Fiskarsin toinen vuosineljännes: Hyvä liiketulos, myynti uudessa vauhdissa hitaan alkuvuoden jälkeen

Fiskars Oyj Abp       Osavuosikatsaus  1.1. - 30.6.2013  2.8.2013 klo 8.30

Huhti-kesäkuu 2013 lyhyesti:

• Liikevaihto kasvoi 8 % 217,6 milj. euroon (Q2 2012: 201,1)
  • Vertailukelpoinen liikevaihto (vertailukelp. valuuttakursseilla, ilman Royal Copenhagenia) vuoden 2012 tasolla
  • Liiketulos (EBIT) kasvoi 32 % 26,1 milj. euroon (19,7)
  • Liiketulos (EBIT) ilman kertaluonteisia eriä kasvoi 41 % 27,8 milj. euroon (19,7)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,33 euroa (1,33, josta 1,06 euroa/osake Wärtsilä-osakkeiden myynnistä)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 15,4 milj. euroa (18,8)
  • Näkymät vuodelle 2013 ennallaan: koko vuoden liikevaihdon ja liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä odotetaan kasvavan vuodesta 2012

Fiskarsin toimitusjohtaja Kari Kauniskangas:

”Olen ylpeä Fiskarsin kehityksestä toisella neljänneksellä. Saimme myyntiin uutta vauhtia puutarhatuotteiden ydinkategorioissa heikon alkuvuoden jälkeen, ja kodinliiketoimintamme kasvoi vaikeista markkinaolosuhteista huolimatta. Royal Copenhagen on osoittautunut strategisesti erinomaisen yhteensopivaksi, ja sen kehitys jatkui myönteisenä.

Fiskarsin liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 27,8 milj. euroa, mikä on yhtiömme paras neljänneskohtainen tulos. Tämän onnistumisen taustalla oli vahvan myyntitoiminnan, onnistuneen varastonhallinnan, toiminnan tehokkuuden ja suotuisan tuotemixin yhdistelmä. Jatkona johdonmukaiselle strategiselle muutoksellemme julkistimme EMEA-alueen rakennemuutosohjelman, jonka tavoitteena on optimoida toimitusketju ja myyntitoiminta.

Pidämme koko vuoden näkymämme ennallaan ja odotamme sekä liikevaihdon että tuloksen ilman kertaluonteisia eriä kasvavan. Jo aiemmin julkistetut muutokset tuotantotoiminnassa ja yhteisten järjestelmien käyttöönotot heikentävät vuoden loppupuoliskolla tilapäisesti toimintamme tehokkuutta ja lisäävät kustannuksia.”

Konsernin avainluvut

Milj. euroa Q2 2013 Q2 2012 Muutos Q1-Q2 2013 Q1-Q2 2012 Muutos 2012
Liikevaihto 217,6 201,1 8 % 408,0 389,5 5 % 747,8
Liiketulos (EBIT) 26,1 19,7 32 % 40,6 36,8 10 % 63,9
Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 27,8 19,7 41 % 44,4 36,8 21 % 63,1
Osuus osakkuusyhtiön tuloksesta 10,3 8,5 20 % 19,6 18,3 7 % 47,8
Biol. hyödykkeiden käyvän arvon muutos 0,3 0,8 -62 % 0,6 0,3 73 % 5,6
Tulos ennen veroja* 35,9 116,0 -69 % 60,7 140,6 -57 % 200,4
Katsauskauden tulos* 27,2 108,7 -75 % 48,1 128,7 -63 % 178,9
Tulos / osake, euroa 0,33 1,33 -75 % 0,59 1,57 -63 % 2,18
Oma pääoma / osake, euroa       7,28 7,74 -6 % 7,56
Liiketoiminnan rahavirta** 15,4 18,8 -18 % 17,4 32,9 -47 % 95,0
Omavaraisuusaste, %       57 % 64 %   66 %
Nettovelkaantumisaste, %       34 % 8 %   12 %
Investoinnit 10,2 7,7 33 % 20,3 12,4 64 % 32,8
Henkilöstö (FTE) keskimäärin 4 126 3 384 22 % 4 103 3 381 21 % 3 364

* Sisältäen Q1 2013 yht. 2,1 milj. euron kertal. uudelleenjärjestelykulun liittyen Fiskars Ruotsin muuttoon, Q2 2013 yht. 1,7 milj. euroa liittyen lasitehtaiden ja Koti-liiketoiminta-alueen uudelleenjärjestelyyn, Q2 2012 yht. 87,0 milj. euron kertal. Wärtsilä-osakkeiden myyntivoiton
** Sisältäen Q1 2013 Wärtsilä-osingon 25,6 milj. euroa (26,8)

Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan
Fiskarsin osavuosikatsaus on julkistettu kokonaisuudessaan tämän yhteenvetotiedotteen liitetiedostona pdf-muodossa, ja se on saatavilla yhtiön internet-sivuillla www.fiskarsgroup.com.

Tiedotustilaisuus:
Analyytikko- ja lehdistötilaisuus vuosineljänneksen tuloksesta järjestetään 2.8.2013 klo 10.00 yhtiön pääkonttorilla, Fiskars Campus, Hämeentie 135 A, Helsinki. Tilaisuuden esitys on saatavilla osoitteessa www.fiskarsgroup.com.

Kari Kauniskangas

Lisätietoja:

• toimitusjohtaja Kari Kauniskangas, puh. 0204 39 5500
  • talousjohtaja Ilkka Pitkänen puh. 0204 39 5054

Fiskars tarjoaa kuluttajatuotteita kotiin, puutarhaan ja ulkoiluun. Konsernin kansainväliset pääbrändit ovat Fiskars, Iittala ja Gerber. Vuonna 1649 perustettu Fiskars on Suomen vanhin yritys ja on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. Vuonna 2012 Fiskarsin liikevaihto oli 748 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa oli noin 4 100 henkilöä yli 20 maassa. www.fiskarsgroup.com