FODELIA OYJ -KONSERNIN PUOLIVUOSIKATSAUS 1.1.-30.6.2024 (tilintarkastamaton)

Fodelia Oyj Yhtiötiedote 7.8.2024 klo 8.00

Fodelia-konsernin toisen neljänneksen tulokseen vaikuttaa merkittävästi toukokuussa toteutettu liiketoimintakauppa. Konsernissa jatkavien toimintojen liikevaihto kasvoi toisella kvartaalilla 16 % ja jatkavien toimintojen tulos (EBITA) parani 25 %.

PUOLIVUOSIKATSAUKSEN PÄÄKOHDAT

Tämä puolivuosikatsaus on tilintarkastamaton. Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2023 ja ovat samaa yksikköä.

Konsernissa toteutettiin katsauskaudella Perniön Lihan ja Helsingin Makkaratehtaan liiketoimintojen myynti. Katsauksessa esitetään oikaistuja tunnuslukuja, joista on poistettu liiketoimintojen myynnistä aiheutuvat kertaluontoiset erät. Vaikutus on kuvattu tarkemmin jäljempänä katsauksessa.

Tammi-kesäkuun 2024 yhteenveto

• Katsauskauden liikevaihto kasvoi 12,1 % ja oli 27 192 tuhatta euroa (24 259 tuhatta euroa). Konsernissa liiketoimintakaupan jälkeen jatkavien liiketoimintojen liikevaihto kasvoi 18,4 %.
  • Katsauskauden oikaistu käyttökate oli 2 369 tuhatta euroa (1 948) ja 8,7 % liikevaihdosta (8,0).
  • Katsauskauden oikaistu tulos ennen liikearvopoistoja oli 1 521 tuhatta euroa (1 214) ja 5,6 % liikevaihdosta (5,0)
  • Konsernissa jatkavien liiketoimintojen liiketulos (EBITA) oli 1 647 tuhatta euroa (1 282) ja 6,5 % liikevaihdosta. Tulos parani 28,4 %
  • Katsauskauden oikaistu liikevoitto oli 1 312 tuhatta euroa (993) ja 4,8 % liikevaihdosta (4,1).
  • Katsauskauden liikevoitto oli 58 tuhatta euroa (993) ja 0,2 % liikevaihdosta (4,1). Liikevoittoon sisältyi -1 254 tuhatta euroa liiketoimintakaupasta aiheutuvia kertaluontoisia eriä.

Huhti-kesäkuun 2024 yhteenveto

• Katsauskauden liikevaihto kasvoi 7,9 % ja oli 13 518 tuhatta euroa (12 526). Konsernissa liiketoimintakaupan jälkeen jatkavien liiketoimintojen liikevaihto kasvoi 15,6 %.
  • Katsauskauden oikaistu käyttökate oli 1 011 tuhatta euroa (1 026) ja 7,5 % liikevaihdosta (8,2).
  • Katsauskauden oikaistu tulos ennen liikearvopoistoja oli 603 tuhatta euroa (641) ja 4,5 % liikevaihdosta (5,1).
  • Konsernissa jatkavien liiketoimintojen liiketulos (EBITA) oli 665 tuhatta euroa (532) ja 5,3 % liikevaihdosta. Tulos parani 25,1 %
  • Katsauskauden oikaistu liikevoitto oli 504 tuhatta euroa (530) ja 3,7 % liikevaihdosta (4,2).
  • Katsauskauden liikevoitto oli -749 tuhatta euroa (530) ja -5,5 % liikevaihdosta (4,2). Liikevoittoon sisältyi -1254 tuhatta euroa liiketoimintakaupasta aiheutuvia kertaluontoisia eriä.

Ohjeistus vuodelle 2024 (julkaistu 31.5.2024)

Yhtiön johto säilyttää ohjeistuksen ennallaan ja arvioi konsernin vuoden 2024 liikevaihdon olevan noin 50–54 miljoonaa euroa. Liikevoittomarginaalin ilman kertaluontoisia eriä arvioidaan kasvavan edellisvuoteen verrattuna.

Avainluvut

Sijoitetun pääoman tuotto % -15,6 10,1 -254,8 1,9 9,4 -79,7 3,2
Taseen loppusumma, tuhatta euroa 24 557 27 327 -10,1 24 557 27 327 -10,1 26 741
Henkilöstön lukumäärä keskimäärin 129 137 -6,0 126 133 -4,9 134

* Oikaistusta tunnusluvuista on poistettu liiketoimintakaupasta aiheutuneet kertaluontoiset erät, joiden vaikutus käyttökatteeseen on +1 324 tuhatta euroa ja liikevoittoon ja katsauskauden tulokseen -1 254 tuhatta euroa.

KATSAUS LIIKETOIMINTAAN

Toimitusjohtaja Mikko Tahkola:

Konsernin liiketoiminta kehittyi katsauskaudella hyvin. Vuoden toinen kvartaali oli yhtiölle erityisen tärkeä myös tehtyjen strategiamuutosten vuoksi. Konserni myi Perniön Liha- ja Helsingin Makkaratehdas -brändien liiketoiminnot ja linjasi strategiaansa uudelleen. Konsernin resurssit ja kasvupanostukset halutaan kohdistaa tukemaan niitä liiketoimintoja, joissa näemme suurimman kannattavan kasvun potentiaalin. Samalla Fodelia muuttaa suuntaansa holding-yhtiöstä aktiiviseksi elintarviketeolliseksi toimijaksi.

Fodelian yhtiöiden asema Foodservice-markkinassa on jo merkittävä. Feelian valmisruokakonseptille on yhä kasvava kysyntä markkinassa, jossa haetaan säästöjä ja samalla vastuullisesti tehtyä kotimaista ruokaa. Toinen Foodservice-markkinassa toimiva yksikkömme on mehuja ja marjasoseita valmistava Marjavasu. Yhtiöiden yhteistyö on tiivistynyt alkuvuonna ja luontevana jatkona tälle suunnittelemme asteittain siirtävämme Marjavasun tuotannon Feelian tehtaan yhteyteen Pyhännälle ja organisaation osaksi Feelian toimintoja. Näemme tiiviimmän integraation tuovan merkittävää kustannustehokkuutta, pienemmän investointitarpeen sekä nopeuttavan mehujen ja marjasoseiden liikevaihdon kasvua.

Feelian liiketoiminta on kehittynyt alkuvuonna hyvin, liikevaihto on kasvanut voimakkaasti ja kannattavuus on hyvällä tasolla. Toisen kvartaalin suhteellinen kannattavuus jäi hieman alkuvuoden tasosta. Tähän vaikutti tuotantokustannuksia nostaneet pakkausmateriaalien tilapäiset laatuongelmat. Feelian kasvunäkymä on edelleen vahva, mistä uusin ilahduttava esimerkki on kesällä tehty monivuotinen sopimus HUSin kanssa. Marjavasun liikevaihto on myös jatkanut kasvua, mutta kannattavuus on laskenut aikaisemmasta erittäin hyvästä tasosta. Tähän on vaikuttanut kustannustason nousu. Uskomme yksiköiden yhdistämisen osaltaan mahdollistavan kannattavuuden palauttamisen aikaisemmalle tasolle.

Kuluttajamarkkinassa toimivassa Oikiassa on ollut käynnissä merkittävä muutosprosessi. Perniön Lihan ja Helsingin Makkaratehtaan myynti selkeytti yksikön rakennetta ja täsmensi strategiaa. Aikaisemmin snacks-tuotteista tuttu Oikia-brändi on laajennettu koskemaan myös verkkokaupan valmisruokia ja jatkossa kaikki vähittäiskauppaan suunnatut omat tuotteet tulevat Oikia-brändin alle. Verkkokaupan kehitys on ollut laskeva ja tähän haetaan aktiivisesti muutosta katsauskauden aikana aloittaneen uuden liiketoimintajohtajan toimesta. Verkkokaupassa on käynnistetty strategiset toimet toiminnan kääntämiseksi kasvuun mm. brändimuutoksen, uuden verkkokaupan lanseerauksen ja muun toiminnan kehittämisen kautta. Snacks-liiketoiminnan kehitys on sitä vastoin ollut tasaisen hyvää ja liiketoiminnassa nähdään myös kasvupotentiaalia.

Toteutettu liiketoimintakauppa väritti toisen kvartaalin tuloslukuja. Liiketoimintakaupasta syntyi kertaluontoisia eriä, jotka vaikuttivat olennaisesti Oikian ja samalla Fodelia-konsernin viralliseen tulokseen. Lisäksi myyntiprosessi on vaikuttanut kyseisen liiketoiminnan kehittymiseen alkuvuonna ja tämä näkyy negatiivisena kehityksenä myydyn yksikön luvuissa. Konsernin tase on toteutetun liiketoimintakaupan jälkeen entistäkin vahvempi, ja konsernissa jatkavien liiketoimintojen liikevaihto ja kannattavuus kehittyivät toisella kvartaalilla hyvin. Konsernissa jatkavien liiketoimintojen liikevaihto kasvoi noin 16 % ja liiketoimintojen tulos parani 25 %.

Yhteisyritys Fodbarin alkuvuoden kehitys on ollut ilahduttavaa. Kasvu on vahvaa ja kannattavuus on parantunut selkeästi. Fodbarin kehityksen taustalla on toiminnan vakiintuminen ja volyymin merkittävä kasvu kuluneen vuoden aikana.

Olemme alkuvuonna vahvistaneet konsernihallintoa ja siirtäneet aikaisemmin ulkoistettuja talous- ja henkilöstöhallinnon toimintoja omaan organisaatioon. Tästä on syntynyt alkuvuonna päällekkäisiä henkilöstö- ja järjestelmäkustannuksia, mutta muutoksen myötä pystymme jatkossa palvelemaan liiketoimintoja entistä paremmin, kehittämään Fodelia-konsernin kasvua tukevia prosesseja sekä luomaan edellytyksiä esimerkiksi mahdolliseen päälistasiirtoon.

LIIKETOIMINNAN KEHITYS KATSAUSKAUDELLA

Liiketoimintakaupan vaikutus liikevaihtoon ja liikevoittoon

Fodelian tytäryhtiö myi Perniön Lihan ja Helsingin Makkaratehtaan liiketoiminnot 24.5.2024 kahdella erillisellä liiketoimintakaupalla. Liiketoimintakaupat vaikuttavat liikevaihdon ja liikevoiton vertailtavuuteen katsauskaudella.

Liiketoimintakauppa nosti Oikian ja Fodelia-konsernin käyttökatetta kertaluontoisella myyntivoittokirjauksella 1 324 tuhatta euroa. Myynnin yhteydessä tehtiin 2 459 tuhannen euron alaskirjaus myytyjä liiketoimintoja koskevaan konserniliikearvoon sekä 119 tuhannen euron alaskirjaus muihin aineettomiin oikeuksiin. Liiketoimintakaupan nettovaikutus konsernin katsauskauden liikevoittoon oli -1 254 tuhatta euroa.

Katsauksessa esitetään alla olevat Oikian liikevaihdon ja liikevoiton kehitystiedot jaettuna myytyihin toimintoihin ja jatkaviin toimintoihin. Vertailutietojen jakamisessa myytyihin ja jatkaviin toimintoihin on osittain jouduttu käyttämään johdon arviota ja keskimääräisiä kustannustietoja. Myytyjen toimintojen liikevaihto pohjautuu liiketoimintakaupassa siirtyneiden tuotteiden myyntitietoihin. Kiinteitä kuluja on kohdistettu myydyille ja jatkaville liiketoiminnoille liikevaihdon suhteessa.

Liikevaihdon kehitys

Konsernin liikevaihto oli tammi-kesäkuussa 27 192 tuhatta euroa (24 259). Kasvua vertailukaudesta oli noin 12,1 % eli 2 933 tuhatta euroa. Konsernin jatkavat liiketoiminnot kasvoivat tätä enemmän - tammi-kesäkuussa liikevaihdon kasvu oli 18,4 %. Konsernin yksiköistä Feelian liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa 30,3 % ja Marjavasun 9,2 %. Oikian yksiköistä snacks-liiketoiminnan liikevaihto oli likimain edellisvuoden tasolla, mutta verkkokaupan liikevaihto laski merkittävästi.

Huhti-kesäkuussa konsernin liikevaihto kasvoi vertailukaudesta noin 7,9 % (21,4) ja oli 13 518 tuhatta euroa (12 526). Jatkuvien toimintojen osalta liikevaihto kasvoi 15,6 %. Konsernin liikevaihdon kasvu muodostui erityisesti Feelian liiketoiminnan kehityksestä. Feelian liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 28 %.

Liikevaihto yksiköittäin/ liiketoiminta-alueittain 4–6/
4–6/
1–12/
Feelia 8 432 6 586 28,0 16 864 12 942 30,3 26 513
Oikia, jatkavat toiminnot 3 522 4 092 -13,9 6 893 7 844 -12,1 14 797
Muut yksiköt 1 047 954 9,7 2 221 1 997 11,2 4 213
Eliminoinnit -338 -680 -50,3 -795 -1 515 -47,5 -2 479
Yhteensä 12 663 10 952 15,6 25 184 21 268 18,4 48 965
Oikia, myydyt toiminnot 854 1 574 -45,7 2 008 2 990 -32,8 5 920
Fodelia-konsernin liikevaihto yhteensä 13 518 12 526 7,9 27 192 24 259 12,1 48 965

Liikevoiton kehitys

Konsernin liikevoitto ilman kertaluontoisia eriä oli tammi-kesäkuussa 1 312 tuhatta euroa (993) ja 4,8 % liikevaihdosta (4,1 %). Oikaistu liikevoitto kasvoi 32,1 %. Feelian liikevoitto kasvoi tammi-kesäkuussa 42,5 %. Oikian kannattavuus parani merkittävästi, Marjavasun kannattavuus sitä vastoin laski.

Huhti-kesäkuun oikaistu liikevoitto oli 504 tuhatta euroa (530) ja 3,7 % liikevaihdosta (4,2 %). Kannattavuus jäi hieman edellisvuoden tasosta. Tähän vaikutti myytyjen toimintojen negatiivinen kehitys katsauskaudella, sekä alkuvuonna konsernin hallintoon tehdyt kehityspanostukset.

Konsernissa jatkavien liiketoimintojen kannattavuus kehittyi hyvin myös huhti-kesäkuussa. Konsernin jatkavien liiketoimintojen tulos ennen liikearvopoistoja (EBITA) kasvoi tammi-kesäkuussa 28,4 % ja huhti-kesäkuussa 25,1 %.

Liikevoitto yksiköittäin/ liiketoiminta-alueittain 4–6/
4–6/
1–12/
Feelia 675 589 14,5 1 578 1 108 42,5 2 472
Oikia, jatkavat toiminnot 218 -2 -9991,9 325 108 201,1 234
Muut yksiköt -260 -82 216,6 -297 63 -571,3 179
Eliminoinnit 33 27 21,2 40 3 1 234,6 0
Liiketoimintojen tulos (EBITA) 665 532 25,1 1 647 1 282 28,4 2 885
Konserniliikearvopoistot -98 -111 -11,5 -209 -222 -5,8 -443
Oikia, myydyt toiminnot -63 110 -157,0 -126 -68 85,2 80
Kertaluontoiset erät (liiketoimintakauppa) -1 254 -1 254
Fodelia-konsernin liikevoitto yhteensä -749 530 -241,1 58 993 -94,2 2 521

LIIKETOIMINTA-ALUEIDEN MERKITTÄVIMMÄT TAPAHTUMAT

Feelia

Feelian liiketoiminta jatkoi katsauskaudella tasaista kehitystä. Liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa noin 30,3 %  ja tulos parani edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Feelian liikevoitto oli tammi-kesäkuussa 9,4 % liikevaihdosta. Huhti-kesäkuun liikevaihdon kasvu oli 28,0 %. Liikevoitto oli huhti-kesäkuussa 8,0 % liikevaihdosta. Suhteellinen kannattavuus laski hieman alkuvuodesta, mihin vaikutti tilapäiset häiriöt tuotannossa.

Feelian tuotteiden kysyntä Foodservice-markkinassa on vahvistunut entisestään. Feelia on vastannut kasvavaan kysyntään vahvistamalla myyntitiimiään, kehittämällä tilauskanavaansa sekä varmistamalla tuotannon ja logistiikan kustannustehokkaan toiminnan.

Feelia sai katsauskaudella uuden merkittävän asiakkuuden HUSista. Sopimus on yksi Feelian kaikkien aikojen suurimpia sekä yhteistyönä merkittävä avaus sairaalapuolen asiakkuuksien puolelta. Sopimus kattaa Meilahden tuotantokeittiön väistön aikana tarvittavat potilaiden ja henkilökunnan ateriat. Yhteistyö käynnistyi toukokuussa 2024 ja jatkuu jopa vuoden 2030 loppuun saakka. Feelian ja HUSin välisen sopimuksen arvioitu vuosiliikevaihto on noin 1,5–1,7 miljoonaa euroa.

Oikia (aikaisemmin Fodelia Retail)

Yhtiön toiminnassa tapahtui katsauskaudella isoja muutoksia. Perniön Lihan ja Helsingin Makkaratehtaan liiketoiminnat myytiin 24.5.2024. Lisäksi yhtiö täsmensi strategiaansa, lanseerasi uuden ruoan verkkokaupan ja muutti nimensä 10.6. Fodelia Retail Oy:stä Suomen Oikia Oy:ksi. Samalla Fodelia Oyj:n liiketoiminta-alueen nimi muuttui Fodelia Retailista Oikiaksi. Nimimuutos heijastaa yhtiön strategian tarkentumista. Liiketoiminta-alueen kaikki vähittäiskauppaan suunnatut omat tuotteet tulevat jatkossa Oikia-brändin alle. Muutos viedään olemassa olevien tuotteiden osalta maaliin vaiheittain. Muutos tukee uuden strategian mukaista suuntaa ja vahvistaa brändin asemaa markkinoilla.

Liiketoiminnoista snacks-toiminta kehittyi katsauskaudella hyvin. Liikevaihto oli likimain edellisvuoden tasolla, mutta kannattavuus parani.

Verkkokaupan liikevaihdon kehitys on ollut jo pidemmän aikaa negatiivista ja verkkokaupan osalta onkin käynnistetty merkittävä muutosohjelma. Yksikössä aloitti katsauskaudella uusi liiketoimintajohtaja, verkkokaupan brändi muuttui Feelia Ruokakaupasta Oikia Ruoka -brändin alle ja yksikkö lanseerasi uuden verkkokaupan www.oikiaruoka.fi/.

Myytyjen liiketoimintojen kehitys jäi katsauskaudella vaatimattomaksi, liikevaihto laski ja kannattavuus oli matalalla tasolla. Käynnissä ollut myyntiprosessi vaikutti negatiivisesti kyseisten liiketoimintojen kehitykseen ja vaikutti samalla negatiivisesti koko yksikön tuloskehitykseen. Jatkavien liiketoimintojen kannattavuus sitä vastoin parani katsauskaudella merkittävästi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Muut yksiköt

Marjavasun liikevaihto kasvoi alkuvuonna 9,2 prosenttia, ja yhtiö on saanut uusia asiakkuuksia erityisesti mehuautomaattiliiketoiminnassa. Yhtiön kannattavuus on laskenut edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, mutta on edelleen hyvällä tasolla. Alkuvuodelle ajoittui poikkeuksellisen paljon markkinointikustannuksia ja mehuautomaattitoiminnan kasvuun liittyviä panostuksia.

Yhteisyritys Fodbarin liiketoiminta on vahvassa kasvussa ja kannattavuus on parantunut merkittävästi.

YHTIÖN TASE, RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Yhtiön tase vahvistui katsauskaudella. Konsernin taseen loppusumma 30.6.2024 oli 24 557 tuhatta euroa (27 327). Konsernin omavaraisuusaste 30.6.2024 oli 49,4 % (47,7) ja nettovelkaantumisaste 26,4 % (54,4). Konsernin likvidit rahavarat kauden päättyessä olivat 2 385 tuhatta euroa (909). Korollisten velkojen määrä oli 5 593 tuhatta euroa (7 996). Korolliset nettovelat olivat 3 207 tuhatta euroa (7 086).

Konsernin nettoinvestoinnit ilman liiketoimintakaupan vaikutusta olivat tammi-kesäkuussa 2024 1 015 tuhatta euroa (1 191). Investoinnit jakautuivat yhtiöittäin seuraavasti: Feelia Oy 723 tuhatta euroa, Suomen Oikia Oy 162 tuhatta euroa ja Marjavasu Oy yhteensä 131 tuhatta euroa.

YHTIÖN HENKILÖSTÖ, JOHTO JA HALLINTO

Konsernin henkilömäärät

Henkilömäärä keskimäärin (FTE) 1-6/
1-6/
1-12/
Feelia 73 71 2,1 73
Oikia 40 53 -23,7 49
Muut yksiköt 14 9 50,0 11
Yhteensä 126 133 -4,9 133

Henkilömäärä laski vertailukaudesta 7 henkilöä. Henkilömäärä kasvoi Feelialla 5,5 %, mutta laski Oikialla 23,5 %. Konsernin hallintoon palkattiin katsauskaudella uusia henkilöitä, kun aikaisemmin ulkoistettuja toimintoja siirrettiin emoyhtiön hoidettavaksi.

Hallitus, johtoryhmä ja tilintarkastajat

Fodelian hallituksen muodostavat Mikko Paso (hallituksen puheenjohtaja), Markku Lampela, Marc Moberg, Emma Tahkola ja 21.3.2024 alkaen Erkki Järvinen. Fodelian hallituksessa oli 21.3.2024 asti lisäksi Helene Auramo ja Eero Raappana.

Fodelian johtoryhmän muodostavat toimitusjohtaja Mikko Tahkola, talousjohtaja Kati Kokkonen sekä Feelia Oy:n toimitusjohtaja Jukka Ojala sekä Suomen Oikia Oy:n toimitusjohtaja Riikka Wulff.

Fodelia-konsernin tilintarkastajana toimii tilintarkastusyhteisö PricewaterhouseCoopers Oy, päävastuullisena tilintarkastajana KHT Sami Posti.

YHTIÖN STRATEGIA JA TALOUDELLISET TAVOITTEET

Fodelia päivitti strategiaansa ja taloudellisia tavoitteitaan 16.5.2024.

Fodelia toimii suomalaisten elintarvikeyhtiöiden holdingyhtiönä. Tärkein tehtävämme on luoda maistuvaa merkityksellisyyttä jokaisen arkeen. Tavoitteemme on olla elintarvikealan kiinnostavin uudistaja, arjen helpottaja ja kumppani, joka tarjoaa maukasta ja puhdasta, paikallisesti ja vastuullisesti tuotettua ruokaa.

Strategian kulmakivet:

• Kasvun ja kannattavuuden varmistaminen osaamisen ja resurssien tehokkaalla hyödyntämisellä sekä yhteistyöllä
    • Sitoutunut ja osaava henkilöstö​
    • Ruokahuoltomarkkinan mahdollisuuksiin tarttuminen​
    • Toimivat, kustannustehokkaat prosessit, modernit työvälineet ja toimintamallit​
  • Erottautuminen uusilla, vastuullisilla ja innovatiivisilla tuotteilla ja konsepteilla​
    • Foodservice/Feelia: teolliseen valmistamiseen perustuvat konseptit ja autoklaaviteknologian hyödyntäminen​
    • Kuluttajat/Oikia-brändi: laajentaminen kotiruokapuolelle, vahvistaminen snacks-puolella Pohjoismaissa​
  • Listayhtiön erilaisten rahoitusmahdollisuuksien hyödyntäminen kasvustrategian toteuttamisessa​
    • Oikea-aikaiset investoinnit​
    • Nykyisiä liiketoimintoja tukevat yritysostot

Yhtiön pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat:

• Vuotuinen liikevaihdon kasvu noin 20 %. Liikevaihtotavoite strategiakauden lopulle eli vuodelle 2028 on vähintään 100 miljoonaa euroa.
  • Liikevoittomarginaali strategiakauden lopussa vuonna 2028 ylittää 10 %:n. Kannattavuuden asteittainen parantuminen nykytasosta kohti tavoitetta
  • Konsernin sijoitetun pääoman tuotto on yli 10 %.
  • Konsernin korolliset velat suhteessa käyttökatteeseen ovat alle 3.

Yhtiö pyrkii jakamaan vähintään 35 % tuloksestaan osinkoina omistajilleen.

Esitetyt tavoitteet eivät ole ennusteita yhtiön tulevasta kehityksestä.

LÄHIAJAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Yhtiön toimintaan liittyy riskejä, jotka voivat vaikuttaa sen tulokseen tai taloudelliseen asemaan vaihtelevissa määrin.

Ukrainan sota

Fodelialla ei ole omaa teollista toimintaa eikä myyntiä Ukrainan, Venäjän ja Valko-Venäjän markkinalle. Snacks-liiketoimintaan hankitaan auringonkukkaöljyä Ukrainasta. Ukrainan sodalla on nähtävissä välillistä vaikutusta raaka-aine- ja materiaalihintoihin ja saatavuuteen, sekä yleiseen hintatasoon, inflaatiokehitykseen ja korkojen nousuun. Sota välillisine vaikutuksineen tuo lisäksi yleistä epävarmuutta markkinaan ja yhtiöiden toimintaan.

Muut riskit

Mahdolliset muutokset asiakkuuksissa ja kuluttajien ostovoimassa sekä kulutuskäyttäytymisessä voivat vaikuttaa yhtiön lähiajan näkymiin. Erityisesti matalalla tasolla oleva kuluttajaluottamus ja syyskuussa voimaan tulevat ALV-korotukset voivat vaikuttaa kehitykseen kuluttajamarkkinassa.

LEHDISTÖ- JA ANALYYTIKKOTILAISUUS

Suomenkielinen lehdistö- ja analyytikkotilaisuus järjestetään 7.8.2024 klo 12.00 Sanomatalon studio Eerossa osoitteessa Töölönlahdenkatu 2, 00100 Helsinki. Tiedotustilaisuus on katsottavissa webcastina: https://fodelia.videosync.fi/q2-2024.

Esityksestä taltioitu video ja esitysmateriaali julkaistaan myöhemmin osoitteessa http://www.fodelia.fi

7.8.2024

HALLITUS

Fodelia Oyj, toimitusjohtaja Mikko Tahkola, puhelin 040 829 0195, sähköposti: mikko.tahkola@fodelia.fi

Fodelia Oyj, talousjohtaja Kati Kokkonen, puhelin 0400 138 396, sähköposti: kati.kokkonen@fodelia.fi

Hyväksytty neuvonantaja, EY Advisory Oy, puhelin 0207 280 190, sähköposti: heikki.saukola@fi.ey.com

"Fodelia kasvattaa suomalaisista elintarvikealan yrityksistä kukoistavia menestystarinoita, voidaksemme tarjota kuluttajille puhdasta, paikallisesti ja vastuullisesti tuotettua ruokaa, jonka alkuperä varmasti tunnetaan. Yhtiön liiketoiminta-alueet ovat vähittäiskauppaan ja kuluttajille suunnattuun verkkokauppaan keskittyvä Oikia, sekä Foodservice-markkinan asiakkuuksiin keskittyvä Feelia. Lisäksi Fodelian portfolioon kuuluvat mehutuotteita valmistava tytäryhtiö Marjavasu, sekä ruokapalvelujen ulkoistusratkaisuja tarjoava yhteisyritys Fodbar. Fodelian omistamat yhtiöt ovat elintarvikealan tiennäyttäjiä, jotka panostavat innovatiivisiin tuotteisiin, lisäarvoa tuottaviin asiakaskonsepteihin ja edistyksellisiin valmistusprosesseihin."