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla ja ilman hankittua English & Crystal Living (WWRD) -liiketoimintaa sekä myytyjä vene- ja ruukkuliiketoimintoja.
2) Vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä voitto veneliiketoiminnan ja Yhdysvaltain ruukkuliiketoiminnan myynnistä, sekä Supply Chain 2017 -ohjelmaan ja integraatiotoimiin liittyvät nettokustannukset. Vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä EMEA-alueen uudelleenjärjestelyihin liittyvät kustannukset.
3) Operatiivinen osakekohtainen tulos ei sisällä sijoitusten käyvän arvon muutosta ja saatuja osinkoja.

Fiskarsin toimitusjohtaja Kari Kauniskangas:

”Fiskarsin vuosi käynnistyi hyvin, sillä sekä liikevaihto että liiketulos kasvoivat. Myös vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi huolimatta haastavasta markkinatilanteesta joillakin päämarkkinoillamme, erityisesti Suomessa ja Japanissa. Liikevaihtomme ja liiketuloksemme kehittyivät vahvasti Scandinavian Living -liiketoiminnan tukemana Euroopassa ja Toiminnalliset tuotteet -liiketoiminnan osalta kaikilla markkina-alueilla.

Olin erityisen tyytyväinen Scandinavian Living -liiketoimintamme kehitykseen Euroopassa Royal Copenhagen- ja Rörstrand-brändien johdolla. Lisäksi Iittala lanseerasi ainutlaatuisen yhteistyökokoelman, Iittala X Issey Miyaken, jonka tarkoituksena on kasvattaa entisestään brändin tunnettuutta suurkaupungeissa ympäri maailmaa. Lanseeraus toteutettiin monikanavaisesti ja se sai merkittävästi huomiota eri puolilla maailmaa niin nykyisten kuin uusienkin kuluttajien keskuudessa.

Toiminnalliset tuotteet -liiketoiminta menestyi erittäin hyvin Amerikassa Fiskars-brändin vetämänä ja liiketulos kasvoi edellisvuodesta. Kasteluliiketoiminnan liikevaihto laski, mihin oli syynä irtautuminen useista epäedullisista myyntisopimuksista. Kasteluliiketoiminnan kääntäminen kannattavaksi etenee suunnitelmien mukaan, ja hyödynnämme siinä asiantuntemustamme puutarhakategoriasta.

English & Crystal Living -liiketoiminnan liikevaihto laski odotetusti vertailukaudesta. Etenemme liiketoiminnan integroinnissa ja hyödynnämme onnistumisiamme Iittalan ja Royal Copenhagenin integraatioista. Ikoniset brändit perustanamme – Waterford, Wedgwood, Royal Albert ja Royal Doulton – sekä Scandinavian Living -liiketoimintamme avainbrändit – Iittala, Royal Copenhagen ja Rörstrand – keskitymme luomaan maailman johtavaa luksus- ja premiumluokan asumisen liiketoimintaa ja kasvamaan kannattavasti.

Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana saimme päätökseen veneliiketoiminnan ja Yhdysvaltain ruukkuliiketoiminnan myynnin, minkä ansiosta voimme paremmin keskittyä maailman johtaviin kuluttajabrändeihimme.

Odotamme liiketoimintaympäristön pysyvän haastavana erityisesti Aasiassa ja joissakin Euroopan maissa. Kaupan alan asiakkaamme joutuvat tekemään uudelleenjärjestelyjä eri puolilla maailmaa. Vastaamme näihin haasteisiin ja aiomme hyödyntää useilla markkinoilla vahvistuvia asumisen ja puutarhan trendejä, tavoitella kannattavaa kasvua monikanavaympäristössä, tehdä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa ja kehittää yhtenäisiä kuluttajakokemuksia kaikissa kontaktipisteissä.”

Konsernin avainluvut

1‒3 1‒3
Milj. euroa   2016 2015 Muutos 2015
Liikevaihto   296,2 230,1 29 % 1 107,1
Liiketulos (EBIT)   23,7 15,7 51 % 46,5
Oikaisut liiketulokseen1)   -1,8 1,3   18,6
Oikaistu liiketulos   21,9 17,0 29 % 65,1
Oikaistu EBITA   25,0 18,9 32 % 75,7
Sijoitusten markkina-arvon nettomuutos -25,7 42,2   56,1
Tulos ennen veroja   3,2 97,6 -97 % 125,5
Tilikauden tulos   1,5 78,0 -98 % 86,4
Operatiivinen tulos/osake, euroa2)   0,10 0,14 -26 % 0,16
Tulos/osake, euroa   0,01 0,95 -99 % 1,04
Oma pääoma/osake, euroa   13,83 14,46 -4 % 14,54
Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja -36,2 -51,9 -30 % 50,2
Omavaraisuusaste, %   64 % 71 %   65 %
Nettovelkaantumisaste, %   27 % 18 %   21 %
Investoinnit   8,2 5,7 43 % 32,4
Henkilöstö (FTE), keskimäärin   8 092 4 617 75 % 6 303

1) Vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä voitto veneliiketoiminnan ja Yhdysvaltain ruukkuliiketoiminnan myynnistä, sekä Supply Chain 2017 -ohjelmaan ja integraatiotoimiin liittyvät nettokustannukset. Vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä EMEA-alueen uudelleenjärjestelyihin liittyvät kustannukset.
2) Ilman sijoitusten käyvän arvon nettomuutosta ja saatuja osinkoja. Vertailukautta on oikaistu siten, että se ei enää sisällä myöskään kyseisiin sijoituksiin liittyviä valuuttakurssivoittoja.

Analyytikko- ja lehdistötilaisuus:
Analyytikko- ja lehdistötilaisuus järjestetään 4.5.2016 klo 10.00 yhtiön pääkonttorilla, Fiskars Campus, Hämeentie 135 A. Esitys on saatavilla tilaisuuden jälkeen osoitteessa www.fiskarsgroup.com.

Kari Kauniskangas

Lisätietoja:

• Toimitusjohtaja Kari Kauniskangas, puh. 0204 39 5500
  • Operatiivinen johtaja ja talousjohtaja Teemu Kangas-Kärki, puh. 0204 39 5703
  • Konserniviestintä, puh. 0204 39 5031, communications@fiskars.com

Fiskars – vuosisatojen ylpeys ja innostus muotoilusta. Joka päivä.
Fiskarsin Ruukissa vuonna 1649 alkunsa saanut Fiskars on kasvanut kansainväliseksi yhtiöksi, joka tarjoaa johtavia kuluttajatuotteita ja jonka brändejä ovat mm. Fiskars, Iittala, Gerber, Wedgwood ja Waterford. Fiskarsilla on ikonisia tuotteita, vahvoja tuotemerkkejä ja maailmanlaajuinen tavoite rikastuttaa ihmisten elämää niin kotona, puutarhassa kuin ulkoillessa. Fiskarsin tuotteita on saatavilla yli 100 maassa ja yritys työllistää noin 9 000 henkilöä 30 maassa. Fiskars on listattu Nasdaq Helsingissä. www.fiskarsgroup.com