Löytöeläimen omistaja selville uudella Siruhaku-palvelulla

Report this content

Suomessa otetaan vuosittain talteen useita tuhansia omistajaltaan kadonneita löytöeläimiä. Löytöeläimen omistajaa voi nyt etsiä netissä uuden Siruhaku.fi-palvelun avulla. Palvelu on maksuton.

Suuri osa karkuteillä olevista lemmikeistä on merkitty mikrosirulla, jossa on eläimen tunnistenumero. Tähän asti näitä omistajatietoja on pitänyt tiedustella eri järjestöjen ylläpitämistä sirurekistereistä järjestöjen palveluaikoina.

Uusi Siruhaku.fi-verkkopalvelu helpottaa ja nopeuttaa eläimen omistajan etsimistä, koska etsinnän voi tehdä netissä vuorokauden ympäri. Palvelun kautta omistajansa löytävät rotukoirien ja -kissojen lisäksi sekarotuiset lemmikit sekä kaikki muutkin eläimet, jotka on merkitty mikrosirulla.

Siruhaku.fi on kaikille avoin palvelu, eikä se vaadi rekisteröitymistä. Karkulaisen omistajaa haetaan syöttämällä siruhakuun löydetyn eläimen mikrosirunumero. Kun järjestelmä löytää eläimen omistajan yhteystiedot, löytäjä pääsee lähettämään omat yhteystietonsa eläimen omistajalle yhteydenottoa varten. Tietoturvan takaamiseksi palvelussa ei näytetä eläimen omistajan yhteystietoja. Löytäjän tiedot sisältävä viesti toimitetaan eläimen omistajalle tekstiviestinä. Tämän jälkeen omistaja voi ottaa yhteyttä eläimen löytäjään.

Siruhaku-verkkopalvelun toiminta perustuu eläinklinikoiden tietokantoihin. Palvelun avautuessa siinä on mukana yli 60 suomalaista eläinklinikkaa sekä verkkopalveluyhtiö Finnish Net Solutions Oy, joka vastaa palvelun teknisestä toteutuksesta.

Eläimen omistaja on saa tunnistemerkityn eläimensä tunnisteen Siruhaku-palveluun asioimalla jollakin palveluun kuuluvista eläinklinikoista. Klinikalla käydessä kannattaa varmistaa, että oman lemmikin sirunumero on tallennettu klinikan potilastietokantaan.

Siruhaku.fi tavoittaa jo nyt kymmeniä tuhansia lemmikkejä, sillä mukana ovat automaattisesti kaikki eläimet, joiden sirunumero on tallennettu mukana olevien eläinklinikoiden tietokantoihin.

Siruhaku.fi-palvelu on maksuton sekä eläimen omistajalle että eläimen löytäjälle. Palvelun kuluista vastaa eläinlääkäriohjelmien markkinajohtaja Finnish Net Solutions Oy, joka pyrkii näin tukemaan löytöeläintoimintaa.

Toimitusjohtaja Janne Huttunen, janne.huttunen@fns.fi, p. 040-589 2468

Finnish Net Solutions Oy on vuonna 2001 perustettu ohjelmistoyritys, jolla on toimipisteet Lohjalla, Espoossa ja Kuopiossa. Yritys toteuttaa räätälöityjä verkkopalveluita sekä erikoistoimialojen ohjelmistoja.

Avainsanat: