Näkymätön lapsi Ninni kuvittaa ensimmäistä kertaa Muumi-astioita

Lehdistötiedote 14.1.2019
Tiedotteeseen korjattu lahjoitusta koskeva osuus, alla korjattu tiedote.

Arabian rakastettuja Muumi-astioita kuvittavat keväällä näkymätön lapsi Ninni ja Muumipeikko. Tarinat astioiden kuvitusten takana kertovat välittämisestä, ja jokaisesta myydystä uutuusmukista lahjoitetaan euro Pelastakaa Lapset ry:lle Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa.

(c) Moomin Characters
Arabian Muumi-astioissa seikkailee ensimmäistä kertaa näkymätön lapsi Ninni. Ninni on tuttu Tove Janssonin novellista Kertomus näkymättömästä lapsesta (1962), joka on tarina siitä, kuinka tärkeää on nähdä ja tulla nähdyksi. Ninni on yksi suomalaisten eniten toivomia hahmoja Muumi-astioihin.

Janssonin novellissa Muumiperheen luo saapuu pieni, kaltoin kohdeltu Ninni-tyttö, joka on muuttunut näkymättömäksi. Hän ei uskalla puhua, leikkiä tai edes nauraa. Vain kaulaan sidottu tiuku kertoo, missä hän milloinkin liikkuu. Muumiperhe ottaa Ninnin avosylin vastaan ja kohtelee tyttöä ystävällisesti sekä ymmärtäväisesti.

Muumien lämpimässä huomassa Ninni saa itsetuntonsa takaisin ja muuttuu hiljalleen näkyväksi. Jo seuraavana aamuna portaille ilmestyvät pienet käpälät, sitten pari kapeita sääriä.

Utelias ja huomaavainen Muumipeikko rohkaisee tyttöä ja opettaa kaikki osaamansa leikit. Lopulta Ninnin pienet kasvot paljastuvat kokonaan, kun hän uskaltaa kunnolla ilmaista tunteitaan – suuttua ja nauraa niin että laituri tärisee.

Maailmanlaajuisesti puhutteleva tarina lapsen laiminlyönnin seurauksista on edelleen ajankohtainen.

”YK:n lapsen oikeuksien sopimus täyttää tänä vuonna 30 vuotta, ja halusimme Ninnin kuvittamaan Muumi-astioita samana vuonna. Tarina Ninnistä muistuttaa siitä, että meidän aikuisten velvollisuutena on kunnioittaa kaikkia lapsia ja hyväksyä heidät omana itsenään”, kertoo Arabian lisenssituotteista vastaava liiketoimintajohtaja Nora Haatainen.

Uutuusmukien myynnistä euro Pelastakaa Lapset ry:n toimintaan

Seurakseen Ninni saa uudistetun Muumipeikko-astiaston, joka pohjautuu Muumipeikko ja marsilaiset -sarjakuvaan (1957). Uusissa Muumipeikko-astioissa nähdään pienen pieni eksynyt marsilainen. Radiossa varoitetaan maata lähestyvästä lentävästä lautasesta, joka yllättäen laskeutuu Muumi-perheen keittiöpuutarhaan. Muumipeikko löytää yhteisen kielen marsilaisen kanssa ihmelaatikon avulla ja ryhtyy piilottelemaan muukalaista, jota poliisitkin etsivät.

Vuoden 2019 aikana myydyistä Ninni- ja Muumipeikko-mukeista lahjoitetaan euro paikalliselle Pelastakaa Lapset ry:lle Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa. Yhteistyöllä halutaan tukea lasten oikeuksia ja tasa-arvoista kohtelua.

Mukien lisäksi kevään uutuusastiastoihin kuuluvat kulho ja lautanen.

Tuote- ja suositushintatiedot

Ninni-muki 0,3 L, 19,90 €